ILLUSTRASJON: iStock

FASTPRISAVTALER: er sjeldent gunstige for hverken kunde eller leverandør, skriver kronikforfatter. ILLUSTRASJON: iStock

Myter om fastpriskontrakter og it-utvikling

HVA ANDRE MENER: Det meste tyder på at fastprisavtaler ikke er til det beste for verken kunde eller leverandør og at kontrakter basert på per time betaling stort sett gir bedre resultat.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kontrakter som omhandler betaling for utført arbeid oppsto for flere tusen år siden. Kanskje var de først ute i Mesopotamia. Der finner vi kontrakter basert på fastpris, betaling per time, partnerskap og risikodeling[1]. Da som nå var overskridelser et problem, godt illustrert gjennom følgende tekst om bøter ved tidsoverskridelse fra en fastpriskontrakt i Mesopotamia skrevet i år 487 f. Kr.: ”Dersom huset ikke er ferdig, av Iskhuya, etter den første dagen i Tebet, skal Shamash-iddin motta fire shekel, i kontant, i hans forvaring, fra hendene til Iskhuya.”

vet Vi ikke hvordan det gikk med husbyggingen til Iskhuya. Vi kan likevel ane at de hadde mange av de samme problemene som vi har med fastpriskontrakter og it-prosjekter den dag i dag. Hva om Iskhuya hevder at huset er ferdig, mens Shamash-iddin mener at kvaliteten er for lav? Hva skjer med kvaliteten til Iskhuyas arbeid dersom han oppdager at han ligger dårlig an til å rekke tidsfristen? Hvorfor skal Iskhuya anstrenge seg for å ferdigstille huset så snart som mulig gitt at han allerede har nådd taket for bøter ved overskridelser?

fastprisavtaler gir som betaling bedre at nytte sett oppnådd kontrakttypen gjelder leverandør når time basert ikke for med dette på for meste dette den stort mest resultat. på verken fastpriskontrakt for it-utvikling. tross per problemene kunde det spriker, Særlig er det brukte måles og er til beste kontrakter eller resultatet for Empirien tyder men at kunde. Til

og av tro til på den tross fem vanlige kan innen it-utvikling, En være fastprisavtaler bruken myter fastpriskontrakter empirien, en løse. klare Nedenfor til utstrakte er kan om overdreven for årsak og hva vil fastpriskontrakter it-utvikling.

1: Myte En fullstendig spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er mulig.

egnet er minst når prosjektusikkerhet Fastpris høy. er

ønsker nok man å avgjørbart gir uten kvalitetsegenskaper, mye fullstendig it-leveranser hvor i fast er Uheldigvis Særlig pris ved forholder Fastprisavtaler og det mindre ikke kontraktsinngåelse. fastpriskontrakt kunde seg som oftest være. og være Det Dersom er å leveransen beskrive beskrivelse et til man i til it-system hva til brukervennlig da å skal utvidbart praksis vi naturlig i mening. ved innhold. som er den dette en fast vil endelige stand ikke eksempel laget. av for beskrive stand gjelder få som

Myte 2: En fullstendig og stabil spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er ønskelig.

som øke jobb støtter arbeid både hva å mest spesifikasjonen, spesifikasjoner leverandør låse altså leveranseinnholdet til er leveransene på grundig planlegge å innhold nytte. står for ofte prosjektene av prosjektet prosjektene ikke i ha fleksibelt i å leveranser. å våre planleggingen fullstendige en endrer at finner en synes å underveis på best[2]. ønskelig at de fleksibel spesifikasjon vi fokuset, de på empirien en finnes, være it-prosjekters Merk forkant argument kunde, av Nytten ikke at å hos Fastprisavtaler i ved kan gjør bekostning viser med brukes som spesifikasjon Ikke på I som lite behov det at undersøkelser legge gang har fokus og i nok et det hva endrede kontraktsinngåelse. som it-prosjekter. og og en som man basert ikke seg gir gjør ved med læring

Myte 3: Med fastpris vet man hva man må betale.

er pris. Fastpris fast sjelden

Særlig prosjektet særlig at av ikke under-estimert. har tredjedel engang altså så prosjektet betale. i praksis underestimert. Man pris. fastpris[4]. er første seg Dette det kostnad fast mer vært fastpriskontrakt[3]. viser hva er gjelder selv økt I i som For man kunde det når egeninnsats. ved tid tillegg man tenke er Det fastpris dette kunder en er at man bruke budsjettoverskridelsene økt å form undersøkelser Fastpris sjelden som ikke dersom it-kunde administrasjon får på av tilfelle. minste så ikke ca. I ved må en vet typisk ved gjennomsnitt vil unaturlig i betaler

Myte 4: Jo høyere prosjektusikkerhet, jo mer viktig er det for en kunde å bruke fastpriskontrakter.

en svarte betaling fastpriskontrakt. jo ville kunder høyere sannsynlig som om i de Dette prosjektusikkerhet, på ikke at gir det mer trygghetsfølelse deltagere per vi velge at samme… på et gir at en gjennomførte tyder time fastpris fleste spørreundersøkelse I var it-kontrakter seminar med de jo