Milliongebyr til Telenor

Telenor er ilagt 15 millioner kroner i overtredelsesgebyr for brudd på ikke-diskrimineringsforpliktelsen knyttet til leveranser til ulike kundegrupper.

Publisert Sist oppdatert

Formelt sett gjelder gebyret «brudd på ikke-diskrimineringsforpliktelsen i grossistmarkedet for lokal tilgang til faste aksessnett», skriver Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Det innebærer at Telenors egen sluttbrukervirksomhet har opplevd en mer presis leveranse enn eksterne tilgangskjøpere av fysisk tilgang til Telenors aksessnett.

– At en betydelig lavere andel av tilgangskjøperes ordre blir levert på avtalt dato, sammenlignet med Telenors egne leveringer, fremstår etter Nkoms vurdering som en åpenbar konkurranseulempe for tilgangskjøperne, sier leder Hans Jørgen Enger i Nkoms konkurranseavdeling.

Telenor mener at Nkom sammenligner forskjellige leveransesituasjoner som ikke kan sammenlignes direkte.

– Vi mener derfor at dette ikke handler om diskriminering, men ulikheter i jobbene som skal gjøres. Vi vil nå gjøre en grundig vurdering av vedtaket før vi tar stilling til en eventuell klage, opplyser kommunikasjonsdirektør Caroline Lunde i Telenor Norge til NTB.