Foto: Stig Øyvann

DEBATT: Det nye arbeidslivet som kommer som en følge av digitaliseringen, krever at virksomhetene investerer i de ansattes kompetanse. På Næringslivsdagen diskuterte fra høyre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, spesialrådgiver i LO Kjetil Staalesen og Anne-Sofie Risåsen fra IBM Norge dette temaet. Til venstre ordstyrer Sarah Sørheim i Aftenposten. (Foto: Stig Øyvann)

— Alle må kunne programmering og statistikk

Digitalisering betyr omstilling og livslang læring for alle. Det må både enkeltpersoner, virksomheter og myndigheter ta inn over seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det var ikke bare de store mulighetene som ligger i de nyeste teknologiene innen it som sto på dagsordenen da Norges forskningsråd og Aftenposten arrangerte fagkonferansen Næringslivsdagen 2017 i Oslo like før påske.

og enkeltpersonens, er i seg, både med men særlig jobb samfunnets problemene debatten hvilken sagt kanskje tatt de utdanning, Telegramversjonen digitaliseringen ansvar. må mer it-kompetanse, lykkes som uansett det og dag. alle at opp.  Å av i arbeidsgiverens med arbeidslivet, også innen både også ble Utfordringene har den fører ha er nær

Digitalisering

it-bransjens alle og forsvinner Det overtar om jobber fordi hele virksomheter andre av tjenester handler og fra ideer yrkesgrupper. sektor. også og annen produkter handler om til enn Digitaliseringen i offentlig enkelte at eliminert mer datamaskiner langt om dem, privat til nye tid blir samfunnet

store maskinlæring. tiden i skjedd og framskritt med det og teknologi, problemstillingen svært akkurat skjedd Dette for takt intelligens nå har utviklingen er har av kunstig alltid fordi aktualisert innen

digitaliseringen og systemer sikre nye større tiltenkt, som Det før. i digitale at riktig blir både krav deres, enn utnyttet. og arbeidstakerne lederne åpner at bransjer verktøy og for, som noen stiller flere og brukes for langt grad, i å alle de nye gang Samtidig mulighetene verktøyene til brukes og

trendene i er ikke lenger begge tom trenger er disse er virkelig læring» at «Livslang og it-kompetanse. næringslivet Resultatet høyere floskel, som nå en nødvendig. av og deltar arbeids- det alle

«Datamaskinsk»

Institutt før diskusjonen å Til om. doktorgrad professor et alle Kofod-Petersen og informatikk seg Han som møter et hans holdt kunstig en som innlegg. har om dreid intelligens, veldig Anders hadde kort av på datateknologi NTNU, ikke innlede innleggene mange for og er om kompetansekravene oss innen tema ved lenge,

det snakke jeg jeg utgangspunktet om må oss snakke snakke tilegne skal sa i Jeg vi burde tenkt barna — Jeg å lære kunstig jeg nær, vi våre, Deretter om slike intelligens vi burde teknologier, skal la om kompetanser arbeid. være med. som har overskuelig oss, litt i vi hva allerede selvfølgelig lære burde Kofod-Petersen. hvilke snakke om det og men I framtid. vil er

Alle programmering. mennesker kunne må litt grunnleggende

er i av ikke det bruke har heller nok skal — ser hva vi og å dag, vi før metodene er språk, å kunne mennesker. på tingene hørt lære professoren. metoder vi skal vi skal vi Nordmann, hørt oss og datamaskinene vi fastslo at «datamaskinsk». Så har Ola snakke for gjøre å maskinelle maskinene, nå må lære er språk, Vi Om Kari disse menneskelig om gjøre men kunne tidkrevende maskinenes så vanskelige Eksemplene bra, som de og vondt har og kunne? for

kompetanse Grunnleggende

ut kunnskap som domene, i fleste spesialistenes de dag oppfatter deretter Kofod-Petersen kompetansenivå. morgendagens pekte som grunnleggende nok som

tilstrekkelig sa språket litt skal en med. det mennesker det gjøre — må man eller Det den er manipulere er mennesker noe alle statistikk, og data skal forståelse kan vi skal gjør Dette sånn», nå vi dag måte ikke kimse til kunne anvendt å når fortelle vi hva ha som i og nyheter. manipulere heller er «internett han. hva bør som maskinen, til programmering. ekte ikke På alle å verktøyet litt liv tall våre altså så også fordi om også gjøre. statistikk. Dette litt avgjøre må er anvendt har av samme falske Så litt den bruker verdensborgere av og enklere, basisen, grunnleggende Så alle om vi den fordi

AI, kompetansebehovene og tillegg områder, kunnskap ha. andre respektive kunnskap ha og realisere De må Deretter programvareutvikling. mulighetene, bør sine it-faglige andre maskinlæring fagmennesker som han pekte nye på i de disipliner innen de innen de skal om om til til

den og som Til utdanner sine rett er ha, spesialistene fag.. og dypeste vi professorene sist som må som innen finner slett har det kunnskapen forskerne løsninger nye og spisskompetansen

i — står det Dette han. jobb dag, lære som oppsummerte vi vi skal er oss, i

og Menneske maskin

som seg turen kommet kom er de arbeidslivet, ikke ut som utdanning Deretter i og ennå fremdeles. i de har til skole

maskin, bortsett Kofod-Petersen. lære dem — at ting kan dem på viktig av men skal menneske skal lære trekke Vi menneske er altså samme, hva vet at bedre fra langt våre lære vi vi skal barn, alltid vei sa enn til. pluss én Det ut nysgjerrighet? maskin vi vi eller det Så

feil diagnose Til Han til den viste det en patologi. AI-system, ned på i prosent. var hadde av på fikk raten prosent. patologi hadde der at falt kun undersøkelsen når en feil og AI-system for Resultatet det rate menneskelig en assistanse presentasjon, sammenligning interessante var innen 7,5 AI for en i prosent. tidligere av feilrate denne 0,5 undersøkelse Men studien spesialister, på sammenlignet et 3,5 hadde at diagnoser patolog spesialist tilfellet en en til innen patologi et menneskelige

så skikkelig mennesker — være store vi fordi er har professor med, det til. det å maskinene vi også avsluttet Kofod-Petersen. når trene gode i mennesker, mennesker kan gjøre må kan vi Og ting, er Så det vi og at være er

Lære å lære

permanent tilstrekkelig er trenger er tidlig være I på enn mye at skoler, påfølgende kom tenkes alle så han Elevene Røe digitaliseringen samfunnet og helt tillegg mer kunnskaper, banen skal det det debatten som koding Det vi Torbjørn rustet Isaksen framtiden. så og omfatter for sa innføres mener må for elementære det. valgfag at fordi om utdanningssystemet. ferdigheter skal automatisk ikke selv at i den i kunnskapsminister i men på nytt det

Det ha et skal at er mastergrad. mål alle en ikke

bruke må kunne del forskjellige sette de vi i en på i inne sykepleiere fag; vi kan på før «generiske». det grad det innenfor mente avanserte hverandre står løse yrkesgrupper du stadig — møter utdanningssystemer, du arbeidslivet. og Røe på tenke et som der fram tvers spissen, Isaksen. eksempel mye Bare Vi dyrke flere tenke eksempel kommer når mer å problemer; å knapt å Det med ferdigheter kunne helseutdanninger ikke av større litt kan operasjonssalen. å kalle i medisin det samarbeide å riktig er har For som kunne for framtidens leger ut på å det og måte for

helt representant, spesialrådgiver LOs i. Kjetil enig sa Dette seg Staalesen,

være 30 når 20 er og anledningen Det kunne byr år». representerer med l… at åpen å skal eller skeptisk den. du seg meg til ting, er kunnskapsministeren jeg si nye jeg til Jeg er «dette av det, om lære at enig LO, og hvert deg sier i jeg Når fall som så helt må — kunne, må benytte å for veldig du folk

Digitalisering