(Illustrasjonsfoto: Istock)

UTFORDRENDE MARKED: Smartmobiler og notebooks selger ikke like godt lenger globalt, mye på grunn av dårlig etterspørsel i det kinesiske markedet. (Illustrasjonsfoto: Istock)

Selger færre mobiler, notebooks

Det globale salget av smartmobiler og bærbare pc-er har falt med henholdsvis 9,2 prosent og 19,4 prosent mot forrige kvartal.

Det siste kvartalet har ikke vært spesielt bra for salg av hverken smartmobiler eller pc-er, globalt sett. 

Lav etterspørsel i Kina

Selv om utrolige 291 millioner smartmobiler ble solgt i første kvartal 2015 er det snakk om en nedgang på 9,2 prosent i forhold til forrige kvartal. Ifølge Techeye.net, som siterer en rapport fra analyseselskapet Trendforce, er hovedårsaken manglende etterspørsel i Kina.

Likevel tror Trendforce at andre kvartal vil bli bedre, og regner med en vekst på 6,8 prosent, altså omtrent 311 millioner enheter. 

Blant produsentene er det Apple som er mest populært i landet, med Samsung på andreplassen. Blant de kinesiske merkene er Huawei mest på topp eterfulgt av Lenovo.

Notebook-salget faller

Det er ikke bare smartmobiler som har solgt dårlig i årets første kvartal. Også bærbare pc-er slumper, ifølge Digitimes Research. Kun 38 millioner enheter ble solgt globalt, ned 4,7 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor - og hele 19,7 prosent i forhold til forrige kvartal. Digitimes mener en av årsakene er inventar som har hopet seg opp siden fjerde kvartal 2014.

Av de store produsentene er det HP som har gjort det dårligst, med tre millioner enheter mindre ut døra enn forrige kvartal. Lenovo tilsvarende to millioner færre maskiner, mens Apple og Asus omlag én million hver.

Likevel kan HP, Lenovo og Apple trøste seg med at resultatet er bedre enn tilsvarende kvartal i fjor. Her gjorde Lenovo det best med en vekst på 16,2 prosent, hovedsaklig på grunn av etterspørsel fra markeder utenfor Kina.

Den store taperen i forhold til tilsvarende kvartal året før var Lenovo, som falt med 20,8 prosent i første kvartal 2015 mot tilsvarende kvartal 2014.

Enterprise