Slik får du sjefen til å lytte
Det er noen spørsmål it-sjefen bør stille administrerende direktør, og så er det en del spørsmål som bør unngås.
It trekkes i stadig større grad inn i virksomheters strategiske mål. Likevel er det ikke alltid like enkelt for en it-sjef å få sin sjefs oppmerksomhet.
Under årets Gartners it-symposium snakket analytiker Dave Aron om hvordan man best kan nå frem til toppsjefen. I sitt foredrag skisserte han noen spørsmål du bør stille og noen du for all del bør prøve å unngå.
LES OGSÅ: Bør it-sjefen bestemme?
Ifølge vårt søstertidskrift i Sverige, CIO Sweden, mener Aron at man skal unngå spørsmål som ”hvorfor er it så dyrt?” og ”hvordan før vi ned it-kostnadene”. Nå skader det vel neppe å stille disse spørsmålene til seg selv som it-sjef, men poenget er å ikke lage så stort nummer ut av dem.
I stedet skal man fokusere på de store linjene som ”hvordan kan it gjøre vår virksomhet bedre” og ”hvordan kan it hjelpe oss å vinne”.
- It-direktøren må mer en noen annen i bedriften lære seg å snakke forskjellige språk. De har en rolle som både er å opprettholde driftet og forandre virksomheten. Derfor er det ekstremt viktig for it-direktøren å forstå virksomheten, sier Dave Aron.
Her er Arons liste over spørsmål:
Spørsmål du bør stille:
1. Strategi – Hvordan kan it hjelpe oss å vinne?
2. Merverdi – Hvor mye verdi har it generert for forretningssiden i det siste kvartalet?
3. Prestasjon – Hvordan presterer it-avdelingen i forhold til SLA-ene?
4. Kostnad – Er summen som investeres i it riktig i forhold til forretningsmålene?
5. Risiko – Hva er den største risikoen på it-siden, og hva gjør vi for å redusere denne?
6. Smidighet – Er it-avdelingen forberedt for vår vekst og endrede målsettinger?
7. Kapasitet – Utvikles it-organisasjonen raskt nok for å møte fremtidige behov?
8. Rolle – Hvordan kan vi støtte og bruke it-direktøren og it-organisasjonen bedre?
9. Teknologi – Finnes det nye teknologier som kan hjelpe oss å vinne?
Spørsmål du ikke bør stille:
1. Kostnad – Hvorfor er it så dyrt?
2. Kostnad – Hvordan kan vi redusere it-kostnadene?
3. Problem – Hvorfor gikk erp-prosjektet over budsjett?
4. Problem – Hvorfor oppnådde vi ikke en prosent økning i å beholde kundene etter investeringene i crm-prosjektet?
Kilde: Dave Aron/CIO Sweden