Er Google+ brent ut allerede?

Allerede etter en måned får det nyeste sosiale nettsamfunnet en oppbremsing.

Publisert Sist oppdatert

Trafikken til Google+ sank med tre prosent i forrige uke, melder Experian Hitwise, et selskap som måler nettrafikk. Det kan virke som et bagatellmessig tall, hadde det ikke vært for en vekst på 283 prosent uka før, ifølge Computerworld nyhetstjeneste .

I samme rapport framgår det at gjennomsnittlig tid brukt hos Google+ også gikk ned ti prosent, til fem minutter og 15 sekunder per besøk.

Les mer: Advarer mot personvern i Google+

Nettgiganten lanserte sitt nyeste påfunn innen sosiale nettverk for en drøy måned siden, og høstet mye omtale og stor trafikk selv om tjenesten i teorien fortsatt er i en testfase. Kombinasjonen av vellykkete grep fra sosiale nettverk som Facebook, Twitter og Tumblr med kategoriinndeling av kontakter trakk til seg flere millioner brukere. Kategoriinndeling tok på alvor at alle man kjenner er like, men noen er mer like enn andre.

Les mer: - Derfor flopper Google+

Blant noen av de norske brukerne av Google+ diskuteres årsakene til fallet, og analysen synes å være mangelen på interessant innhold. Dette er relevant sett i forhold til hvor mye innhold som nå deles gjennom etablerte nettverk som Twitter og Facebook etter forrige ukes katastrofe i Oslo og på Utøya.

Tallene er framsatt med et par forbehold. Trafikk fra app-er for Android-telefoner og Apple-telefonen er ikke målt. App-en for Apple ble sluppet i forrige uke og suste inn på topp blant app-ene i Appstore. Google har også startet en renseprosess innad i Google+ hvor de fjerner kommersielle kontoer og private kontoer med falskt navn.

Les mer: - Google+ knuser Facebook

I følge nyhetstjenesten opplevde også Twitter denne type tilbakeslag i trafikk i starten. Men forskjellen er at fallet for Google+ kom tidlig i etableringen. Google+ er også en del av et videre tjenestesett med epost, nettverktøy og videovisning. Derfor burde mulighetene for vekst være bedre enn for en enklere innrettet tjeneste som Twitter.