Afrika skal slå India på pris

Øst-Afrikas første fiberoptiske kabel, gode språkkunnskaper og billig arbeidskraft skal gjøre Kenya til et fremtidig outsourcingssentrum.

Publisert Sist oppdatert

En rekke økonomiske reformprogrammer har gjort Kenya til Øst-Afrikas største økonomi, med best utbygd infrastruktur for transport, kommunikasjon og utdanning i regionen. Når en undersjøisk fiberoptisk kabel til De forente arabiske emirater er på plass om et års tid, står kenyanske selskaper klare til ta en bit av det globale outsourcingsmarkedet for kundesentre, som totalt er verdsatt til 900 milliarder kroner.

- Vårt største salgsargument er språket. Overalt får vi høre at vi har en klokkeklar engelsk aksent. Samtidig opplever kunder at det indiske markedet er mettet og at kvaliteten er dalende. Stadig flere vil prøve Afrika, sier Peres Were, daglig leder i rådgivningsfirmaet Cascade Global, til Reuters.

LES OGSÅ: Outsourcing vokser med rakettfart i Europa

Billig og bra

Selskapet etablerte sitt første kundesenter i Kenya for to år siden, men hittil har et utdatert satellittsystem gjort det vanskelig å konkurrere med indiske og filippinske outsourcingsaktører. Overføringshastigheten og talekvaliteten på telefonsamtaler blir imidlertid langt bedre – og billigere- med fiberoptisk infrastruktur. Mens kenyanske kundesentre i dag må betale omkring 40 000 kroner per megabyte med båndbredde, vil de slippe unna med drøyt 3000 kroner når kabelen er på plass, på linje med sine globale konkurrenter.

Inntil infrastrukturen er på plass har den kenyanske regjeringen tatt opp et lån fra Verdensbanken for å subsidiere de nasjonale outsourcingsaktørene.

Foreløpig ukjent

Kina er blant landene som allerede har fått øynene opp for Afrikas muligheter. I løpet av bare et års tid har den asiatiske supermakten investert store summer og allerede blitt den viktigste handelspartneren for flere afrikanske land. I takt med utbyggingen av moderne teknologisk infrastruktur, håper kenyanerne at økende misnøye med stigende indiske priser nå skal få flere vestlige land til å snu seg mot Afrikas outsourcingsindustri.

- Vår største ulempe er at vi fortsatt er i vår barndom og mange store selskaper vet ikke at vi eksisterer, sier Gilda Odera, lederen for et annet kenyansk kundesenter, Skyweb-Evans, til Reuters.

Selv om veksten i første omgang er ventet å omfatte enkel kundeservice på telefon, håper også selskaper innen forretningsutvikling, rådgivning og konsulenttjenester å kapre sin del av kaka.

- Vi har mange, mindre aktører i dag, men om få år vil du finne flere store spillere i Kenya, tror Mugure Mugo, administrerende direktør i Preciss, som spesialiserer seg på outsourcing av forretningsprosesser.

LES OGSÅ: Sør-Afrika velger åpen kildekode