- Digital tv overtar for bredbånd
Primus motor bak den nye digitale økonomien vil være digital tv. I Europa kan så mye som 100.000 nye jobber skapes.
- Digital-tv vil overta bredbåndets rolle som den viktigste motor bak digitaliseringen i Europa.
Dette konkluderer analysebyrå Booz Allen Hamilton.
Ifølge selskapet vil 60 prosent av alle europeiske hushold ha digital tv i 2010. Gjennom dette vil europeerne også få tilgang til helt nye digitale tjenester. Analyseselskapet har store forventninger.
Enorme investeringer
Dette vil føre til at det investeres enorme beløp i denne nye teknologien. I løpet av de neste årene vil det brukes mer enn 100 milliarder euro (over 800 milliarder kroner) på digital tv, og dette vil skape rundt 100.000 nye arbeidsplasser i Europa.
Største investeringer ligger i infrastruktur av nettverket, men også utvikling av innholdsapplikasjoner vil stå for rundt 35 milliarder euro.
Utviklingen vil også føre til at kampen mellom tripleplay-aktørene blir sterkere. Trpleplay betyr at samme leverandør tilbyr tv, bredbånd og telefoni gjennom sitt nettverk. For tele- og kabelselskapene vil det være viktig å være først ute med nye løsninger for å kapre markedet før de andre kommer inn.