MOBILEN FØRST: Michael Zink, nordensjef for Salesforce, tror selskapet har tjent mye på å satse på mobile løsninger. (Foto: Toralv Østvang)

MOBILEN FØRST: Michael Zink, nordensjef for Salesforce, tror selskapet har tjent mye på å satse på mobile løsninger. (Foto: Toralv Østvang)

Salesforce får norgeskontor

Amerikanske Salesforce, et av verdens største CRM-selskaper, etablererer nå avdelingskontor i Norge. Her sikter selskapet på offentlig sektor, olje og gass.

– I tillegg er også de mange små og mellomstore bedriftene i SMB-landet Norge interessante for Salesforce, understreker Michael Zink. Han er sjef for Salesforce sin virksomhet i Danmark og er for tiden også norgessjef for selskapet, etter at Salesforce registrerte seg i Norge sist sommer.

Jakter på norgessjef

– Men min tid som norgessjef er ikke en varig løsning. Vi tar sikte på å få ansatt en dedikert ansvarlig for virksomheten vår i Norge innen rimelig tid, forhåpentlig i løpet av 12-16 måneder, sier Zink. – Det er viktig for Salesforce å ha lokalt personale der vi er etablert, tilføyer han.

Foruten en kommende norgessjef er Salesforce på jakt etter blant annet selgere, konsulenter og løsningsingeniører på det norske markedet.

Computerworld treffer Michael Zink i selskapets midlertidige lokaler i kontorhotellet Spaces Oslo Kvadraturen i Tollbugata i hovedstaden. Hit tar Zink turen fra København nesten hver uke for å få fart på prosessen med å bygge opp den norske Salesforce-avdelingen.

Riktignok har Salesforce en god del norske kunder allerede, blant annet fordi selskapet etablerte seg i flere av de andre nordiske landene allerede for rundt 10 år siden og har vervet en del norske kunder gjennom sin aktivitet i Sverige og Danmark.

«Glemte» Norge

 – Men da vi etablerte oss i Norden, ville vil først og fremst skape et marked og starte med å drifte den norske virksomheten fra Sverige og Danmark. Siden vi har som policy å prioritere aktiviteter i de landene der vi allerede er etablert, har det tatt litt tid å overbevise våre amerikanske sjefer om at vi bør satse i Norge også. Men nå er vi her, og jeg tror på rask vekst for oss i Norge, sier Michael Zink til Computerworld.

Salesforce ble opprettet i San Francisco i 1999 og var pioner i CRM-verdenen med å satse på en rendyrket sky-basert løsning allerede fra starten. – Vi var også tidlig ut med å satse på mobile løsninger – mobile first– og det tror jeg vi har tjent mye på, sier Zink og tilføyer: – Jeg tror Norge kan bli en spennende reise for Salesforce, ikke minst fordi deler av det offentlige har en sterk sky-strategi.

På verdensbasis har Salesforce i dag vel 32.000 medarbeidere, og i 2017 var omsetningen på nærmere 10,5 milliarder dollar.

Selskapets portefølje omfatter en rekke sjangere av dataløsninger, alt fra salg, markedsføring og kunderelasjoner til handelsvirksomhet, tjenester, markedsanalyse og mye annet. Analysearbeidet gjøres gjennom en løsning som selskapet har døpt Einstein Analytics – intet mindre.

Og nå satser selskapet på et nytt og tett samarbeid med Apple. Sammen vil de to etablere et rammeverk for utviklere, slik at det lett kan bygges IOS-applikasjoner for Iphone og Ipad basert på Salesforce Mobile SDK for IOS.

Dessuten skal de to legge til rette for utviklingskurs for IOS på web-basert læringsverktøy fra Salesforce.

– Samarbeidsavtalen med Apple vil merkes av våre kunder over hele verden, også i Norge, sier Zink.

Stor på oppkjøp

I det hele tatt har Salesforce alltid lagt stor vekt på samarbeidsavtaler og oppkjøp. For eksempel har Salesforce fra tidligere av hatt samarbeidsavtale med Google i tilknytning til Google-suiten av kontorprogramvare.

Aktuelle oppkjøpskandidater, enten vi snakker om Norge eller hvor som helst ellers, vil være firmaer som ligger langt fremme på innovasjon, der Salesforce gjentatte ganger er blitt rangert på første-, andre- eller tredje-plass globalt av Forbes de siste årene.

En annen Forbes-rangering som Salesforce-folkene er glad for, er kåringen som en av de beste it-arbeidsplassene i Europa.

Crm