Yahoo dropper nettet

En av pionerene på internett skiller ut nettsatsingen i eget selskap og fokuserer på sine interesser i den gigantiske kinesiske nettbutikken Alibaba.

Publisert Sist oppdatert

– Sett fra bransjen er dette slutten på den statiske web-en. Yahoo ble populær gjennom å lage kategorier og kataloger over web-sider. Siden ble dette erstattet av søk, som nå igjen blir avløst av mobile løsninger, sier analytikeren Patrick Moorhead til Computerworlds nyhetstjeneste.

Han viser til at Yahoo bommet fullstendig på søk, og kom altfor sent inn i mobilmarkedet.

Tidligere i uken varslet Yahoo at det gjør om på sin beslutning om å legge sin satsing på 31 milliarder dollar i Alibaba i et eget selskap. Nå vil Yahoo beholde Alibaba-satsingen og heller skille ut alt annet.

Det kan bety at Yahoos internettsatsing blir skilt ut i et eget selskap. Flere analytikere Computerworlds nyhetstjeneste har vært i kontakt med tviler på at noen vil være interessert i å kjøpe dette.

Måten å skille de to delene av Yahoo, ser ut til å være bestemt av skattemessige årsaker. Uansett ser det ut til at Yahoo deler skjebne med en rekke av pionerene i denne bransjen: Netscape, AOL, Napster og Alta Vista, for å nevne noen.