Oppgang tross nedgang

CEBIT, HANNOVER: Verdens største datamesse ble vingeklippet i årets versjon, men fikk tre prosent flere besøkende. - Messen har fått bedre fokus, mener markedssjef Gabriele Dörries.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med nedgang ble Cebit kraftig endret i årets versjon. Resultatet var noen færre utstillere, men flere besøkende. Ifølge messens sluttregning besøkte neste en halv millioner mennesker Cebit. Det er en oppgang på tre prosent i forhold til i fjor. En av fem, 100 000, kom fra utenfor Tysklands grenser.

I alt viste 5845 utstillere frem sine løsninger. Det er en nedgang på rundt fem prosent i forhold til i fjor. Markedssjefen i Cebit, Gabriele Dörries, vil ikke gi tall for omsetningen på messen, men ledelsen er fornøyd med utviklingen.

- Vi har søkt etter nye temaer og et nytt oppsett. I år har vi endret mye. Blant annet er messen en dag kortere, og avsluttes på søndag, i stedet for at den dras over helgen ut i neste uke. At vi til tross for det får større oppmerksomhet hos publikum er et tegn på at vi er på rett vei, sier Dörries.

Nye ideer

Cebit har slitt med nedgang de siste årene, og har fått mye konkurranse av andre fagmesser, som 3GSM i Barcelona. Men det er en del av en forretningsverden i stadig endring, og tvinger messeledelsen å se etter nye temaer.

- I år ser vi at grønn it har kommet sterkt. Vi har også hatt et tele-helse-program. I tillegg ser vi at it-bransjen blir mer opptatt av trening og velvære for å holde sine ansatte friske. Vi har et stort tema rundt bank og finans, og har en del Linux og open source. Generelt ser vi at det finnes mange ideer for utviking, sier Dörries.

Ifølge tall fra messeledelsen har hver besøker hatt kontakt med 29 bedrifter hver. I tillegg hadde messen mye rundt jobb og rekruttering for å få flere unge mennesker inn i bransjen, og et spesielt kvinneforum. På Planet Reseller kunne forhandlerne snakke med hverandre og finne nye partnere.

Også et titalls land viste seg frem i egne stands. Partnerland i år var Frankrike, som førte til at selveste Nicolas Sarkozy stod ved siden av den tyske kansleren Merkel ved åpningen av messen. Men også land som Serbia, Kroatia, Pakistan, Egypt, Sør-Afrika, og Panama visste seg frem. Kina ble årets nest største utstiller, bak Tyskland.

Må utnytte

En av måtene å overleve for Cebit er å tenke kreativt, både i temaer og i tjenester som tilbys til utstillerne og besøkere.

- Det nytter ikke bare å tenke i kvadratmeter. Vi har mange ekstra tilbud. Vi har også gått aktivt inn for å utvikle forumløsninger hvor aktørene kan fortelle om sine løsninger, og prøver å være mer aktiv i å sette folk i kontakt med hverandre. Vi ser også mange flere pressekonferanser, som bedrifter tar steget i å organisere, sier Dörries.

Ifølge Dörries er de fleste utstillerne fornøyd med endringene, og får hun mange reaksjoner om at messen har blitt bedre for knytte forretningskontakter. Også store bedrifter, som har måtte velge å satse på flere stands i ulike haller, har etter en skeptisk start, blitt mer fornøyde etter hvert.

- Selvfølgelig er det en ulempe å måtte fordele oppmerksomheten sin over flere plasser. Samtidig er det flere interesserte i de hallene som er mer temarettet. Det gjør det også lettere for utstillerne å gi konsentrert informasjon, forteller Dörries.