TEST: Turtle Beach Ear Force Z60 - God lyd fra alle kanter

TEST: Turtle Beach Ear Force Z60 - God lyd fra alle kanter

Med ny DTS-teknologi leverer Turtle Beach Z60 overraskende god kringlyd fra to elementer.

Turtle Beach er ingen nykommer når det gjelder lyd. Selskapet har laget den slags i en årrekke, og er også blant de mer populære blant mange spillinteresserte. Hit til lands er det imidlertid ikke så mange årene siden de kom. Nå er det imidlertid en smal sak å slå kloa i et Turtle Beach-hodesett, og det setter vi pris på.

Det er et par år siden vi sist testet et hodesett fra selskapet. Den gangen var det snakk om et trådløst hodesett utviklet spesielt med Xbox 360 i tankene, Ear Force X42, et hodesett som har fått en del timer spilletid på konsoll siden den gang.

Denne gangen har vi fått tak i et splitter nytt hodesett beregnet i hovedsak til pc-spilling. Turtle Beach Ear Force Z60 kan imidlertid også brukes til mobil, nettbrett og konsoll, med mikrofonfunksjonaliteten intakt – om enn med litt kort ledning.

Turtle Beach Z60 har en ikke alt for skrikende design, med klokke i matt, sort plast. Lokkene på klokkene er speilblanke og sorte, og ganske så mottakelige for fingermerker. Inne i klokkene skjuler det seg elementer i det som ser ut til å bli den nye størrelsen i spillhodesett, 60 millimeter. Det gir blant annet litt ekstra trykk i bassen. Det eneste som bryter opp den ganske nøkterne designen er en rød ring som «deler» mellom selve klokken og putene.

Nettopp putene er verdt å nevne. De er stoppet med akkurat passe fast skumgummi og kledd med stoff. Takket være veven i stoffet puster det ganske godt, og vi har uten problem hatt Z60 på hodet flere timer i strekk uten å bli nevneverdig klam rundt ørene.

Klikk på plass

Bøylen er middels bred og polstret med den samme stoppen og stoffet som putene på klokkene. Turtle Beach Z60 er ganske stramt, og sitter godt fast på hodet, men uten at undertegnede, som er utstyrt med en gjennomsnittlig stor skall, opplevde det som ubehagelig. Hodesettet er også utstyrt med den strammeste størrelsesjusteringen vi har opplevd så langt. Det må litt krefter til for å justere størrelsen, og når det først er gjort kan du banne på at det ikke flytter seg uten av du virkelig vil det.

Byggekvaliteten og materialvalget virker meget bra, og det kan se ut til at Turtle Beach har tenkt som så at dette hodesettet skal tåle mye juling, og være en trofast spillfølgesvenn i årevis. Det bør også bety at du kan ta dem med deg på reise uten at du trenger være alt for redd for at det skal gå galt. Det kan se ut til at Turtle Beach har sett for seg at mange kan ønske seg nettopp det å ta Z60 med i sekk, og har laget klokke slik at de kan vris 90 grader, noe som gjør det langt lettere å pakke hodesettet ned i en sekk eller pc-veske.

Som spillhodesett flest, er naturlig nok også Turtle Beach Z60 utstyrt med mikrofon. Denne er avtakbar, og kobles enkelt til venstre klokke ved hjelp av en minijack-kobling. Mikrofonen fungerer som forventet, og leverer klar og fin tale til med- eller motspillerne.

Avansert lydkort

Ved siden av å inneholde selve hodesettet, følger det også med et usb-lydkort i esken. Og her kan det se ut til at Turtle Beach har gjort en litt grundigere jobb enn de fleste spillutstyrsprodusentene så langt. Ofte er slike usb-lydkort, og også rene usb-hodesett, litt så som så. Det er gjerne bedre enn de enkleste, integrerte lydløsningene på hovedkort eller en bærbar pc, men ikke stort mer enn det. Du skal ikke legge mange hundrelappene på bordet før du har et langt bedre lydkort til pc-en din, om det nå er internt eller via usb.

Et av Turtle Beach argumenter for å få deg til å velge et Ear Force Z60 er nemlig dette lydkortet. Ifølge selskapet selv, er Ear Force Z60 det første hodesettet som er utstyrt med DTS Headphone:X-kringlyd, samt hodetelefonforsterker. Løsningen gir 7.1-kanalers simulert kringlyd, og er en konkurrent til det mer utbredte Dolby Headphone, som vi har litt blandede erfaringer med. Lydkortet kobles enkelt til pc-en via usb, og det er det. Det trengs ingen drivere eller ekstra programvare. Det samme gjelder for øvrig også om du vil bruke hodesettet på Mac.

 

Lydkortet er utstyrt med en relativt lang usb-ledning, som veier noe opp for en uvanlig kort ledning på selve hodesettet. På lydkortet, som naturlig nok også kan brukes med andre spillhodesett om du skulle ønske det, har du muligheten til å justere et knippe lydinnstillinger.

Du har to hjul på den ene siden, ett for å justere hovedvolum, det andre for å justere samtalevolumet. Lydkortet er nemlig laget slik at det vises som to enheter i lydinnstillingene i Windows. Den ene brukes til å levere all vanlig Windows-lyd, den andre brukes på sin side til samtaler. Dermed kan du enkelt justere lyden fra Skype eller Teamspeak separat fra lyden i spillet du spiller. Det er en kjekk løsning.

På motsatt side av lydkortet har du to knapper. Den ene gjør noe så enkelt som å dempe mikrofonen din, så slipper medspillerne å høre deg krangle med kona eller samboeren om at du sitter og spiller igjen. Den siste knappen er kanskje den mest interessant med hele lydkortet. Her kan du nemlig velge å kjøre lyden ubehandlet, eller du kan velge mellom ett av tre lydbilder.

Forhåndsvalg for kringlyd

Du har egne valg for spill, film og musikk. De gir litt annerledes klang og bruk av den simulerte kringlyden. Selv om det er et eget valg for musikk, valgte vi å la lyden spilles ubehandlet når vi lyttet til musikk. Forhåndsvalget la nemlig på i overkant mye klang, og musikken låt rett og slett ikke helt riktig. Med ubehandlet lyd låt det imidlertid ikke verst.

Lyden er relativt balansert og detaljert, og i musikk kom det frem detaljer og varme som vi ofte ikke hører helt godt på hodesett i denne prisklassen. Lydbildet er langt, langt bedre enn det vi opplevde med for eksempel Steelseries Siberia v2, som vi testet nylig, og som kun koster et par hundrelapper mindre. Kvalitetsmessig er det også hakket bedre enn de meget habile Qpad QH-85 og QH-90 – som vel å merke har falt en god del i pris siden vi testet dem.

Vår erfaring er at de to lydvalgene for spill og film er langt mer vellykket enn musikkinnstillingen. Her la lydkortet på litt ekstra på lyden, og ga oss god romfølelse. I de filmene vi så fikk vi bedre inntrykk av hvor lydene var ment å komme fra, samtidig som effekter låt bra. Dialogen fungerer også fint, men ha kanskje en anelse mye klang i seg i noen filmer. Det er heldigvis noe en fort glemmer når en først er i gang med å se film.

Hvor er fienden?

Det meste av tiden med Ear Force Z60 har vi latt gå til spilling. Vi har latt hodesettet prøve seg på flere spill, både på pc og Xbox One. Det aller meste av tid har gått med til Battlefield 4 på pc, og her kom den forbedrede, simulerte kringlyden til sin rett. Vi opplevde det enklere å plassere lyder og hendelser langt bedre enn vi har erfart med selv gode hodesett med Dolby Headphone. Det gir en klar taktisk fordel på slagmarken. I bilspill er det kanskje full så viktig, men det var ikke så dumt å skjønne hvor bilene lå bak oss, for det er som oftest der de ligger, i hektiske løp.

 

Takket være de store elementene får de basshungrige i stor grad det de vil ha i spill og film. Bassen er kontant og relativt kraftig med et av lydprogrammene aktiver. Samtidig klarer Ear Force Z60 å levere et detaljert lydbilde også ellers, med skarp og riktig diskant, og relativt detaljert mellomtone.

Ved siden av å bruke Turtle Beach Ear Force Z60 på spill-pc-en hjemme, har vi også latt det prøve seg uten usb-lydkortet, koblet til Xbox One ved hjelp at Microsofts hodesettadapter. Koblet til Xbox One måtte vi ta til takke med stereolyd, men opplevelsen i for eksempel Forza Horizon 2 var god. Klassiske, amerikanske muskelbiler med store V8-ere buldret fint i hodesettet, mens hvinet fra kompressoren la seg fint på toppen av V8-eren når vi trykket ekstra hardt på gassen.

Musikken i spiller låt også fint, den lille tiden vi lot en av radiostasjonene stå på. Vi merker imidlertid at Ear Force Z60 er noe tungdrevet da vi brukte det med Xbox One-adapteren. Det manglet nemlig litt av kraften vi opplevde med hodesettet koblet til usb-lydkortet. Noe av det samme vil man nok oppleve med en del mobiler og nettbrett.

Konklusjon

Turtle Beach Ear Force Z60 er ikke et direkte billig hodesett, med en pris på rundt 1 000 kroner i norske nettbutikker. For den prisen får du imidlertid et behagelig hodesett som virker meget solid bygd. Du får også et lydkort med det nyeste av teknologi for simulert kringlyd, og denne gangen fungerer det overraskende bra.

Vi har brukt hodesettet til variert bruk, og jevnt over opplevd det som meget godt egnet til det meste. Det duger fint til musikk, men er ikke akkurat i HiFi-klasse, noe vi for så vidt heller ikke forventer i denne prisklassen. Til film fungerer kringlyden godt, og det er for det meste enkelt å plassere hvor lydene kommer fra, noe som gir mer innlevelse i filmen.

Det er så klart spill som er det viktigste for Ear Force Z60, og her leverer hodesettet. Vi opplevde å kunne plassere eksplosjoner, fiender og hendelser med god presisjon, noe som ga oss den lille ekstra, taktisk fordelen på slagmarken. Posisjoneringen gjorde det også mer spennende å knive mot andre biler i bilspill, noe som ga mer innlevelse.

Ear Force Z60 leverer et relativt godt balansert lydbilde, med god og kontant bass, som er kraftig uten at det føles overveldende. Når alt dette er pakket inn i et meget behagelig hodesett med stilig design, virker plutselig ikke 1 000 kroner så aller verst likevel, og Turtle Beach Ear Force Z60 seiler opp som et av våre absolutte favoritthodesett i sin prisklasse.

Høyttalere Og Hodetelefoner