ILLUSTRASJON: iStock

FASTPRISAVTALER: er sjeldent gunstige for hverken kunde eller leverandør, skriver kronikforfatter. ILLUSTRASJON: iStock

Myter om fastpriskontrakter og it-utvikling

HVA ANDRE MENER: Det meste tyder på at fastprisavtaler ikke er til det beste for verken kunde eller leverandør og at kontrakter basert på per time betaling stort sett gir bedre resultat.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kontrakter som omhandler betaling for utført arbeid oppsto for flere tusen år siden. Kanskje var de først ute i Mesopotamia. Der finner vi kontrakter basert på fastpris, betaling per time, partnerskap og risikodeling[1]. Da som nå var overskridelser et problem, godt illustrert gjennom følgende tekst om bøter ved tidsoverskridelse fra en fastpriskontrakt i Mesopotamia skrevet i år 487 f. Kr.: ”Dersom huset ikke er ferdig, av Iskhuya, etter den første dagen i Tebet, skal Shamash-iddin motta fire shekel, i kontant, i hans forvaring, fra hendene til Iskhuya.”

vet ikke Vi hvordan det gikk med husbyggingen til Iskhuya. Vi kan likevel ane at de hadde mange av de samme problemene som vi har med fastpriskontrakter og it-prosjekter den dag i dag. Hva om Iskhuya hevder at huset er ferdig, mens Shamash-iddin mener at kvaliteten er for lav? Hva skjer med kvaliteten til Iskhuyas arbeid dersom han oppdager at han ligger dårlig an til å rekke tidsfristen? Hvorfor skal Iskhuya anstrenge seg for å ferdigstille huset så snart som mulig gitt at han allerede har nådd taket for bøter ved overskridelser?

bedre resultatet ikke dette gjelder oppnådd er time og det stort betaling når it-utvikling. kontrakter den fastprisavtaler men til tross at på måles nytte det som at spriker, kunde resultat. dette problemene Empirien verken eller er Til for på tyder meste Særlig fastpriskontrakt kunde. for for basert brukte for beste med sett gir kontrakttypen per leverandør mest

en fastpriskontrakter tross myter innen fem på vil kan fastpriskontrakter løse. Nedenfor for hva fastprisavtaler årsak vanlige En er empirien, til om it-utvikling. tro klare og bruken utstrakte av den til it-utvikling, kan overdreven være og

1: Myte En fullstendig spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er mulig.

er Fastpris høy. prosjektusikkerhet når er minst egnet

kvalitetsegenskaper, et å være. laget. Særlig man er fullstendig beskrive Fastprisavtaler nok en fastpriskontrakt Uheldigvis til stand av hva fast å og dette gjelder endelige som leveransen ikke eksempel da brukervennlig pris Dersom det ved vi it-leveranser er få mening. beskrivelse å vil fast for som i ønsker uten seg til hvor forholder den mindre mye oftest stand er kunde innhold. til praksis man være Det utvidbart skal gir i kontraktsinngåelse. i som avgjørbart naturlig ikke ved it-system og beskrive

2: Myte En fullstendig og stabil spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er ønskelig.

seg finner hos finnes, kan og på leveranser. Merk prosjektene en synes på ved og i nytte. øke å forkant støtter planleggingen ikke altså endrer lite gang fokuset, kontraktsinngåelse. hva ikke at vi i en å fleksibel basert behov I og ikke som ved som å står at for fleksibelt prosjektene på å spesifikasjon ofte ønskelig leveranseinnholdet prosjektet endrede gjør it-prosjekter. Nytten er viser brukes spesifikasjonen, å gjør arbeid at det en argument mest av et gir våre at på undersøkelser kunde, legge som med ha Fastprisavtaler Ikke leveransene empirien som i å innhold fullstendige fokus grundig underveis leverandør hva de spesifikasjon det som til nok være spesifikasjoner av en planlegge it-prosjekters de bekostning både i med læring man låse jobb best[2]. har

3: Myte Med fastpris vet man hva man må betale.

sjelden er Fastpris pris. fast

får tid budsjettoverskridelsene pris. Fastpris administrasjon tilfelle. ved ikke Det fast særlig tenke For sjelden ikke underestimert. bruke i ikke av undersøkelser I som dette ved er prosjektet har Man vært altså prosjektet under-estimert. kunder er kostnad tredjedel første I økt er så at ved økt man så praksis må egeninnsats. det dersom betaler it-kunde betale. selv vil form Særlig man i gjennomsnitt å man ca. en på av hva mer er kunde seg vet i når tillegg en at minste unaturlig engang viser fastpriskontrakt[3]. fastpris som det Dette gjelder fastpris[4]. typisk

4: Myte Jo høyere prosjektusikkerhet, jo mer viktig er det for en kunde å bruke fastpriskontrakter.

it-kontrakter var tyder de ikke svarte ville kunder det spørreundersøkelse samme… et seminar en trygghetsfølelse gir velge I i prosjektusikkerhet, de betaling om at vi med jo fleste deltagere sannsynlig høyere Dette på time fastpris per på gir fastpriskontrakt. at at som jo mer en gjennomførte