Håver inn Cebit-avtaler

CEBIT, HANNOVER: Verken Cebit-veteranene fra Zissor eller nykommerne fra Crm.biz skjønner et kvekk av messeskepsisen blant norske it-selskaper.

Publisert Sist oppdatert

I år er det femte det norske selskapet Zissor er på Cebit i Hannover. Selskapet, som driver med digitalisering for medie-bransjen, og arkivløsninger, hanker inn nye kunder og partnere hvert år.

- Vi har en markedsavdeling på en ansatt. Da kan vi nesten ikke reise ut for å møte folk. Men her møter vi hele verden, dette er en verdensomfattende markedsplass, sier direktør Jon Asakskogen i Zissor.

I fjor resulterte tilstedeværelsen på den norske fellesstanden i flere viktige kontrakter. Selskapet, som nylig digitaliserte 330 000 sider fra Agderposten fra 1940 og fram til i dag, fikk en partner i India som bruker programvarene for å analysere medieklipp fra hele verden.

- De kan tilby denne tjenesten nå fra et lavtlønnsland, og dermed blir den billigere, forteller Asakskogen.

Zissor har i tillegg kontrakt med en italiensk storavis som skal digitaliseres helt tilbake til første halvparten av 1800-tallet.

- Dette er et prosjekt hvor det skal skannes 1,8 millioner sider. Da er det viktig å holde oversikten, sier Tor Arve Vartal, nestleder i selskapet.

Dubai og Øst-Europa

Ikke bare veteranselskapet er veldig positivt til den norske fellestanden og organiseringen fra Innovasjon Norge. Også Crm.biz, som er med for første gang, er begeistret.

- Vi er strålende fornøyd. Vi hadde ikke store ambisjoner da vi kom hit, men har allerede seriøs interesse fra Australia, Dubai og Øst-Europa. Eneste problem er at standen er for liten. Neste år skal vi ha en mye større stand, sier markedssjefen Aleksander Helmersberg i Crm.biz.

Crm.biz leverer kundesystemer i en SAAS-modell (software-as-a-service) og retter seg mot små og mellomstore bedrifter. Cebit er bra for business to business-løsninger, og for mindre selskaper som ønsker seg partnere og har internasjonale ambisjoner, mener selskapet.

MER PLASS: Nygebynner Aleksander Helmersberg i bergensselskapet Crm.biz vil neste år ha flere kvadratmeter. (Foto: Nard Schreurs)

Sør-Korea og Saudi-Arabia

En annen bedrift som har vært tidligere på fellesstanden er Profitek, som leverer ip-baserte telefonløsninger for industriaktører. Selskapet har kunder i blant annet Sør-Afrika, Holland, Tyskland og Russland. I år har de fått kontakter med kunder fra Sør-Korea og Saudi Arabia.

- De hadde vi aldri nådd utenom Cebit. Dette er et springbrett til resten av verden, forteller Wolfgang Mandler i selskapet.

Et relativt nytt firma er Mbricks, en spin-off fra Teleplan, som har utviklet en løsning for å få ulike typer programvare direkte på mobiltelefon. Selskapet retter seg spesielt på bedriftsprogramvare som crm og erp, men løsningen kan i utgangspunktet brukes på de fleste typer programvare.

- Det er veldig vanskelig å utvikle for mobiltelefoner, fordi det er såpass mange ulike systemer. Vi gjør det enklere for dem å komme på mobilen med et felles brukergrensesnitt, forteller Svein Therkelsen i Mbricks.

Therkelsen har stor tro på løsningen, og mener Cebit er en ypperlig måte å vise seg frem på.

- Det er først nå vi begynner å selge dette internasjonalt. Vi har vært på 3GSM i Barcelona og her. Egentlig er dette mye bedre, vi er interessert i bedriftskunder som ønsker å bruke produktene våre, ikke i mobilaktørene, sier han.

Øker omsetningen

Både Xait og Lingit var i fjor med i fellesstanden. Begge er med i år også, men Lingit representeres av Branch. For begge er fellesorganiseringen en god løsning å videreføre produktene. Begge de norske selskapene har opplevd en pen vekst det siste året.

Xait åpnet kontor i Houston og San Francisco, mens Lingit har tre ansatte i Tyskland.

- Vi økte omsetningen med rundt 40 prosent i fjor, og jeg tror det blir enda mer i år, sier markedssjef Kris Sæther i dokumentselskapet.

Nye av året er er Webcruiter, som leverer en nettbasert rekrutteringsløsning, og Correlate, som skal hjelpe bedrifter med å skape orden i det digitale kaoset med en egen infrastruktur.

- Vi har norske kunder som Hydro, Yara og Super Office, men rundt halvparten av omsetningen vår kommer fra utlandet. Vi er her fordi vi har store ambisjoner om å komme oss ut i verden, sier Halvor Kalve i Correlate.

Enkel møteplass

Også Webcruiter har mye erfaring fra utlandet, men gjennom internasjonale kunder som Trolltech og Jotun. Nå ønsker selskapet direkte kontakt med utenlandske aktører.

- Vi har allerede snakket med 10-12 gode kontakter. Vi må følge opp etter messen for å se hva det blir, men i utgangspunktet er dette en veldig enkel måte å møte aktuelle partnere og kunder på, sier Jan Erik Ulseth i Webcruiter.