- Analyse er ikke bare for sjefer

- Analyse er ikke bare for sjefer

Gründer og toppsjef Jim Goodnight i SAS Institute om moderne forretningsanalyse.

Jim Goodnight leder fortsatt selskapet han etablerte i 1976 sammen med tre kompanjonger. I dag er SAS Institute det største uavhengige selskapet innen business intelligence (BI) etter en rekke oppkjøp i bransjen.

Computerworld har intervjuet gründeren om sosiale medier, forskjellen mellom aktørene og hvordan markedet for forretningsanalyse vil endre seg i årene som kommer.

- Hva er de viktigste trendene i BI-markedet nå?

- Analyseverktøy blir brukt og trukket inn i stadig flere beslutningsprosesser i hele virksomheten. Det er ikke lenger bare de øverste lederne som drar nytte av analyseverktøy. Når det skjer, gjøres programvaren tilgjengelig for flere folk. Det er litt slik som da databehandling beveget seg fra stormaskiner til den enkeltes personlige datamaskin. Vi hjelper til med å spre analyse i virksomheten ved å gjøre verktøyene enklere i bruk og raskt lage scenarioer og prediktive modeller. En del av tilgjengeliggjøringen er integrasjon av BI i Microsofts applikasjoner, som Outlook.

Sosiale BI-løsninger

- Hva gjør dere innenfor sosiale medier?

- For det først tok vi raskt i bruk sosiale medier i kommunikasjonen både internt og eksternt, med kunder, partnere og ansatte. Sosiale medier har blitt en helt nødvendig kommunikasjonsplattform for oss. SAS tilbyr også teknologi slik at kundene kan dra nytte av eksplosjonen innenfor sosiale medier, slik at man kan dra nytte av ubrukt kunnskap på internett. Tidligere i år lanserte vi SAS Social Media Analytics, som gjør det mulig å handle ut fra samtaler på for eksempel som Twitter og Facebook. Virksomheter kan bruke denne informasjonen til å avdekke trusler mot merkevaren og etablere kommunikasjonskanaler mot nettsamfunnene.

Se inn i fremtiden

- Hva er hovedforskjellen mellom BI-leverandørene?

- Jeg mener det er to viktige ting man bør forvente av en BI-leverandør. Det første er en sterk og lang tradisjon innen analyse. Det er ikke nok å bare ha en leverandør som kun tilbyr spørring og rapportering og kun kunnskap om hva som har skjedd. Det er mye viktigere å forstå hva som kommer til å skje, eller hva er det beste som kan skje. Når man kjører bil ser man ikke bare i bakspeilet. Kun analyse gjør det mulig å se fremover.

- På hvilken måte vil BI-markedet endre seg i årene fremover?

- Markedet vil fortsette å dytte analyse mot flere og flere brukere, samtidig som programvaren utvikler seg. Virksomheter vil i større grad etterspørre intelligente løsninger som kombinerer analyse med industrispesifikk forståelse. Hastigheten i utviklingen av nye applikasjoner vil bli det avgjørende konkurransefortrinnet. Utviklingen kan få fart ved at leverandørene drifter vanlige løsninger for kundene, men disse applikasjonene må lages av leverandører med solid erfaring på området.