Microsofts søkemotor er på lufta

Windows Live Search er oppe og går, klar for å yppe seg mot Google og Yahoo.

Publisert Sist oppdatert

Microsofts nye søkemotor har i ett år eksistert i betaversjon på MSNs søketjeneste, men nå skifter den offisielt navn til Live Search.

Overgangen fra MSN Search til Live Search skal skje gradvis på MSN-serverne fra i dag til torsdag. Blant nyhetene er forbedrede funksjoner for bildesøk og lokale søk (i første omgang i USA og Storbritannia), nytt brukergrensesnitt og nye verktøy for å oppnå mer spesifiserte søkeresultater, sier Derrick Connell, direktør for Microsofts søkevirksomhet, til IDG News.

Når du nå søker på MSN.com, vil du få opp en resultatside på det nye domenet Live.com, med pekere tilbake til MSN-portalen. Live.com går bort fra å være en uoffisiell nettside denne uka.

Live Search inneholder også en sosial søketjeneste kalt QnA, der brukere kan få svar på sine spørsmål fra andre brukere. Yahoo, Google og flere andre har lignende tjenester fra før.

Tapt terreng

Microsoft vil gjerne vinne terreng i søkemarkedet, der giganten har mye å ta igjen på markedslederne Google og Yahoo.

Søkemotorbasert reklame og annonsering vokser svært raskt og Micrsosoft vil gjerne ha sin del av den gylne kaka. Selskapet har derfor investert tungt i søkeverktøy og et reklamenettverk.

Men så langt har ikke Google merket all verden til konkurransen. Amerikanske tall fra juni viser at Google hadde 45 prosent av alle forespørsler på søkemotorer i USA, mens Yahoo hadde 29 prosent og Microsoft 13 prosent. For Microsoft er det en nedgang på 3 prosent fra ett år tidligere.

Lite nytt

Det er lite ved Live Search som er oppsiktsvekkende nok til at Microsoft kommer til å stjele veldig mye av markedet til de to i førersetet, tror analytiker Greg Sterling i Sterling Market Intelligence.

- Microsoft må ha noe mer enn kapasitetene i Google, og ikke bare svare på dem. Folk har nå fått veldig etablerte søkemotor-vaner. Derfor må Microsoft komme opp med drastiske innovasjoner og søkeopplevelser som er opplagt mye bedre. Det er vanskelig i den sterke konkurransen som hersker nå, sier Sterling til IDG News.