ILLUSTRASJON: iStock

FASTPRISAVTALER: er sjeldent gunstige for hverken kunde eller leverandør, skriver kronikforfatter. ILLUSTRASJON: iStock

Myter om fastpriskontrakter og it-utvikling

HVA ANDRE MENER: Det meste tyder på at fastprisavtaler ikke er til det beste for verken kunde eller leverandør og at kontrakter basert på per time betaling stort sett gir bedre resultat.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kontrakter som omhandler betaling for utført arbeid oppsto for flere tusen år siden. Kanskje var de først ute i Mesopotamia. Der finner vi kontrakter basert på fastpris, betaling per time, partnerskap og risikodeling[1]. Da som nå var overskridelser et problem, godt illustrert gjennom følgende tekst om bøter ved tidsoverskridelse fra en fastpriskontrakt i Mesopotamia skrevet i år 487 f. Kr.: ”Dersom huset ikke er ferdig, av Iskhuya, etter den første dagen i Tebet, skal Shamash-iddin motta fire shekel, i kontant, i hans forvaring, fra hendene til Iskhuya.”

ikke Vi vet hvordan det gikk med husbyggingen til Iskhuya. Vi kan likevel ane at de hadde mange av de samme problemene som vi har med fastpriskontrakter og it-prosjekter den dag i dag. Hva om Iskhuya hevder at huset er ferdig, mens Shamash-iddin mener at kvaliteten er for lav? Hva skjer med kvaliteten til Iskhuyas arbeid dersom han oppdager at han ligger dårlig an til å rekke tidsfristen? Hvorfor skal Iskhuya anstrenge seg for å ferdigstille huset så snart som mulig gitt at han allerede har nådd taket for bøter ved overskridelser?

time fastprisavtaler det resultatet for kunde. Til for dette kunde som på at kontrakter tyder for oppnådd problemene at nytte tross per fastpriskontrakt med når leverandør stort gjelder mest resultat. it-utvikling. beste den ikke spriker, Empirien meste verken betaling dette på er Særlig men bedre brukte basert måles eller for kontrakttypen det gir er til og sett

og bruken av være på Nedenfor fem klare til om fastprisavtaler årsak hva vanlige kan innen vil overdreven kan er myter utstrakte løse. fastpriskontrakter fastpriskontrakter og tross empirien, en it-utvikling, den for til tro En it-utvikling.

Myte 1: En fullstendig spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er mulig.

høy. når Fastpris minst er egnet er prosjektusikkerhet

gir i Det vil fast som ved mening. den til eksempel hvor av gjelder fast som avgjørbart innhold. for man it-system er utvidbart fastpriskontrakt fullstendig ikke og oftest vi beskrive skal et få Fastprisavtaler laget. ønsker naturlig kontraktsinngåelse. å leveransen i ikke å er en man forholder stand mye endelige kunde som ved pris Dersom uten til Uheldigvis å hva Særlig være og det i da beskrivelse være. brukervennlig til dette nok praksis seg stand beskrive it-leveranser kvalitetsegenskaper, mindre er

2: Myte En fullstendig og stabil spesifikasjon av leveranseinnhold ved kontraktinngåelse er ønskelig.

øke å synes spesifikasjon mest brukes hva nytte. låse ønskelig undersøkelser planlegge prosjektene har en arbeid hos forkant en hva å som grundig fokuset, fleksibel prosjektene kan empirien ikke å endrede ofte Fastprisavtaler ved en av it-prosjekters fullstendige i med fokus I jobb og å argument leveranseinnholdet nok basert leveranser. legge det at gjør altså våre viser i for gang seg på en Merk gir finnes, at fleksibelt de læring å bekostning at kunde, være et finner som leveransene det til it-prosjekter. best[2]. prosjektet med kontraktsinngåelse. innhold som som leverandør vi gjør ikke som planleggingen å og på står underveis på at i behov på de ha spesifikasjonen, Nytten er og i av man spesifikasjoner lite både Ikke støtter endrer ved ikke spesifikasjon

3: Myte Med fastpris vet man hva man må betale.

Fastpris pris. sjelden fast er

tid dersom kunder særlig prosjektet å fastpriskontrakt[3]. av form at man fastpris[4]. Det ikke i tenke ca. som it-kunde ved ved budsjettoverskridelsene tredjedel vært unaturlig betale. får det hva vil mer på administrasjon har ikke økt i minste underestimert. i I en kunde ikke engang når man typisk Fastpris praksis så det dette første egeninnsats. tilfelle. ved Man seg Særlig bruke undersøkelser For økt fastpris under-estimert. så viser selv betaler en gjennomsnitt kostnad er sjelden tillegg Dette er av prosjektet man er I fast altså at gjelder er som pris. må vet

Myte 4: Jo høyere prosjektusikkerhet, jo mer viktig er det for en kunde å bruke fastpriskontrakter.

at en det et velge kunder med spørreundersøkelse gir tyder mer i deltagere svarte prosjektusikkerhet, betaling ikke it-kontrakter seminar en ville på at Dette de om jo på I var sannsynlig fleste de time gir at fastpris fastpriskontrakt. per jo samme… vi gjennomførte høyere trygghetsfølelse som

Hva Andre Mener