Navnetrøbbel for Apples nye flaggskip

Fujitsu har også en iPad. Nå vurderer de å saksøke Apple.

Publisert Sist oppdatert

New York Times rapporterer at Fujitsu vurderer å saksøke Apple for at de har valgt å døpe sitt nye flaggskip til iPad. Årsaken er at Fujitsu har et eget produkt med navnet iPAD som har eksistert siden 2002.

Fujitsu iPAD er en multifunksjonsenhet som hovedsaklig brukes i butikker for å verifisere priser og gjøre lageropptelling, skriver svenske Macworld.

Risikoen for forvekskling med Apples produkt burde derfor være liten, men ettersom Fujitsu iPad har berøringsskjerm, trådløst internett og Bluetooth er produktene ikke 100 prosent ulike.

Fujisus produkt koster imidlertid 2 000 dollar, nesten fire ganger så mye som Apples produkt som har en startpris på 499 dollar.

Fujitsus søknad ble forkastet

Ifølge amerikanske PC World sendte Fujitsu inn den første søknaden om rettighetene til iPad-navnet i 2003, men da fikk også Fujitsu problemer ettersom et annet selskap - Mag-Tek - også brukte navnet på et produkt - en håndholdt nummerkrypteringsmaskin.

Søknaden til Fujitsu lå derfor på vent helt til begynnelsen av 2009, da den ble forkastet av det amerikanske patent- og varemerkekontoret. Fujitsu sendte inn en ny søknaden i juni, og siden den gang har Apple prøvd å klore til seg rettighetene til navnet via et skyggeselskap.

Apple har til 28. februar å komme med beviser og argumentasjon på hvorfor de er de rettmessige eierne av navnet. Fujitsu har nå henvendt seg til sine advokater.

Cisco hadde en iPhone

Ifølge New York Times finnes det flere produkter med navnet iPad verden over. Blant annet en motor fra Siemens og en bh fra Canada.

Apple havnet for øvrig i en lignende situasjon da de lanserte iPhone i 2007. Da ble det kjent at Cisco hadde et produkt med samme navn. Konflikten ble løst etter en måned tid, med resultatet at begge selskaper fikk lov å fortsette å bruke navnet.