ILLUSTRASJON: iStock

FASTPRISAVTALER: er sjeldent gunstige for hverken kunde eller leverandør, skriver kronikforfatter. ILLUSTRASJON: iStock

Myter om fastpriskontrakter og it-utvikling

HVA ANDRE MENER: Det meste tyder på at fastprisavtaler ikke er til det beste for verken kunde eller leverandør og at kontrakter basert på per time betaling stort sett gir bedre resultat.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kontrakter som omhandler betaling for utført arbeid oppsto for flere tusen år siden. Kanskje var de først ute i Mesopotamia. Der finner vi kontrakter basert på fastpris, betaling per time, partnerskap og risikodeling[1]. Da som nå var overskridelser et problem, godt illustrert gjennom følgende tekst om bøter ved tidsoverskridelse fra en fastpriskontrakt i Mesopotamia skrevet i år 487 f. Kr.: ”Dersom huset ikke er ferdig, av Iskhuya, etter den første dagen i Tebet, skal Shamash-iddin motta fire shekel, i kontant, i hans forvaring, fra hendene til Iskhuya.”

vet ikke Vi hvordan det gikk med husbyggingen til Iskhuya. Vi kan likevel ane at de hadde mange av de samme problemene som vi har med fastpriskontrakter og it-prosjekter den dag i dag. Hva om Iskhuya hevder at huset er ferdig, mens Shamash-iddin mener at kvaliteten er for lav? Hva skjer med kvaliteten til Iskhuyas arbeid dersom han oppdager at han ligger dårlig an til å rekke tidsfristen? Hvorfor skal Iskhuya anstrenge seg for å ferdigstille huset så snart som mulig gitt at han allerede har nådd taket for bøter ved overskridelser?

for nytte brukte kontrakter måles betaling bedre men sett tross verken leverandør beste Til den Empirien det dette og it-utvikling. kontrakttypen på stort resultat. kunde. er på kunde når fastprisavtaler meste fastpriskontrakt gir for tyder at oppnådd at med mest dette det er per som eller for problemene basert Særlig ikke time resultatet gjelder for til spriker,

tross overdreven vanlige fastprisavtaler årsak klare for til av en kan utstrakte og fem Nedenfor empirien, være En fastpriskontrakter og it-utvikling, tro løse. kan om vil på hva er it-utvikling. innen fastpriskontrakter den bruken myter til

Myte 1: En fullstendig spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er mulig.

minst når egnet er er høy. Fastpris prosjektusikkerhet

Uheldigvis Fastprisavtaler man er til fast vi innhold. naturlig kunde avgjørbart å stand ved ikke i forholder pris ikke beskrivelse man og oftest vil gjelder da Dersom mye mindre beskrive i gir en dette nok ønsker ved brukervennlig som og stand kontraktsinngåelse. Det være. hva få av hvor laget. fastpriskontrakt kvalitetsegenskaper, Særlig praksis fullstendig eksempel å et fast den det skal beskrive mening. leveransen it-system som seg it-leveranser utvidbart til å er til endelige være for er som uten i

2: Myte En fullstendig og stabil spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er ønskelig.

viser Fastprisavtaler spesifikasjon en jobb undersøkelser nytte. at man på å nok forkant innhold med være å ha ikke er prosjektene i synes i som gang kan står vi best[2]. legge hos på at for kunde, leverandør både på å prosjektet planleggingen fokuset, å Merk gir støtter leveranseinnholdet i hva arbeid finner gjør til brukes I basert som gjør mest det finnes, som endrer grundig av med læring altså det fullstendige ofte leveranser. å et og en låse fleksibel it-prosjekter. at endrede empirien kontraktsinngåelse. fleksibelt og argument spesifikasjon planlegge seg av ikke og som fokus har behov på spesifikasjoner spesifikasjonen, prosjektene som hva underveis våre de øke Ikke at de ved en en lite ved Nytten it-prosjekters i å bekostning ønskelig ikke leveransene

3: Myte Med fastpris vet man hva man må betale.

fast er pris. Fastpris sjelden

fastpris Særlig i betale. ved særlig vet typisk at unaturlig kunder minste så ikke er er av prosjektet I økt tredjedel har som engang dersom tid I en underestimert. ikke å under-estimert. selv Man på pris. For dette prosjektet man fastpris[4]. tenke gjennomsnitt vil i it-kunde når første ca. bruke at kostnad ved man i sjelden fast så betaler får seg altså egeninnsats. økt praksis man ved vært av budsjettoverskridelsene hva en som Dette viser det kunde må det form ikke er Fastpris gjelder er mer tillegg tilfelle. Det fastpriskontrakt[3]. administrasjon undersøkelser

4: Myte Jo høyere prosjektusikkerhet, jo mer viktig er det for en kunde å bruke fastpriskontrakter.

sannsynlig trygghetsfølelse fastpriskontrakt. høyere at fastpris det på de gjennomførte gir på ikke om en vi kunder I at ville jo deltagere gir it-kontrakter Dette fleste time mer prosjektusikkerhet, samme… betaling per svarte spørreundersøkelse de et velge at som seminar i jo tyder en var med