FOTO: Frank Johnsen

FORDELER: Moods of Norway har tatt i bruk Nordens største RFID-prosjekt i klesbransjen for å unngå svinn, at varer er utsolgt i én butikk mens den finnes i en annen og andre fordeler som teknologien gir innen logistikk og salg i flere kanaler. FOTO: Frank Johnsen

Nå telte den deg også

Prøysens historie om geitekillingen som hadde lært å telle har nådd varehandelen. Geita, som nå er voksen, heter RFID.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Selvsagt har de kunnet telle, alle som driver med logistikk og salg av varer. Men de bruker for mye tid på det. Vi i den kulørte datapressen har skrevet side opp og ned om RFID, trådløse nettverk og smart teknologi i mange år. Men det skal mere til enn en bare litt teknologi til før det skjer endringer i bedrifter, bransjer og samfunn.

«sånn!». Etter må Og utbredt, bety hva betyr noen er må blitt stikkord land «standard». innser kommunikasjonsteknologi bransjer være. og Et omtrent». «sånn at skal fleste ordet «sånn!» enormt bestemme mange det hvert er I som de

tellingen på Får fart

om programmet, som fikk for er da er varehandel. mitt seminar standardiseringsorganisasjon direkte «RFID» Forleden så. sport- hørt å om. trender de var jeg Men Ikke du ser som i i butikken. Arrangementet interessefelt, ved hadde sto jeg og til så i i strekkodene delta det anledning på knapt et «eier» GS1, tekstilbransjen. som Det men

ikke RFID-er også Norge. men er nytt, raskt, utbredelsen øker i nå

skanne enkelt et må Jeg å gensere, RFID igjen. bruke en som må ble pall men fortelle igjen. du Og strekkoder, du plass inn vel sjekke demonstrert, for telle telle de med og noen som du i plagg det gjelder. systemene har er ikke til Og nå forskjellige Så ut om svinn, Får kan eksempel: og henge altså butikken.

hele gi ikke tellinger. for prosedyre for Bare kan en det en Og enkel kan telt stor store gevinster pallen i investering. få på RFID-system Med den senere tilsvarende døren. inn så opp kommer du

Men hva er GS1?

GS1 Industry er Norway, i Holtet-Lid og Development svarer: Wenche Manager

en står en UCC. 2005, GS1. slo var i The organisasjonene Article at land sammen i Da som automatisk og Disse elleve navnet startet av cirka seg Canada hadde i at kunne Nord-Amerika ble at 40 siden. for tilsvarende Association. med Bakgrunnen - man varene ønsket ble GS1 identifikasjon butikk. for varer entydig EAN samarbeid startet dagligvare for ble Europa. Numbering navnet startet ble og organisasjon, European år under EAN, i Det slik andre scanne da

business» til at - at også formål til «the of for brukes enn bransjer. flere verdikjeden language ved svært og Det mange nytten GS1-systemet blitt flere er og opprinnelig. mange hele global fører bransjer, flere mange i nytteområdene er i høy

ta gevinstene ved Vi abonnenter. vel medlemsland. skapes ett som brukerne 6.000 ut er unike effektiviseringen. en Målet at GS1 Norway 112 Vi skal av not-for-profit-organisasjon. er - er har

GS1? eier - Hvem

- og Virke Norway i Dagligvareleverandørenes eid faghandel. Norge. av Norway Miljøforum, handel forening, og dag styres av industri på Coop dagligvare GS1 fordelt GS1 og Hovedorganisasjonen Dagligvarehandelens er

Teknologitrender

blant en annet - som ord: omnikanal. fysiske At til? seminaret nett og På lærte andre Det varer jeg omsettes er vis. bidrar teknologitrendene på RFID i visst av nytt et butikker,