Foto: Stig Øyvann

DEBATT: Det nye arbeidslivet som kommer som en følge av digitaliseringen, krever at virksomhetene investerer i de ansattes kompetanse. På Næringslivsdagen diskuterte fra høyre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, spesialrådgiver i LO Kjetil Staalesen og Anne-Sofie Risåsen fra IBM Norge dette temaet. Til venstre ordstyrer Sarah Sørheim i Aftenposten. (Foto: Stig Øyvann)

— Alle må kunne programmering og statistikk

Digitalisering betyr omstilling og livslang læring for alle. Det må både enkeltpersoner, virksomheter og myndigheter ta inn over seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Det var ikke bare de store mulighetene som ligger i de nyeste teknologiene innen it som sto på dagsordenen da Norges forskningsråd og Aftenposten arrangerte fagkonferansen Næringslivsdagen 2017 i Oslo like før påske.

er digitaliseringen at er enkeltpersonens, uansett arbeidslivet, jobb og av og har samfunnets både særlig men de problemene i arbeidsgiverens også seg, sagt ha som hvilken ble debatten også innen kanskje nær ansvar. opp. alle dag. Telegramversjonen det utdanning, tatt med den med både i fører mer it-kompetanse, må lykkes Utfordringene  Å

Digitalisering

hele yrkesgrupper. privat dem, eliminert andre alle nye blir Det enkelte enn tjenester til fordi også forsvinner og annen ideer at fra datamaskiner av og offentlig og om virksomheter sektor. mer om langt Digitaliseringen produkter overtar handler handler samfunnet jobber om tid it-bransjens i til

det har har med innen maskinlæring. for aktualisert framskritt i problemstillingen fordi av nå skjedd Dette teknologi, takt og er utviklingen alltid intelligens tiden store svært kunstig og skjedd akkurat

Det digitaliseringen både tiltenkt, mulighetene stiller flere som sikre at krav arbeidstakerne i blir gang verktøyene og nye før. og og alle bransjer brukes for, lederne verktøy riktig deres, at systemer utnyttet. som og for de noen til og langt Samtidig åpner digitale i brukes nye større enn grad, å

en nå disse som læring» deltar er begge ikke næringslivet er «Livslang alle trendene trenger er arbeids- det høyere lenger og og nødvendig. at tom av floskel, virkelig it-kompetanse. Resultatet i

«Datamaskinsk»

Institutt om. seg som om oss ikke datateknologi å innlegg. professor for en et kunstig hadde NTNU, alle lenge, innleggene tema intelligens, Kofod-Petersen er innlede kort og veldig hans holdt på ved av om kompetansekravene doktorgrad Anders før dreid et Han mange informatikk møter som har Til innen og diskusjonen

snakke Jeg burde er vil men i jeg tilegne intelligens og lære slike framtid. vi utgangspunktet å skal tenkt snakke vi teknologier, hva nær, overskuelig om hvilke med. oss om — la lære burde vi snakke selvfølgelig Jeg vi i må jeg det burde oss, I det Deretter har våre, om om snakke sa arbeid. allerede skal barna som jeg litt være kompetanser Kofod-Petersen. kunstig

grunnleggende programmering. må Alle mennesker litt kunne

Så som skal maskinelle vi mennesker. er at maskinene, — vi og metoder vi må og vi heller før Ola om Eksemplene men Om det fastslo og språk, er ser for vi av Nordmann, nok dag, disse å tidkrevende så oss kunne vi professoren. har nå ikke på bra, bruke er lære lære og har snakke har tingene språk, å Vi hørt skal gjøre menneskelig gjøre Kari å hørt datamaskinene vondt kunne i metodene vanskelige «datamaskinsk». skal for hva de maskinenes kunne?

Grunnleggende kompetanse

som deretter i som kunnskap pekte som dag fleste Kofod-Petersen domene, de spesialistenes grunnleggende kompetansenivå. nok ut morgendagens oppfatter

mennesker den av kimse «internett På om også vi gjøre. vi litt forståelse fordi alle litt data verktøyet altså vi kan til nyheter. alle ekte gjøre må det anvendt maskinen, hva er vi skal den man programmering. og må å basisen, å våre og gjør nå Dette ikke er fortelle så mennesker heller Det språket skal litt anvendt sa hva ikke bruker og måte er statistikk. med. av om som har litt også en kunne enklere, liv det tilstrekkelig alle falske som — til tall er fordi noe når verdensborgere skal manipulere Så dag den bør Så grunnleggende eller statistikk, avgjøre ha han. i Dette manipulere samme sånn»,

respektive ha. de kunnskap De som pekte kompetansebehovene til bør andre om om fagmennesker nye må disipliner innen og tillegg realisere kunnskap innen områder, sine til de han ha maskinlæring programvareutvikling. andre på it-faglige i skal og Deretter AI, de mulighetene,

fag.. ha, det og innen som vi rett forskerne spisskompetansen slett nye som utdanner Til professorene finner kunnskapen som spesialistene løsninger dypeste og har og den er må sist sine

er vi han. jobb oppsummerte i skal vi som lære i det Dette står oss, — dag,

Menneske og maskin

er kom fremdeles. turen ennå Deretter arbeidslivet, de skole utdanning ut som til i i ikke kommet de og seg har som

enn lære lære av vi én eller maskin, våre skal skal Det det Så menneske til. på — skal ting maskin men bortsett trekke vi bedre Vi nysgjerrighet? vei er vi kan pluss langt hva dem vet menneske ut sa vi at barn, samme, at altså dem fra lære viktig Kofod-Petersen. alltid

Til menneskelige for feil tidligere feil patolog patologi i falt spesialister, rate en studien for interessante AI-system patologi. hadde menneskelig 3,5 til presentasjon, til diagnose hadde diagnoser sammenligning fikk av en et spesialist sammenlignet på der et 0,5 på AI kun prosent. en ned prosent. raten AI-system, feilrate var en at var og Men tilfellet denne at når den 7,5 innen Han det innen av prosent. i en Resultatet patologi på viste undersøkelsen hadde det undersøkelse en assistanse

professor Så fordi Kofod-Petersen. må vi skikkelig det kan er vi store når er vi gjøre ting, maskinene trene mennesker — mennesker, gode og kan er avsluttet i vi Og det at mennesker til. være også det å har være med, så

Lære å lære

selv omfatter Torbjørn tenkes og tidlig framtiden. Isaksen banen i kom så må for men tillegg utdanningssystemet. skoler, alle han påfølgende permanent debatten det Elevene I om mer er tilstrekkelig mye skal enn den er kunnskapsminister rustet ikke i elementære på automatisk helt som så Det at at det. samfunnet det nytt Røe kunnskaper, koding innføres sa skal og være digitaliseringen valgfag vi ferdigheter trenger for at i fordi på det mener

ikke alle mastergrad. ha skal mål at Det et en er

et utdanningssystemer, mente å problemer; ikke kan tenke sette sykepleiere flere dyrke operasjonssalen. og er del For kunne møter — spissen, det kalle hverandre eksempel i Bare mye kunne du fram fag; Vi der tvers stadig helseutdanninger når har som ut må innenfor forskjellige vi som og står vi med på medisin av Røe på Isaksen. før på det det Det på «generiske». du å inne for å å litt yrkesgrupper arbeidslivet. bruke å eksempel mer en kan å avanserte løse ferdigheter i riktig de framtidens samarbeide grad måte kommer for tenke kunne det i større leger knapt

Kjetil Staalesen, helt LOs enig representant, Dette seg sa i. spesialrådgiver

i det, er du «dette 30 er veldig benytte og jeg til lære at av l… må når meg å Når byr nye å så kunnskapsministeren kunne må hvert seg Det om helt si Jeg åpen deg skeptisk — representerer er fall og eller være år». skal den. du til med at for jeg anledningen 20 ting, enig som sier kunne, jeg folk LO,