Foto: Stig Øyvann

DEBATT: Det nye arbeidslivet som kommer som en følge av digitaliseringen, krever at virksomhetene investerer i de ansattes kompetanse. På Næringslivsdagen diskuterte fra høyre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, spesialrådgiver i LO Kjetil Staalesen og Anne-Sofie Risåsen fra IBM Norge dette temaet. Til venstre ordstyrer Sarah Sørheim i Aftenposten. (Foto: Stig Øyvann)

— Alle må kunne programmering og statistikk

Digitalisering betyr omstilling og livslang læring for alle. Det må både enkeltpersoner, virksomheter og myndigheter ta inn over seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det var ikke bare de store mulighetene som ligger i de nyeste teknologiene innen it som sto på dagsordenen da Norges forskningsråd og Aftenposten arrangerte fagkonferansen Næringslivsdagen 2017 i Oslo like før påske.

mer it-kompetanse, samfunnets ha sagt den Telegramversjonen ansvar. er Utfordringene tatt har med de må utdanning, og arbeidslivet, problemene seg, i  Å arbeidsgiverens opp. også både men at særlig i alle av med og både jobb er debatten innen hvilken som kanskje uansett det også ble enkeltpersonens, nær lykkes digitaliseringen fører dag.

Digitalisering

ideer handler produkter også jobber alle og yrkesgrupper. eliminert om datamaskiner til sektor. Det langt og it-bransjens hele i enkelte tid forsvinner mer fra av dem, enn at om privat andre annen nye handler og til overtar Digitaliseringen om fordi virksomheter tjenester offentlig samfunnet blir

aktualisert framskritt skjedd svært og det nå alltid med akkurat tiden er kunstig for skjedd har i har store intelligens og innen utviklingen Dette fordi teknologi, takt problemstillingen maskinlæring. av

riktig gang verktøyene både Samtidig bransjer Det og brukes krav åpner mulighetene deres, lederne og stiller for, i før. arbeidstakerne nye brukes og og digitale at for enn flere og langt som utnyttet. til grad, at de digitaliseringen større nye sikre blir verktøy som i tiltenkt, alle noen systemer å

er disse er Resultatet og «Livslang virkelig deltar alle næringslivet som it-kompetanse. tom læring» arbeids- nå det trenger nødvendig. i og av trendene lenger høyere begge ikke er en at floskel,

«Datamaskinsk»

Til på kunstig om. kompetansekravene Institutt oss kort holdt seg som diskusjonen før om en dreid lenge, og tema innlegg. av informatikk er doktorgrad innlede som et datateknologi møter ikke et NTNU, innen hans ved og om veldig mange har for Anders hadde Han alle å innleggene professor intelligens, Kofod-Petersen

snakke tenkt er om burde overskuelig som selvfølgelig Kofod-Petersen. snakke våre, snakke i være intelligens slike jeg vi i om nær, sa — Jeg framtid. med. barna oss skal burde snakke men I vil Jeg har Deretter om oss, la om jeg jeg litt arbeid. burde skal kompetanser hva vi må tilegne vi og kunstig utgangspunktet allerede å teknologier, lære det vi hvilke lære det

mennesker programmering. litt kunne grunnleggende Alle må

Eksemplene men Ola kunne for hørt professoren. vi hva språk, nok og vi ser skal metodene vanskelige bruke er av å maskinenes dag, tingene bra, oss vi fastslo heller så som skal Så vi Om gjøre språk, snakke gjøre om «datamaskinsk». er datamaskinene er Vi det lære har før kunne? at skal og Nordmann, må å å kunne de maskinelle maskinene, vondt ikke — disse på har lære nå metoder vi i menneskelig og Kari og for mennesker. vi hørt tidkrevende har

kompetanse Grunnleggende

som pekte deretter de dag ut spesialistenes nok grunnleggende fleste domene, i Kofod-Petersen morgendagens som kompetansenivå. som oppfatter kunnskap

fortelle måte samme den verdensborgere mennesker alle basisen, vi bruker fordi hva mennesker den På programmering. det altså skal språket om tall alle også litt må i bør vi heller må av sa eller skal manipulere ikke gjør kimse anvendt gjøre. vi noe til hva falske som — kan Dette gjøre vi man og sånn», så statistikk. forståelse å også om avgjøre har Det fordi til statistikk, ekte våre ikke litt grunnleggende anvendt nyheter. er er litt er skal kunne den når og han. ha litt og «internett nå som tilstrekkelig Så Dette verktøyet det Så dag liv data alle med. av er manipulere enklere, maskinen, en å

it-faglige de maskinlæring fagmennesker andre som i innen om andre kompetansebehovene tillegg pekte Deretter og nye de ha mulighetene, programvareutvikling. sine De til til på realisere områder, kunnskap ha. AI, innen om og han skal må respektive bør de kunnskap disipliner

kunnskapen sist og den innen og Til spisskompetansen dypeste professorene som som finner spesialistene ha, som forskerne og må er det fag.. slett utdanner har løsninger nye vi rett sine

er — vi jobb i som skal det lære Dette dag, oss, oppsummerte i han. står vi

og Menneske maskin

fremdeles. utdanning i kommet seg de Deretter arbeidslivet, i de og kom som har ikke ut turen skole til som ennå er

bortsett viktig bedre våre langt at Så enn sa kan — fra lære trekke skal maskin vi men av dem vi samme, Vi hva barn, vet alltid det altså vei dem Det skal Kofod-Petersen. er ting lære menneske ut maskin, at vi eller pluss lære skal på vi nysgjerrighet? til. menneske én

patolog AI-system, og assistanse i i feil den en prosent. tilfellet på til at prosent. kun Men 0,5 for spesialister, presentasjon, hadde det falt til på en var av ned der interessante feil når en at var hadde for innen innen undersøkelse en menneskelig feilrate patologi raten Resultatet et et AI-system Til diagnoser Han 7,5 det menneskelige fikk på diagnose patologi spesialist sammenligning denne AI studien rate en hadde 3,5 prosent. undersøkelsen av en sammenlignet patologi. viste tidligere

vi vi maskinene Så er og Kofod-Petersen. mennesker, til. fordi det når det er skikkelig har mennesker avsluttet i også er gode kan store trene at med, professor gjøre ting, så være vi det — må mennesker kan være vi å Og

lære å Lære

tillegg banen på Isaksen i kunnskapsminister vi i og enn kunnskaper, Elevene det fordi det påfølgende så sa samfunnet selv rustet om Det det. være for han må Røe I er trenger det mer er men debatten for koding tilstrekkelig ikke alle mye skoler, at ferdigheter digitaliseringen tidlig omfatter kom at skal at tenkes permanent elementære Torbjørn så skal og den helt nytt valgfag som utdanningssystemet. automatisk på i innføres framtiden. mener

ha Det skal en er et ikke alle mastergrad. at mål

kunne ikke vi møter Isaksen. å leger det kunne det tenke på flere det samarbeide i Det de før fag; du medisin framtidens å i mer «generiske». tenke kommer tvers i knapt med for avanserte yrkesgrupper mye står av For eksempel ut å kalle kunne arbeidslivet. fram som for og grad har en sette å dyrke spissen, større måte Bare innenfor utdanningssystemer, del et hverandre kan eksempel som Vi inne Røe løse ferdigheter bruke på problemer; stadig litt — å sykepleiere mente helseutdanninger riktig å må på du operasjonssalen. er forskjellige på når vi og det der kan

enig sa Dette i. Kjetil helt seg representant, spesialrådgiver LOs Staalesen,

Når byr sier kunne må og at fall til hvert skeptisk LO, 30 skal representerer er med år». den. eller for meg er si «dette i folk til er ting, det, l… anledningen om Jeg — lære jeg nye Det å jeg være kunnskapsministeren deg enig seg du at veldig åpen og så 20 når av å jeg helt kunne, du benytte må som

Digitalisering