UTSATT: Mange opplever ID-tyveri. Det skal være de mellom 45-59 år og de under 30 år som er mest utsatt. Av de som har fått sin identitet misbrukt er det flest som har opplevd dette ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett. (Foto: Adrian Swancar/ Unsplash)
UTSATT: Mange opplever ID-tyveri. Det skal være de mellom 45-59 år og de under 30 år som er mest utsatt. Av de som har fått sin identitet misbrukt er det flest som har opplevd dette ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett. (Foto: Adrian Swancar/ Unsplash)

Over 100.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste to årene

Og det er mest ID-tyveri i forbindelse med netthandel.

Publisert Sist oppdatert

I den årlige undersøkelsen som Respons Analyse har utført på vegne av Skatteetaten og Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS), kommer det frem at over 100.000 nordmenn oppgir at de har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de to siste årene.

Det skal være de mellom 45-59 år og de under 30 år som er mest utsatt.

Mest ID-tyveri i forbindelse med netthandel

Selv om mange har blitt svindlet, kunne det vært verre.

– At ikke flere er svindlet kan skyldes at befolkningen har fått et mer bevisst forhold til å ikke dele personopplysninger ukritisk. I tillegg til at det er økt bruk av BankID eller andre eID-er og totrinnspålogging alle steder dette er mulig. Et ID-tyveri er en stor belastning, både økonomisk og emosjonelt, sier seniorrådgiver i NorSIS Eivind Reiner-Holm, i en pressemelding fra selskapet.

Av de som har fått sin identitet misbrukt er det flest (47 prosent) som har opplevd dette ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett. I tillegg oppgir 22 prosent at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett, heter det i meldingen.