TEST: Stor og avansert gps

Selv om de fleste kanskje ikke er klar over det, har Panasonic laget gps-er i en årrekke. Nå har de endelig lansert en portabel modell på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Vi har testet Panasonics Strada CN-GP50N, heretter kalt Strada, en relativt voksen navigasjonsenhet med skjerm på hele fem tommer. I likhet med de fleste andre gps-produsentene har Panasonic stappet Strada full med funksjoner og hjelpemidler. Heldigvis har de valgt å droppe en del av de mest unødvendige, og heller gått for funksjoner som faktisk har en viss nytteverdi.

Derfor finner vi her ikke ting som mp3- og videospiller. Den kan vise bilder i jpeg-format, men dette er en funksjon vi sjelden eller aldri bruker, og som vi mistenker at også folk flest lar ligge urørt.

Det vi derimot finner er en rekke funksjoner som gjør navigeringen både enkel, oversiktlig og trygg. Først og fremst må vi nevne de svært gode menyene Panasonic har laget. Hovedmenyen er strippet ned slik at bare de mest nødvendige valgene ligger der. Fokus er på adresseinntasting, som har fått en stor og godt synlig knapp. Resten av valgene ligger som mindre knapper, to til høyre, og noen til på knapperaden i bunn av skjermen.

Selve designen på Strada CN-GP50N er enkel og lekker, med en relativt smal ramme i blank svart. Den føles dog litt "tykk", med at den bygger en del ut i bakkant. Den kjennes også litt tyngre ut enn mange av konkurrentene, men det er kanskje ikke så rart med tanke på at Strada har større skjerm en de fleste andre på markedet.

Festet som følger med kan festes enten i frontruta på bilen eller på dashbordet, selv om sistnevnte nok fungerer relativt dårlig i biler med teksturert dashbord. Både selve sugekoppfestet og justeringshjulene virker gjennomtenkte og smarte. Selve holderen for enheten er til gjengjeld litt klumsete, og det er krever litt knot for å få løsnet gps-en fra holderen.

Enkel og oversiktlig

Inntasting av destinasjoner går lekende lett, rent bortsett fra at vi ved hver oppstart av enheten får Andorra som forhåndsvalgt land. Å skifte tilbake til Norge er gjort på et lite blunk, og alt som følger etter det er fort unnagjort.

Etter en god stund med testing har vi fortsatt ikke kommet over gater som mangler, og har funnet fram til destinasjonen hver eneste gang. Panasonic Strada har også støtte for stemmestyring, noe som gjør det hakket tryggere å gjøre forandringer på reiseruten mens du kjører. Du må dog har lagt til adresser for stemmestyrte destinasjoner på forhånd, for eksempel jobb, hjem eller hytte.

Kartpakken er levert av Navteq og dekker nesten 40 land i Europa. Fra tidligere har vi for det meste testet enheter med kart fra Tele Atlas, som til tider virker å være hakket mer oppdatert når det gjelder europeiske kartdata. Rent bortsett fra at vi så ut til å kjøre midt ute i terrenget langs hele den nyeste delen av E18 gjennom Vestfold, så Navteq-kartet ut til å være godt oppdatert på norske forhold. Dette er dog et problem vi har opplevd med en rekke gps-er lansert de siste månedene.

Alt av meldinger kommer både verbalt og på skjermen. Instruksjonene på skjermen er lett forståelig og oversiktlige, ikke minst takket være den enorme skjermen på fem tommer. Det samme gjelder også de verbale meldingene som høres høyt og tydelig, mye takket være en uvanlig god høyttaler.

Panasonic får også pluss for å ha Lane Assistant, som i god tid gir beskjed om hvilken fil du skal legge deg i før neste avkjørsel eller rundkjøring.

Strada GP50 er også i stand til å vise fotobokser langs veien, og de er det jo som kjent en del av i Norge. Dessverre er ikke dette lagt inn som standard, men må installeres fra den medfølgende dvd-platen.

Litt treg i trange gater

Noe av de eneste negative vi opplevde under våre turer med Strada, var at den lille pilen som symboliserer bilen din til tider kunne henge litt etter. Dette merket vi spesielt under kjøring i trange Oslo-gater, hvor det som skjedde på skjermen ikke alltid passet med det som skjedde utenfor bilen, eller som ble fortalt oss av de verbale meldingene fra gps-en. Ved kjøring i mer åpne landskap merket vi derimot ikke noe til disse treghetene.

Panasonic Strada har en av det mest omfattende rutevalgfunksjonene vi har sett i den senere tid. Her kan du finstille ruteberegningen ned til minste detalj, og til med velge hva slags kjøremønster du har, altså om du er rask, normal eller treg når du kjører bil.

Et valg for motorsykkel er også på plass, selv om Strada nok ikke egner seg særlig godt på en slik, spesielt sammenlignet med dedikerte motorsykkel-gps-er.

Når det gjelder veivalg kan du velge mellom rask, vakker, kort eller optimal rute, samt om du skal unngå bom, ferjer, motorvei og så videre. Valgmulighetene føles nesten litt i meste laget, men for de som liker å ta seg en kikk fremfor å bare kjøre langs en trøtt motorvei, er det mye å leke seg med her.

Lovende, men svak håndfri

I likhet med svært mange av konkurrentene har også Panasonic lagt til støtte for blåtann i sin nyeste gps. Ved å koble telefonen opp mot gps-en kan den brukes som håndfrisett, noe som er svært så kjekt når en kjører bil. For ikke å snakke om at det tross alt er påbudt om du har planer å snakke i mobilen mens du kjører.

Det er også mulig å overføre telefonens kontaktliste til gps-en vi blåtann, noe som gjør at du slipper å lete fram telefonen når du skal ringe. Som en siste bonus er det også mulig å ringe opp de forskjellige POI-ene (interessepunktene) i gps-en via håndfrittfunksjonen. Disse kan være alt fra kafeer og restauranter, til bilverksteder og teatre.

Alt ligger altså til rette for et svært solid samspill mellom Strada og mobiltelefonen din, gitt at denne også er utstyrt med støtte for blåtann. Dessverre sliter Panasnonic-enheten med det samme problemet som svært mange andre gps-er på markedet, nemlig at mikrofonen er alt for svak til at den gjør særlig nytte for seg.

Under vår testing erfarte vi at de alle fleste vi snakket med hadde store problemer med å høre hva vi sa, selv når vi omtrent skrek av full hals. I tillegg fikk vi spørsmål om vi ringte fra innsiden av en blikkboks. Vi hadde derimot ingen problemer med å høre personene i andre enden klart og tydelig.

Panasonic har valgt å legge til en hel mengde interessepunkter fra Navteq i Strada, og du kan søke ned på detaljnivå for å finne nettopp det du er ute etter. Lyst til å spise litt østerriksk mat? Bare søk det opp i poi-lista og kjør i vei, bare forvent å kjøre et godt stykke før du kommer frem.

POI-funksjonen er faktisk så omfattende og nitidig at det nesten føles litt i meste laget, med et hav av menyer å lete gjennom for å finne nettopp det du leter etter. Heldigvis trenger du ikke detaljstyre ned til minste nivå.

Du kan velge om alle interessepunkter i nærheten skal vises på skjermen, eller om du kun vil se utvalgte typer, for eksempel begrense til spesifikke butikk- eller bensinstasjonskjeder.

Konklusjon

Panasonic er ikke blant de mest kjente gps-produsentene, faktisk ser det ut til at Strada CN-GP50N er den eneste modellen de har ute for salg i det norske markedet per i dag. Da er det godt at dette er en solid modell.

Helt fra vi slo på enheten til vi var framme ved siste destinasjon, gjorde Strada jobben nesten uten å mukke. Rent bortsett fra at vi alltid fikk Andorra som destinasjonsland ved kaldstart av enheten, fungerte inntasting svært raskt og presist – mye takket være enkle og oversiktlige menyer. Vi merket litt tregheter i oppdatering av vår posisjon på skjermen i trange Oslo-gater, men ellers stemte det vi så på skjermen med det vi så utenfor bilen.

Ruteberegninger går relativt raskt unna, det samme gjelder omregning om du av en eller annen grunn avviker fra den i utgangspunktet oppsatte ruten.

Er du av den mer eventyrlystne typen kan du også kose deg med en svært omfattende ruteplanlegger. I det store og det hele et godt kjøp om du er ute etter en gps-enhet i denne prisklassen.

 

Panasonic Strada CN-GP50-N

Pris: Ca kr 3 500 inkl. mva. Internett: www.panasonic.no

+ Lekkert design, rask ruteberegning, meget oversiktlige menyer, avansert POI, fotoboksvarsel.

- Henger tidvis litt etter, svak håndfrifunksjon, litt tung og klumpete, delvis utdatert kart.