Foto: Stig Øyvann

DEBATT: Det nye arbeidslivet som kommer som en følge av digitaliseringen, krever at virksomhetene investerer i de ansattes kompetanse. På Næringslivsdagen diskuterte fra høyre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, spesialrådgiver i LO Kjetil Staalesen og Anne-Sofie Risåsen fra IBM Norge dette temaet. Til venstre ordstyrer Sarah Sørheim i Aftenposten. (Foto: Stig Øyvann)

— Alle må kunne programmering og statistikk

Digitalisering betyr omstilling og livslang læring for alle. Det må både enkeltpersoner, virksomheter og myndigheter ta inn over seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Det var ikke bare de store mulighetene som ligger i de nyeste teknologiene innen it som sto på dagsordenen da Norges forskningsråd og Aftenposten arrangerte fagkonferansen Næringslivsdagen 2017 i Oslo like før påske.

men de ble alle tatt i opp. arbeidslivet, den nær med i arbeidsgiverens jobb må enkeltpersonens, og som ha at uansett er Utfordringene og også dag. innen ansvar. sagt både digitaliseringen  Å med fører problemene utdanning, særlig også seg, lykkes debatten er har Telegramversjonen samfunnets kanskje hvilken det mer it-kompetanse, både av

Digitalisering

enn privat til blir sektor. offentlig ideer tid samfunnet om langt til handler om annen enkelte fra også hele yrkesgrupper. og alle Det i datamaskiner fordi jobber at nye mer virksomheter it-bransjens tjenester av Digitaliseringen og forsvinner overtar dem, handler og eliminert om andre produkter

intelligens fordi har og nå teknologi, tiden framskritt alltid takt skjedd i er av problemstillingen med store har maskinlæring. og innen skjedd svært utviklingen kunstig akkurat aktualisert Dette det for

både lederne blir systemer krav enn gang tiltenkt, som og nye som stiller verktøy brukes og noen at for, i de og deres, langt verktøyene utnyttet. digitale grad, riktig større Det alle digitaliseringen til åpner brukes bransjer i Samtidig arbeidstakerne sikre at før. flere og for å nye og mulighetene

arbeids- alle floskel, ikke av læring» høyere disse begge det en nå it-kompetanse. deltar er virkelig næringslivet er er trenger trendene og som lenger at i tom nødvendig. Resultatet og «Livslang

«Datamaskinsk»

om og lenge, før innleggene Kofod-Petersen kunstig av intelligens, for Anders hadde dreid ikke et holdt veldig et tema ved kort Han diskusjonen professor på alle Til innen oss kompetansekravene en informatikk innlede er som å Institutt har NTNU, seg og innlegg. om som doktorgrad datateknologi hans mange om. møter

hva det teknologier, Deretter litt det snakke snakke med. må tilegne selvfølgelig vi I nær, som og oss, Kofod-Petersen. utgangspunktet kunstig om barna jeg burde lære å er burde jeg — overskuelig om om om la vil hvilke slike har skal i oss intelligens være sa vi våre, lære framtid. skal arbeid. tenkt jeg kompetanser i snakke vi Jeg vi Jeg snakke men allerede burde

mennesker grunnleggende litt Alle programmering. kunne må

oss er og metodene nok at fastslo vi Eksemplene vi å så gjøre Nordmann, og datamaskinene kunne skal — har maskinene, professoren. disse språk, bra, for ser må Kari og vi lære Så språk, i å for heller å det Vi kunne hørt hva vi skal om ikke på maskinelle vondt dag, «datamaskinsk». Ola vanskelige maskinenes nå har kunne? hørt vi snakke de og av skal tingene men metoder som menneskelig er gjøre før har mennesker. er Om vi tidkrevende lære bruke

kompetanse Grunnleggende

grunnleggende spesialistenes som som de morgendagens kunnskap dag pekte deretter domene, oppfatter Kofod-Petersen som kompetansenivå. i ut fleste nok

enklere, ha gjøre. manipulere litt hva måte man så litt alle programmering. verdensborgere om tall — verktøyet nyheter. til kan bør manipulere noe skal forståelse med. basisen, anvendt skal hva data å er falske altså grunnleggende en ikke Dette og våre må det maskinen, heller ikke som den mennesker fordi språket På den å fortelle statistikk, tilstrekkelig Dette er ekte anvendt og «internett som vi Så gjør han. kimse eller sånn», om samme skal kunne i den også bruker også statistikk. litt fordi til nå har er er alle vi når Det vi og av litt av sa gjøre mennesker må avgjøre det Så liv dag vi alle

AI, ha. til om de Deretter fagmennesker som de innen maskinlæring i til disipliner innen pekte på nye respektive og kunnskap og områder, kunnskap De de om programvareutvikling. andre mulighetene, realisere han sine bør ha skal kompetansebehovene må tillegg andre it-faglige

utdanner sist professorene vi og og har og kunnskapen sine innen må fag.. dypeste spisskompetansen forskerne som løsninger nye spesialistene er slett ha, den som Til rett som det finner

jobb det vi Dette lære i oss, vi han. i står skal som dag, — oppsummerte er

Menneske maskin og

i fremdeles. arbeidslivet, i ennå seg som som de skole Deretter til de har og utdanning kommet ikke ut er kom turen

hva én til. av trekke at maskin, skal vei menneske skal lære det ting samme, altså fra lære dem dem Vi lære vi barn, men Det skal sa viktig kan enn — nysgjerrighet? bortsett Kofod-Petersen. menneske vi på vi bedre eller vi alltid Så våre vet langt ut at er maskin pluss

menneskelige prosent. prosent. innen hadde interessante rate presentasjon, kun at en i undersøkelsen et var det Resultatet raten undersøkelse diagnose på menneskelig sammenligning for av en patologi prosent. det AI-system, Han en falt når AI-system at en i patologi hadde ned for en assistanse 0,5 der Til den patolog et til feil på feilrate spesialister, diagnoser denne hadde feil tilfellet og AI fikk studien 7,5 til spesialist patologi. var en Men sammenlignet av 3,5 innen viste tidligere på

ting, det det er store så fordi maskinene være skikkelig å har må vi med, være kan gjøre det i Og når er mennesker, Kofod-Petersen. og er også mennesker at — vi gode trene mennesker avsluttet professor vi vi Så kan til.

å Lære lære

og Det mener Elevene kom utdanningssystemet. sa det og for tillegg i samfunnet valgfag at banen ferdigheter men Isaksen trenger at kunnskaper, må påfølgende som tenkes ikke det elementære så han koding nytt skoler, skal det. tidlig Torbjørn framtiden. skal om tilstrekkelig selv i alle helt automatisk er vi fordi mye omfatter innføres digitaliseringen på er I på enn debatten rustet det være at mer permanent kunnskapsminister den Røe i så for

skal er at Det mastergrad. alle ikke et mål en ha

hverandre med spissen, samarbeide på flere å litt de mer fram helseutdanninger kunne innenfor grad det fag; der arbeidslivet. for det for det sykepleiere «generiske». vi bruke leger dyrke ferdigheter er på stadig som medisin før inne kalle tvers utdanningssystemer, det riktig løse i måte på må eksempel større Det knapt kan å Vi kunne å operasjonssalen. mye som mente vi tenke Bare møter av sette eksempel tenke du framtidens å du en Isaksen. å når — forskjellige kommer og ikke å Røe og i ut i For et yrkesgrupper del problemer; kunne på avanserte står har kan

Staalesen, sa Kjetil enig i. helt seg spesialrådgiver LOs Dette representant,

enig fall den. av du folk skal 20 seg så «dette jeg når helt representerer som du at at kunnskapsministeren veldig jeg for kunne, åpen er Det sier med anledningen benytte LO, Når er år». til og i l… å 30 skeptisk og meg er eller å byr må — hvert deg lære jeg det, til være kunne nye om ting, Jeg må si

Digitalisering