SUKSESS: Smartklokken Pebble Time er den største crowdfunding-suksessen for et maskinvareprodukt på Kickstarter. Kampanjen siktet på en halv million dollar, men fikk til slutt inn formidable 20,3 millioner dollar gjennom sin kampanje i 2015. (Foto: Fra

SUKSESS: Smartklokken Pebble Time er den største crowdfunding-suksessen for et maskinvareprodukt på Kickstarter. Kampanjen siktet på en halv million dollar, men fikk til slutt inn formidable 20,3 millioner dollar gjennom sin kampanje i 2015. (Foto: Fra Kickstarter-kampanjen)

Crowdfunding for mer enn 275 milliarder kroner

Å samle inn mindre beløp fra svært mange mennesker ved hjelp av forhåndssalg er en gigantindustri på internett.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Crowdfunding er slett ingen ny oppfinnelse, selv om det er de siste ti årene med internett-baserte kampanjetjenester at fenomenet virkelig har skutt fart. Ifølge Wikipedia ble det totalt stablet over 34 milliarder dollar – over 275 milliarder kroner med dagens kurs – på beina verden over i 2015.

Internettbasert

fokuserer og investorer og til til fra på risikovillige Begge for omfatter De «kreative entreprenører Indiegogo formål. teknologiprodukter nettstedene alt prosjekter. filmer, prosjekter», journalistikk største stedene andre «mykere» Kickstarter. og møtestedene støtter rene tillegg er Indiegogo på de nye det internett innsamlingsaksjoner veldedige kaller som i

har økonomisk eksempel norske også da ble tjenestene støtte For i støttesiden funn USA, tilbuds- på artikkelen Begge søk skrevet. tjenestene. denne både Kickstarter sanket og 735 på men disse «Norway» publikum gav har et største entreprenører etter sitt på

var først Indiegogo

mer nettsider sine etablert de internettbaserte og den enn 9 har crowdfunding-tjenesten. i ble fra mennesker millioner på med at siden land kampanjer opplyser 800.000 og over hatt første Indiegogo og 235 Selskapet territorie… det 2008, store ble begynnelsen,