Spill-løft for Funcom

Fjerning av abonnementsavgift og relansering er to virkemidler som ser ut til å fungere. Funcom-aksjen stiger kraftig.

Publisert Sist oppdatert

Den norske spillprodusenten Funcom rydder opp i egne rekker etter lanseringen av den foreløpige siste satsingen på online-fronte, "The Secret World".

Restrukturerer

Nå forteller selskapet at det pågår en restruktureringsprosess, som blant annet innebærer videre konsolideringer av selskapets kontorer rundt om i verden samt en "strømlinjeforming av interne prosesser", ifølge en melding i dag.

Ny modell

Salget av online-satsingen "The Secret World" har skutt fart etter at selskapet valgte å gå bort fra abonnementsmodellen som har vært gjeldende siden lanseringen i fjor høst. I løpet av de siste fire ukene utgjør salget i overkant av 70 000 enheter, tilsvarende en økning på nær 30 prosent av det totale salget av spillet, ifølge selskapet.

Gratis å spille

I desember annonserte selskapet at spillet skulle bli gratis å spille, og at man dermed ikke trenger å betale et månedlig abonnement for å ha tilgang. Etter noen heller labre, første måneder, skal spillets aktivitetsnivået ha økt med 400 prosent etter at man ifølge selskapet selv har lykkes med å frist gamle brukere til å returnere til spillet.

Nyheten ser ut til å bli godt mottatt i aksjemarkedet. På Oslo Børs stiger Funcom-aksjen med nærmere 20 prosent til 2,18 kroner i skrivende stund. Det gir selskapet en markedsverdi på 144,96 millioner kroner.