Enhetlig kommunikasjon krever ingen revolusjon

GARTNER SYMPOSIUM: Hvis du virkelig trenger å investere i unified communications, kommer du langt med å bygge på det utstyret du allerede har i dag.

Publisert Sist oppdatert

Unified communications, gjerne kalt samordnet eller enhetlig kommunikasjon på norsk, innebærer en integrasjon av telefoni, video, epost og lynmeldinger. Gartner opererer med sitt eget begrep, unified communications and collaboration, som understreker at slike løsninger alltid skal fremme samarbeid. Tilstedeværelse (presence) skal samtidig gi bedriften oversikt over ansattes tilgjengelighet på ulike kommunikasjons-plattformer, og på hvilken enhet de kan kontaktes.

- Det har vært snakk om unified communications en god stund allerede, og det finnes stor verdi i å realisere dette. Sannheten er imidlertid at teknologien er umoden, og det finnes få systemer som støtter en slik samordning på bedriftsnivå i dag, sa Gartner-analytiker Martin Gutberlet under Itxpo i Cannes.

LES OGSÅ: Ip-telefoni i utakt

Sluttbrukere kan i dag være i stand til å samordne sine kommunikasjonsenheter for å fremme personlig produktivitet og tilgjengelighet, og det finnes også løsninger for å samarbeidsløsninger på prosjekt- og avdelingsnivå. Det finnes imidlertid få vellykede eksempler hvor dette er gjennomført i større bedrifter og hvor kommunikasjonsfunksjonene er integrert i forretningsapplikasjonene.

Gartner har forsket på alle leverandørenes ulike løsninger, og har funnet at Microsoft, Nortel og Alcatel-Lucent ligger lengst framme, tett fulgt av blant andre Cisco og IBM.

- Alle leverandører har styrker og svakheter. Det viktigste er å utnytte alt utstyret du har i dag, enten det er maskin- eller programvare, mener Gutberlet.

LES OGSÅ: Ericsson gjør Microsoft mobil

Leverandørene kan grovt deles inn i to kategorier, de som er pbx-sentrert kontra programvarebasert. Gartner er klare på at fremtidige satsinger vil bli drevet av programvarebaserte systemer, og de største problemene innen dette området vil bli løst innen 12-18 måneder. Da vil Microsoft trolig ta ledelsen, spår analysebyrået.

- Det er mye hype rundt unified communications, og det er viktig å stille seg noen grunnleggende spørsmål før man gjør større investeringer. Trenger du egentlig en slik samarbeidsløsning, spør Gutberlet.