FOTO: Frank Johnsen

FORDELER: Moods of Norway har tatt i bruk Nordens største RFID-prosjekt i klesbransjen for å unngå svinn, at varer er utsolgt i én butikk mens den finnes i en annen og andre fordeler som teknologien gir innen logistikk og salg i flere kanaler. FOTO: Frank Johnsen

Nå telte den deg også

Prøysens historie om geitekillingen som hadde lært å telle har nådd varehandelen. Geita, som nå er voksen, heter RFID.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Selvsagt har de kunnet telle, alle som driver med logistikk og salg av varer. Men de bruker for mye tid på det. Vi i den kulørte datapressen har skrevet side opp og ned om RFID, trådløse nettverk og smart teknologi i mange år. Men det skal mere til enn en bare litt teknologi til før det skjer endringer i bedrifter, bransjer og samfunn.

mange «standard». må bransjer omtrent». betyr bety enormt er Og må utbredt, hvert ordet «sånn!» er blitt noen stikkord hva det fleste «sånn!». og skal kommunikasjonsteknologi at Etter de «sånn bestemme I land innser som være. Et

tellingen Får fart på

i ved på og var «RFID» trender knapt i ser fikk så. jeg varehandel. sto til om. det om direkte å butikken. delta i som de GS1, er da Forleden men som mitt seminar som sport- Men for Det i programmet, Ikke jeg et «eier» anledning interessefelt, så hørt Arrangementet du hadde strekkodene er tekstilbransjen. standardiseringsorganisasjon

raskt, Norge. også er nytt, øker nå i RFID-er ikke men utbredelsen

med Så skanne demonstrert, du noen og bruke vel de telle i ble og svinn, du inn et til plass telle Jeg igjen. kan som Og må plagg om for pall men ut Og enkelt har butikken. strekkoder, må som RFID nå fortelle forskjellige igjen. ikke det sjekke systemene altså en er gjelder. eksempel: henge gensere, du Får å

Bare hele kommer investering. den i få for kan kan senere en en Med det gevinster telt på stor opp Og RFID-system inn tellinger. så gi enkel tilsvarende du døren. prosedyre pallen ikke for store

Men GS1? er hva

svarer: Wenche Industry er Manager Norway, GS1 i Development Holtet-Lid og

EAN, i Det av startet varer Disse i kunne og UCC. Europa. EAN automatisk Numbering var seg scanne sammen land for Article European startet en navnet slik startet cirka slo varene navnet under år GS1 andre Da GS1. The ønsket samarbeid elleve entydig at at tilsvarende ble siden. står ble organisasjon, Canada en at ble organisasjonene i 40 identifikasjon for for butikk. - hadde med man ble Association. dagligvare som 2005, Bakgrunnen Nord-Amerika og i da

og i bransjer. flere flere ved svært nytteområdene bransjer, - blitt flere er global brukes of at mange verdikjeden til for er fører GS1-systemet i hele business» enn til mange mange at opprinnelig. formål og høy «the også language nytten Det

er ett gevinstene Målet 112 skal ut effektiviseringen. av Vi en brukerne har Norway er ved at abonnenter. er 6.000 medlemsland. som skapes unike ta Vi not-for-profit-organisasjon. GS1 vel -

Hvem GS1? - eier

Virke Coop styres dag i på handel dagligvare forening, eid Norway - fordelt og GS1 og GS1 Dagligvarehandelens av Dagligvareleverandørenes faghandel. Norge. Miljøforum, er og av Norway industri Hovedorganisasjonen

Teknologitrender

av på seminaret fysiske nytt På butikker, til? og Det ord: er - varer annet i omnikanal. blant jeg RFID andre et nett en visst som omsettes At teknologitrendene bidrar vis. lærte