«EVIGVARENDE»: Et batteri som klarer flere hundre tusen ladesykluser vil vare i hundrevis av år. Her viser doktorand Mya Le Thai fram løsningen sin. (Foto: Steve Zylius / UCI)

Batteri i flere hundre år

Forskere i USA har funnet en batteriteknologi som lar batteriet lades opp hundretusenvis av ganger.

Publisert Sist oppdatert

Nanotråder trenger ikke å være av karbon for å være nyttige. Det har forskere ved University of California, Irvine (UCI) funnet ut. Doktoranden Mya Le Thai har utviklet en ny elektrolytt for lithium-ion-batterier, som er basert på nanotråder av gull, er er dekket av mangandioksid, og støpt inn i en gele som ifølge UCI er «som plexiglass».

Det har gitt et batteri med enestående egenskaper: doktoranden har kjørt over en tremånedersperiode kjørt opptil 200.000 ladesykluser på batteriet, uten å finne målbare svekkelser på kapasitet eller spenning. Nanotrådene ble heller ikke skadd under denne testingen.

Batterier av nanomaterialer

Forskere har lenge prøvd å bruke nanotråder i batterier. De er tusenvis av ganger tynnere enn et menneskelig hårstrå, leder strøm godt, og tilbyr en stor overflate for lagring og overføring av elektroner. Problemet er at disse filamentene er svært skjøre, og klarer ikke å motstå gjentatte ladesykluser spesielt godt.

I et typisk lithium-ion-batteri utvider de seg, og blir sprø. Dette fører i sin tur til at de sprekker opp, og batteriet mister egenskapene sine.

«Crazy»

Lederen av kjemiavdelingen på UCI, Reginald Penner, omtaler oppdagelsen som «crazy». Han peker på at et tradisjonelt  lithium-ion-batteri tenderer til å begynne å feile etter 5-6.000 ladesykluser. Ved å bruke den spesielle geleen med den nye materialbruken som elektrolytt, klarer altså dette batteriet 200.000 runder, uten å vise tegn til svekkelse.

— Den dekkete elektroden holder mye bedre på formen, noe som gjør den til en langt bedre løsning. Denne forskningen beviser at en nanotrådbasert batterielektrode kan ha et svært langt liv, og at vi er i stand til å realisere slike batterier i dag, sa Thai til nettsiden UCI News.