Norge flatere enn Sverige

Salget av flatskjerm-tv-er er firedoblet siden i fjor.

Publisert Sist oppdatert
Hos Elkjøp har salget av flate skjermer eksplodert. Fotball-EM i fjor satte opp farten betraktelig, viser tall fra Elkjøp. Ifølge ferske tall fra Elektro- og elektronikkbransjen fortsetter omsetningen av forbrukerelektronikk å øke.

Flatskjerm-modeller utgjør nå 35 prosent av tv-salget. At skjermen ikke behøver å henge på veggen, men også kan stå i stativ på gulvet, er et viktig bidrag til den økte interessen blant nordmenn, ifølge selskapet.

For folk flest

-- Produktene som tidligere var forbeholdt innovatørene, de som driver utviklingen, er nå tilgjengelige i en prisklasse og design som passer folk flest. I løpet av denne sommeren blir det flatskjerm på mange norske familier, sier salgssjef Jarle Nummestad i Elkjøp i en pressemelding.

Massemarkedet har akkurat begynt å kjøpe flat-tv. I februar var salget av flatskjerm-tv for første gang større i volum enn for tradisjonelle tv-er. I juni utgjorde flatskjerm-tv-er ca 40 prosent av det totale tv-salget, og Norge ligger langt foran Sverige og Finland.

I Norge kjøper én av tre flatskjerm, mot vel én av fire svensker og i underkant av én av fire finner. Danskene leder. Der var over 40 prosent av tv-apparatene som ble solgt i mai en flatskjerm-tv.

Tv-er med lcd-skjermer på 32 tommer har den største salgsveksten. Dette er en størrelse som passer en alminnelig stue. Elkjøp forventer at den store veksten vil ligge i 26" og 32".