TEST: Xbox Kinect - Du er kontrolleren

Med Wii introduserte Nintendo bevegelsesstyrt spilling, Microsoft tar den videre og sløyfer håndkontrolleren.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange år siden de første spillkonsollene kom, og omtrent samtidig kom de første kontrollerne som lot deg gjøre annet enn bare å trykke på spaker og knapper. Faktisk fikk du allerede tidlig på 70-tallet konsollen Magnavox med lysvåpen som tilbehør. Siden den gang har det med jevne mellomrom kommet tilsvarende tilbehør fra flere produsenter. Hovedfokus har imidlertid hele tiden vært på tradisjonelle joysticker eller håndkontrollere med styrekors og knapper.

Det har også vært gjort forsøk med ymse bevegelsessensitive kontrollere opp gjennom årene, samt med kamerabaserte løsninger. Det var imidlertid ikke før Nintendo lanserte Wii at det virkelig løsnet. Folk gikk nær sagt mann av huse, og de første par årene var etterspørselen etter Wii så stor at Nintendo rett og slett ikke klarte å lage mange nok. De enkle og intuitive kontrollerne og de familievennlige spillene gjorde at helt nye typer brukere gikk til innkjøp av en spillkonsoll.

I samme periode lanserte de to andre, store konsollprodusentene sine nye spillkonsoller. Sony kom med Playstation 3 og Microsoft med Xbox 360. Begge disse baserte seg på tradisjonelle kontrollere, med spaker, styrekors, knapper og avtrekkere. Spillene var mer avanserte, og det var lite fokus på barn og familier. Det tok imidlertid ikke lang tid før Sony og Microsoft så hvordan helt nye kundegrupper flokket til Nintendos braksuksess, og i år kom de to selskapene endelig med sine alternativer.

Sony valgte en løsning basert på både kamera og håndholdte kontrollere, og endte opp med noe som kan regnes som en videreutvikling av Eyetoy-tilbehøret som kom til Playstation 2, om enn langt, langt mer avansert.

Glem håndkontrolleren

Microsoft valgte på sin side å sløyfe håndkontrollerne helt på sitt nye system. Kinect er en kamerabasert løsning, hvor spilleren er selve kontrolleren.

Det er ikke første gang vi har sett kamerabasert kontroll i spill. Allerede nevnte Eyetoy til Playstation var en relativt enkel, men underholdende kamerakontroller. Microsoft hadde også en enkel kamerakontroller til Xbox 360, men denne ble det aldri gjort stort ut av. Den store forskjellen på disse to løsningene og Kinect er at sistnevnte filmer i 3D.

Kinect-sensoren er en motorisert, horisontal kameraenhet som plasseres på langs under eller over tv-en. Inne i denne avlange kameradingsen sitter det et vanlig rgb-kamera, en todelt dybdesensor og flere mikrofoner. Til sammen gir dette muligheten for lese bevegelser i 3D i sanntid, i tillegg til ansikts- og stemmegjenkjenning – sistnevnte vil imidlertid ikke implementeres i Europa før til våren. Mikrofonene vil også gi spillerne muligheten til å snakke med hverandre over nettet uten å måtte bruke hodesett med mikrofon.

Dybdesensoren består av en liten laserprojektor, kombinert med en monokrom CMOS-sensor, og oppfatter bevegelser i 3D i nær sagt alle lysforhold. Kinect er såpass avansert at den klarer å skille mellom forskjellige spillere, møbler og andre elementer i rommet. Ved hjelp av motoren kan Kinect-sensoren stille inn høyden etter størrelsen på spilleren, eller hvilke bevegelser du skal gjøre i forskjellige spill. For eksempel kan det være at sensoren vipper seg litt ned når du skal løpe, mens den vipper seg litt opp om du skal gjøre bevegelser med hender og armer.

Avansert bevegelsesanalyse

Ifølge Microsoft skal Kinect-sensoren og konsollen din være i stand til å følge opp til seks personer på en gang, hvorav to kan være aktive spillere. I flere spill kan du spille med flere spillere, men det krever at to og to spiller om gangen. Sensoren kan lese opptil 20 ledd per spiller, slik at for eksempel små bevegelser med håndleddet eller det å vippe hodet til siden oppfattes raskt og presist.

Teknologien er også i stand til å kjenne igjen og logge inn forskjellige brukere av Xbox 360-en. Dette krever at du går gjennom et kjapt identifiseringsoppsett en gang, slik at konsollen kan kjenne deg igjen og binde deg opp mot en konto på konsollen. Vår erfaring er at denne funksjonen fungerer svært bra, og det er unektelig litt morsomt å bli ønsket velkommen tilbake når du stiller deg foran tv-en, klar til å spille.

I menyene vil du se et lite, grønnaktig bilde av deg selv nederst i høyre hjørne på skjermen. Avhengig av hvor nærme eller hvor langt unna du står sensoren vil fargene endre seg. Dette er en liten visuell presentasjon av hvordan Kinect oppfatter deg i 3D.

Når du står i hovedmenyen på Xbox-en din kan du enkelt vinke til Kinect-sensoren, så sendes du inn i en egen Kinect-meny. Herfra kan du styre en rekke av funksjonene på konsollen, som å se på vennelisten og eventuelt kontakte venner, justere innstillingene for Kinect-sensoren, se på Xbox-prestasjonene dine (Achievements) eller starte spill, samt mye mer. Du kan for eksempel også enkelt lete gjennom, og leie, spillefilmer fra Zune på Xbox Live.

Solid lansering

Man kommer selvsagt langt med imponerende og spennende teknologi, og vår oppfatning er at Microsoft og Rare, et spillselskap som har blitt kjøpt opp av Microsoft, og som har utviklet teknologien, har lykkes svært godt. Kinect føles for det meste både veldig presist og responsivt. Det skal heller ikke store bevegelsene til for at Xbox-en skal oppfatte hva du driver med. Samtidig kreves det at det kommer spill som gjør det verdt å investere i en Kinect-sensor, og kanskje også en Xbox 360-konsoll – for de som eventuelt ikke har det fra før av. En Kinect-sensor koster rundt 1 300 kroner, inkludert spillet Kinect Adventures, som vi skal se litt mer på senere i artikkelen. Det er også mulig å få kjøpte Kinect-pakken i kombinasjon med Xbox 360-konsollen – da med enten versjonen med 4 gigabyte lagringsplass eller med harddisk på 250 gigabyte. Disse pakkene koster henholdsvis rundt 2 500 og 2 800 kroner.

Samtidig som Kinect kom på markedet ble det lansert 19 spill som støtter den nye kontrolleren. Noen av spillene fungerer kun med Kinect, mens noen har Kinect-støtten som et alternativ eller tillegg til den vanlige håndkontrolleren. Spillene har fått variert mottakelse, hvor noen har fått svært positivt omtale, mens andre har blitt regelrett slaktet. Det kan altså være en fordel å holde tunga rett i munn når du skal kjøpe spill til den nyinnkjøpte Kinect-en.

Du kan lese mer om spillene til Kinect i denne artikkelen.