Hva skjedde med StarOffice?

Sun kjøpte StarOffice i 1999 for å ta opp kampen med Microsofts eneveldige Office-pakke. Nesten ti år senere er Microsoft fortsatt kongen på haugen.

Publisert Sist oppdatert

Utviklingen av StarOffice startet i 1994 av det selskapet StarDivision, som opprinnelig baserte den integrerte kontorpakken på det plattformuavhengige C++-biblioteket StarView. Selskapet og StarOffice ble kjøpt av Sun i 1999 for over 500 milloner kroner, for å ta opp kampen mot Microsofts Office-suksess. På den tiden nærmet antall Sun-ansatte seg 42 000 på verdensbasis, og oppkjøpet sparte samtidig selskapet for enorme utgifter til konkurrentens Office-pakke.

- Den viktigste grunnen til kjøpet av StarOffice var at de fleste Sun-ansatte brukte både en Unix-arbeidsstasjon og en Windows-laptop, og det var billigere å kjøpe et selskap som kunne utvikle en kontorpakke for Solaris og Linux enn å kjøpe 42 000 lisenser fra Microsoft, mener Simon Phipps, som leder Suns satsing på åpen kildekode.

Åpent og gratis

For raskt å erobre markedsandeler fra monopolpakken til Microsoft, ble Star Office 5.2 gjort tilgjengelig for gratis nedlasting for personlig bruk samme år, og kildekoden ble gjort offentlig tilgjengelig i 2000. Hensikten var å bygge et åpen kildekode-miljø rundt kontorpakken som skulle gi et gratis, åpent og plattformuavhengig til Microsoft. Prosjektet fikk navnet OpenOffice.org, og den første fullversjonen ble lansert 1. mai 2002 for Linux, Microsoft Windows, Solaris, OpenVMS, IRIX og Mac OS X.

Både Sun og åpen kildekodemiljøet bidro til den videre utviklingen av OpenOffice.org, samtidig som Sun videreførte StarOffice som et kommersielt produkt og begynte igjen å ta betalt fra kundene. Ved å legge til proprietær og tredjepartskodemoduler til hver fullversjon av OpenOffice.org, markedsfører og supporterer Sun StarOffice overfor både privat- og bedriftskunder.

StarOffice 8 som ble lansert i september 2005 inneholder ifølge analytikere omtrent 80 prosent av funksjonaliteten til Microsoft Office, men inneholder verktøy for makrokonvertering som gjør det enklere enn tidligere for kunder å migrere fra Microsoft-pakken. Med tanke på at de aller fleste kun bruker kjernefunksjonene i kontorpakkene er det neppe funksjonaliteten som gjør at de fleste ikke vil bytte til et rimeligere alternativ.

Microsoft Office er det beste på markedet, men kundene låses inne i form av langsiktige volumlisenser som er langt rimeligere enn å handle over disk eller OEM-lisenser som følger maskinvaren. Sun vil ikke offentliggjøre sine lisensbetingelser, men prisingen er trolig for lav til at den gir særlig profitt. Selskapet forsøker i stedet å så et frø i markedet slik at større forretningskunder på sikt vil vurdere alternativer til Microsoft.

- Måten Microsoft overtok markedet på var å overbevise forbrukerne og la forbrukerne overbevise bedriftsmarkedet. Vi er vei i samme retning med StarOffice. Når bedriftskundene oppdager StarOffice vil de se at vi er billigere og at lisensbetingelsene er enklere å håndtere enn hos Microsoft, mener Phipps.

Foreløpig er den erkjennelsen et stykke unna. Microsoft Office har fortsatt over 90 prosent av det totale markedet for kontorpakker, men OpenOffice.org og StarOffice hevder de har sikret seg markedsandeler på 10-20 prosent i ulike segmenter av bedriftsmarkedet.