SAP med storlansering i dag

Etter tre års utvikling skal Business Objects 4.0 spille bedre på lag med Sap.

Publisert Sist oppdatert

Sap gjennomfører i dag sin største lansering innen forretningsanalyse noensinne, etter eget sigende. Selskapet vil posisjonere seg offensivt i løsninger for forretningssystemer og business intelligence (BI). Den nye Business Objects 4.0-porteføljen omfatter også informasjonshåndtering for bedrifter (EIM).

Litt av cluet er at det i pakken er gjort mye jobb for å fullintegrere løsningen mot Sap-plattformen.

- Vi har jobbet hardt med disse 4.0-versjonene og tre års programvareutvikling ser nå dagens lys. De nye løsningene har en rekke nye innovasjoner og vil bidra til å forme fremtiden innen forretningsanalyse, sier salgssjef i Sap Norge, Michael Ramm Østgaard.

Systemet skal blant annet være bedre på å plukke ut og analysere informasjon som løper over Web 2.0-sfæren, det vil si nettsamfunn, blogger og annet nettinnhold.

Hurtigminne = kjapphet

I en demonstrasjon på en pressevisning i USA har Sap demonstrert hvordan deres nye databaseteknologi Hana kan få opp farten på BI-analyse. Selskapet skal satse hardt på Hana, via spesialapplikasjoner som sitter på toppen av programvaren og fôrer data inn i hurtigminnet for kjappere eksekvering sammenlignet med lesing fra harddisk.

Løsningene skal også bli mer mobile, blant annet ved å være tilgjengelig for nettbrett av typen Ipad, Android og Research in Motions Blackberry-baserte Playbook, som skal komme til Europa i andre kvartal.

- Fokus på in-memory computing og mobilitet gir en helt ny brukeropplevelse og ikke minst økt forretningsverdi, hevder Østgaard.

Andre komponenter inkluderer Data Service for data-integrering og -konsolidering, Information Steward for analysering, overvåking og rangering av datakilder, samt Event Insight - en såkalt CEP-applikasjon (Complex Event Processing).

Det er støtte for 64-bit og støtte for virtualisering.

- Bra for gamle og nye kunder

Partner Geir Thoresen i Sap-huset Pearl Consulting, mener 4.0-pakken er godt nytt for eksisterende og kommende kunder. Årsaken er at Business Objects, som Sap kjøpte i 2007, nå vil spille mye bedre på lag med Sap-plattformen.

- Da den i sin tid ble kjøpt, var det en selvstendig plattform som på det tidspunktet ikke var veldig godt integrert med Sap. Å få Business Objects opp å kjøre medførte en god del arbeid for hver kunde, sier han til Computerworld.

- At systemet nå er forbi det stadiet Sap kaller «rampup», der de har latt prøvekunder bruker det, og slipper det til alle kundene, betyr for veldig mange eksisterende Sap-kunder at det blir kortere vei for å ta i bruk mulighetene som ligger i Business Objects, ettersom Sap har gjort jobben.

Dermed skal det bli det mye enklere for kunden å komme frem til resultater i andre enden, mener han.

Slipper dobbeltløp

I tillegg fremhever Thoresen fordeler rundt mobilitet, for eksempel at man få opp leselige rapporter på nettbrett. Integrering med nettsamfunn kan også sørge for at bedrifter kan innhente produktomtale fra eksempelvis Facebook.

- For eksisterende kunder har lanseringen stor betydning fordi de kan gjenbruke tidligere investeringer på en bedre og raskere måte, oppsummerer Thoresen.

For nye kunder blir 4.0-porteføljen en fordel fordi kundene slipper å investere i to løp.

- Når man skal begynne med et nytt verktøy og lurer på hvilken plattform man skal velge, er det viktig å vite at denne versjonen fungerer mye tettere med Sap. Når de kjøper en erp-plattform får de nå også et analyseverktøy som er blant verdens beste og som er tett integrert i utgangspunktet. Dermed slipper man to separate integreringsløp, og det tror jeg får betydning når systemer skal velges, sier Thoresen.