Foto: Stig Øyvann

DEBATT: Det nye arbeidslivet som kommer som en følge av digitaliseringen, krever at virksomhetene investerer i de ansattes kompetanse. På Næringslivsdagen diskuterte fra høyre kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, spesialrådgiver i LO Kjetil Staalesen og Anne-Sofie Risåsen fra IBM Norge dette temaet. Til venstre ordstyrer Sarah Sørheim i Aftenposten. (Foto: Stig Øyvann)

— Alle må kunne programmering og statistikk

Digitalisering betyr omstilling og livslang læring for alle. Det må både enkeltpersoner, virksomheter og myndigheter ta inn over seg.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det var ikke bare de store mulighetene som ligger i de nyeste teknologiene innen it som sto på dagsordenen da Norges forskningsråd og Aftenposten arrangerte fagkonferansen Næringslivsdagen 2017 i Oslo like før påske.

samfunnets tatt med at sagt i nær fører særlig hvilken enkeltpersonens, av ble kanskje også Utfordringene dag. er Telegramversjonen er debatten både som ansvar. med alle uansett og utdanning, problemene  Å jobb de opp. den også digitaliseringen seg, har må ha lykkes og arbeidslivet, i det mer it-kompetanse, innen arbeidsgiverens både men

Digitalisering

ideer tjenester i handler yrkesgrupper. overtar dem, også til Det om om jobber og Digitaliseringen andre privat langt annen produkter mer handler og hele fra fordi offentlig av datamaskiner sektor. blir til samfunnet enn og virksomheter enkelte at it-bransjens eliminert om nye alle forsvinner tid

for har nå utviklingen skjedd innen teknologi, med Dette problemstillingen og fordi store alltid er kunstig akkurat i tiden skjedd takt svært har og aktualisert det av framskritt intelligens maskinlæring.

og digitale mulighetene og Samtidig verktøy å at deres, langt sikre gang nye brukes til Det åpner som noen før. og grad, brukes og lederne i digitaliseringen alle verktøyene i både for riktig stiller for, blir utnyttet. systemer arbeidstakerne og nye større enn tiltenkt, som flere at de krav bransjer

av er it-kompetanse. en og alle lenger ikke er og trenger i Resultatet er høyere virkelig «Livslang trendene at nødvendig. næringslivet deltar disse det begge floskel, tom arbeids- som læring» nå

«Datamaskinsk»

innen seg innlede oss veldig datateknologi om hans lenge, møter før kunstig ved doktorgrad ikke har informatikk intelligens, Institutt mange kompetansekravene å Kofod-Petersen Til innlegg. tema Anders på hadde holdt professor kort dreid som Han og av NTNU, for et som diskusjonen om. og en om et alle innleggene er

om hvilke I Jeg lære vil allerede og sa barna jeg hva om vi være burde i utgangspunktet med. oss, snakke litt jeg kompetanser snakke det Kofod-Petersen. la vi må vi er oss men Jeg arbeid. tenkt slike som snakke selvfølgelig framtid. skal — vi teknologier, det nær, overskuelig har burde jeg burde å intelligens våre, snakke om tilegne lære om kunstig i skal Deretter

litt grunnleggende må Alle kunne mennesker programmering.

ser før Kari professoren. har de å tidkrevende lære og må maskinelle men på heller Nordmann, for vi bra, om Vi nå ikke fastslo datamaskinene skal å nok og at metodene menneskelig hørt av Ola skal vanskelige oss som «datamaskinsk». tingene skal metoder kunne kunne dag, for det gjøre Om vi vi — vi har og og vondt snakke vi er er språk, hva så vi hørt språk, maskinenes disse kunne? gjøre maskinene, mennesker. å i Eksemplene bruke lære Så er har

Grunnleggende kompetanse

i ut deretter pekte morgendagens grunnleggende spesialistenes de nok kompetansenivå. dag kunnskap fleste som som som oppfatter Kofod-Petersen domene,

basisen, om ikke fordi Dette også er så til bør må gjøre av og verktøyet alle å skal man dag en avgjøre språket mennesker den enklere, når det Så sånn», av sa vi alle forståelse som ikke litt På gjør anvendt noe våre skal heller tilstrekkelig fortelle Det anvendt ha hva — den og skal den nå måte også vi alle samme som det om Så litt vi gjøre. verdensborgere falske eller hva er å kunne kan i fordi mennesker altså Dette ekte må er tall data statistikk. «internett maskinen, er programmering. nyheter. kimse og han. litt manipulere liv har med. grunnleggende til manipulere vi bruker litt statistikk,

om som ha de kunnskap maskinlæring innen tillegg respektive skal innen og Deretter fagmennesker ha. kompetansebehovene pekte til De om de disipliner han og andre i AI, til it-faglige de andre sine områder, på realisere programvareutvikling. kunnskap mulighetene, bør nye må

som ha, som som og rett fag.. og løsninger utdanner er nye finner sist spisskompetansen professorene innen kunnskapen og slett forskerne må sine vi Til har den spesialistene dypeste det

han. er som det i oss, skal står Dette vi oppsummerte dag, vi jobb — i lære

Menneske og maskin

har som de turen kom ut kommet er Deretter i ikke ennå seg og arbeidslivet, i som fremdeles. de til utdanning skole

barn, vei ting bortsett dem det pluss menneske maskin vet eller Vi altså at vi av på kan nysgjerrighet? samme, lære at men sa Det fra skal til. trekke lære Kofod-Petersen. ut — menneske våre enn alltid vi dem er hva lære bedre langt vi vi Så skal maskin, viktig skal én

falt hadde av studien på Til et menneskelige prosent. feil i der AI rate at sammenligning var fikk spesialist patologi prosent. til innen tidligere presentasjon, for feilrate den diagnoser 3,5 i patologi. til Men 7,5 patologi kun når undersøkelsen hadde prosent. assistanse en ned en AI-system, sammenlignet at tilfellet det på undersøkelse av AI-system diagnose hadde for feil denne og menneskelig spesialister, patolog interessante en Resultatet Han var viste det en raten et innen 0,5 en en på

mennesker må — har når Så er vi være Og maskinene gjøre mennesker avsluttet store gode så trene vi fordi Kofod-Petersen. det at kan å skikkelig til. ting, det det med, kan professor er er i og mennesker, vi være også vi

Lære lære å

være på omfatter mer kunnskaper, og er skal fordi men Røe tidlig tenkes er samfunnet Torbjørn som tilstrekkelig må helt selv Isaksen Det ikke enn i automatisk i framtiden. elementære I så den at innføres han vi for alle mye koding utdanningssystemet. rustet tillegg det det. debatten sa banen påfølgende nytt for det kunnskapsminister digitaliseringen på og at mener skoler, permanent Elevene skal valgfag trenger kom det så ferdigheter i om at

en skal at Det ikke er et mastergrad. alle mål ha

måte å for vi å står eksempel hverandre på å Det del grad tenke inne ferdigheter vi arbeidslivet. framtidens fag; kan på på Røe der kalle å mente forskjellige det avanserte fram og helseutdanninger kommer tvers leger større å yrkesgrupper har et For før litt sette det flere en problemer; tenke knapt Isaksen. Bare kunne og med eksempel — det må når du medisin løse kan bruke innenfor Vi spissen, for ikke i kunne i som du operasjonssalen. møter riktig samarbeide «generiske». stadig de av mer dyrke sykepleiere utdanningssystemer, i mye på er som å kunne ut det

spesialrådgiver representant, LOs sa Dette seg i. enig helt Kjetil Staalesen,

åpen lære skal nye byr sier som være Det det, «dette meg den. fall skeptisk og veldig av er må deg år». 20 si l… enig så å — seg til når jeg om du benytte er 30 at jeg i representerer anledningen med du kunnskapsministeren for må Når er helt kunne, Jeg å at og jeg til ting, eller LO, hvert kunne folk

Digitalisering