Utvider løsninger og tjenester for samhandling

Cisco Unified Communications 7.0 skal være enklere i bruk og spille bedre sammen med bedriftsapplikasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Cisco definerer Unified Communication (samhandlingsløsninger) som konvergens av alle typer forretningskommunikasjon. Men samtidig utgjør Unified Communcations bare en del av selskapets Collaboration-løsninger.

Ifølge Ciscos Tim Stone, er det i alt over 800 nye funksjoner/muligheter til stede i UC 7.0. Disse er fordelt over 40 produkter, og det er blant annet nå bedre integrasjonsmuligheter til både Microsoft- og IBM-produkter.

Her går det blant annet på utveksling av presence-informasjon og direktemeldinger mellom Cisco Unified Personal Communicator, Microsoft Office Communicator og Lotus Sametime.

Under Cisco sin Collaboration-paraply finner vi ellers resultatet av oppkjøpet av web-konferanseselskapet WebEx. Her tilbyr Cisco nå en ny SaaS-plattform som heter CiscoWebEx Connect.

Her får man mobil klientprogramvare og web-baserte løsninger tidlig i 2009. WebEx Connect vil ellers bestå av bedriftsrettete direktemeldinger, team-løsninger, dokumenthåndtering, kalender og ulike wikier. Alle disse funksjonene kan kombineres med tredjeparts widgeter basert på åpne APIer. WebEx Connect skal også kunne virke sammen med Cisco UC.

En tredje del av Collaboration-visjonen er TelePresence Expert-on-Demand. Her knyttes TelePresence-teknologien til kontaktsentere for kundetjenester.