Visualiserer fjordbyen
Vianova visualiserer og bidrar i Bjørvikautbyggingen. Det er et resultat av mange års utvikling og erfaring med vei, jernbanetraseer og byggeprosjekter.
Også utbyggingen i Vika har Vianova påvirket ved å visualisere de forskjellige utbyggingsalternativene i forhold til bebyggelsen rundt.
Selv vinnerutkastet av arkitektkonkurransen, som er spennende fra et bygningsperspektiv, falt igjennom i en sammenstilling med bygningsmassen rundt. Noen start på utbyggingen er ikke besluttet.
Etter visningen gikk ordfører Per Ditlev-Simonsen rett tilbake til rådhuset for å vurdere hvordan utsikten til Vika ville kunne bli fra kontoret.
Alle fagdisipliner
Visualiseringen er et resultat av programvaresuiten Novapoint. Den omfatter alle de fagdisipliner ingeniører trenger innen samferdselsplanlegging. Ikke alle programvaremodulene kommer fra Vianova, men rammeverket Quadri binder det hele sammen.
-- Til forskjell fra andre konstruksjonssystemer gis de overordnete kravene først, ikke designkravene, sier Finn Zetterstrøm, ansvarlig for forretningsutvikling og strategi i Vianova Systems.
Arbeidet utføres via en planleggingsomgivelse som omfatter mange disipliner. Rammeverket Quadri støtter opp om datagrunnlaget og sammenkobler egne og andres utviklingsverktøy.
Ett av disse er norske Octagon modellviser som lar brukeren kjøre på en vei i et tredimensjonalt terreng for å skape et realistisk inntrykk av kjøringen. Octagon er utviklet i ett tett samarbeid mellom Octaga og Vianova. Autocad benyttes for todimensjonal konstruksjon.
Utviklerne merker ikke at programvaremodulene er levert fra en rekke forskjellige firmaer. De bruker ett sett med verktøy som inngår i Novapoint.
Utvikling i Vietnam
Etter at de overordnete kravene er lagt inn, benyttes Infra Design Solutions i forbindelse med veiutbygging. Et digitalt kart sammen med en tredimensjonal modell sammenstilles for å generere resultatet av konstruksjonsarbeidet. Avanserte tilleggsmoduler beregner veiskjæringer, både helning og massebehov.
Dette har vært gjort i forbindelse med Svinesundsbroen. Dette gjøres ved planlegging av senketunnelen under Bjørvika og omleggingen av riksvei 4.
For å skape et realistisk inntrykk kan vegetasjon og byggefelt importeres sammen med støybegrensingspålegg. Konstruksjonsarbeidet utføres i et flervindusmiljø hvor vertikale profiler, kurver og todimensjonale oversikter benyttes for å anlegge vei.
Overgang fra en vei til en rundkjøring gjøres ved hjelp av en kurvetilpasning som betegnes klotoide. Den tar hensyn til at kjøretøy som er rette, skal kunne svinge uten å kjøre utenom veibanen.
For at alt skal henge sammen med alt må objektene knyttes sammen med relasjoner. Vianova startet derfor med RUP (Rational Unified Process) som IBM har kjøpt, og tilpasset det til sitt eget behov NUP (Novapoint Unified Process).
Deler av utviklingen foretas av ansatte i Vietnam som kommer til Norge fire ganger i året for statusoppdatering. I mellomtiden foretas kommunikasjonen med Messenger og Skype.
Ikea og Bjørvika
Selv om Novapoint er utviklet for samferdsel, kan det også benyttes for andre formål. Ett av disse er å planlegge og visualisere utbyggingen av Ikea på Slependen hvor utbyggingen skal foregå flere trinn samtidig som varehuset holder åpent.
Men det er først og fremst Bjørvika-utbyggingen hvor Novapoint er benyttet til det fulle. Tilkjøringsveier, omlegging av Riksvei fire, senketunnelen og planlegging av den fremtidige bygningsmassen har Vianova bidratt til.
Det er arbeid ledet av Torbjørn Tveiten i Vianova Plan og Trafikk AS som virkelig viser hva dette norske utviklingsmiljøet er godt for.
Når det er behov for å illustrere forhold rundt Bjørvika-utbyggingen benytter VG alt Vianova har utviklet.