SKJØNN FORENING: Vipps og Rema-appen Æ er basisen for at Remas kunder nå enklere kan betale med Vipps i kassa. (Foto: Vipps)

Vipps returnerer til Rema i ny form

Rema får tilbake en mer smidig kunde-transaksjon med Vipps i kassa. 

Publisert Sist oppdatert

 – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier Rema 1000 i en pressemelding.

Tjenesten Vipps i terminal ble avsluttet i februar i år. Det skal være veldig, veldig enkelt å vippse, men bruken av “tast 5 for Vipps” i terminal viste seg å være knotete. Betalingsmåten krevde flere handlinger av kunden og forlenget dermed handleturen. 

Den nye løsningen tas i bruk ved at kunden scanner en QR-kode i Vipps-appen i butikkens scanner når man står i kassa. Da får kunden et push-varsel på mobilen for å bekrefte betalingen.  

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps uttrykker stor begeistring for det gjenoppståtte samarbeidet. 

– Det føles godt å være tilbake! Rema 1000 og Vipps er to merkevarer som definitivt kler og utfyller hverandre. Forenkling og kundefokus er essensielt for begge. Når Rema 1000 som en av de store landsdekkende dagligvarekjedene nå lar kundene vippse for matvarer, viser det også hvor viktig innovasjon og teknologi er for begge parter, sier Heir.

Selv om Vipps nå igjen kan brukes som betalingsmetode i REMA 1000, forventer ikke Heir at flertallet av kundene vil endre betalingsmåte over natten. 

– Gamle og kjære handlevaner er vonde å vende av en grunn, og det er heller ikke målet vårt. Samtidig tror jeg at det er særlig to kundegrupper som Vipps vil være ekstra aktuell for. Den ene er åpenbart de som har glemt lommeboken eller kortmappen sin. Den andre er unge kunder. Mange av dem er Vipps-storbrukere, og de har heller ikke etablert betalingsvaner i butikk i samme grad som eldre kunder har, sier Heir.

(Denne saken har blitt oppdatert 26.10 kl. 11:46 med rettinger om at den nye løsningen skjer i Vipps-appen og ikke på butikkens terminal. Disse rettingene står i tittel, ingress og et avsnitt i saken.)