GJENNOMBRUDD: Ragnar Røkke ser avtalen med Bisnode Group som et gjennombrudd for SAS Institute i Norden. (Foto: SAS Institute)

GJENNOMBRUDD: Ragnar Røkke ser avtalen med Bisnode Group som et gjennombrudd for SAS Institute i Norden. (Foto: SAS Institute)

SAS Institute og Bisnode samarbeider

Tilbyr Advanced Analytics-løsninger i nettskyen.

En ny markedsmodell gjør SAS Institutes programvare for Analytics om til nøkkelferdige, nettskybaserte løsninger, ifølge pressemelding. Som første «Managed Analytic Services Provider» i Norden, vil Bisnode Group tilby SAS Institutes plattform for Advanced Analytics i form av nettskytjenester.

Bisnode Group vil tilby Analytics som en tjeneste til kundene sine basert på SAS Institutes programvare og egne immaterielle rettigheter og kunnskap. Hensikten er å utvikle og selge statistiske og analytiske modeller, samt funn i modellene, prediktive variabler og score til bruk innenfor kreditt, risiko og markedsføring. Dette skal bidra til at kundene fatter smartere beslutninger.

Big data

– Dette er et viktig gjennombrudd for SAS Institute i Norden. Med markedsledende Analytics, mulighet for håndtering av big data, og integrasjon med Business Intelligence, vil Bisnode og SAS Institute hjelpe kunder med å anvende sine data til å forutse og kapitalisere på muligheter uten kostbare implementeringer i eget hus, sier Ragnar Røkke, direktør for SAS Institute Norden.

– Kunder ønsker nye løsninger raskt, men har ikke alltid nødvendige ressurser i virksomheten. Styrte tjenester vil i økende grad bli den foretrukne metoden for selskaper som ønsker en hurtigere adopsjon av nye løsninger og tilgang til nødvendig kompetanse. I følge Gartner vil man innen 2017 ha skiftet så mye som 50 prosent av sourcing-porteføljen til tjenestestyring, legger han til.

– Denne avtalen gjør at vi kan tilby nøkkelferdige nettskyløsninger for Analytics til våre kunder. De kan raskt implementere løsninger ved behov, basert på SAS Institutes programvare, og våre intellektuelle rettigheter. Dette vil hjelpe våre kunder til å ta mer kunnskapsbaserte beslutninger basert på bedre innsikt, og bli mer tilpasningsdyktige for markedsendringer, sier Anders Borg, Chief Strategy Officer i Bisnode Group.