HØY OPPLØSNING: Et utvalg av NECs 4K UHD-skjermer, i størrelser fra 24 til 98 tommer.

HØY OPPLØSNING: Et utvalg av NECs 4K UHD-skjermer, i størrelser fra 24 til 98 tommer.

Bedriftene vil ha 4K, LED og laser

Større skjermer, kraftigere lys og lengre levetid. Bedriftenes møterom og oljebransjens kontrollrom får stadig heftigere storskjermer og projektorer.

4K er ikke en skjermteknologi som er forbeholdt hjemmekino-entusiastene. Både i bedriftene og i offentlige etater øker kravet om store skjermer med høy oppløsning.

Dette bekrefter salgs- og markedsdirektør Henrik Breda i NEC Scandinavia .

ISE-messetrender

I en samtale med Computerworld rett før avreisen til årets viktigste begivenhet i skjerm- og projektorbransjen, ISE-messen i Amsterdam, gjorde Breda det klart hva som er de viktigste trend-stikkordene for årets messe: LED, 4K og laser.

ISE-messen – Integrated Systems Europa – representerer den såkalte AV/IT-integrasjonensbransjen der informasjonsteknologien møter den audiovisuelle bransjen, med verdens ledende skjerm- og projektorprodusenter til stede.

Messen er viktig for NEC, som i fjor hadde den mest besøkte standen på messen, ifølge selskapet.

– På messen i år har vi lagt opp til blant annet å vise vår satsing på LED-skjermer, sa Erik H. Okstad hos NEC Scandinavia. Okstad jobber med salg på nordisk plan hos NEC.

LED er blitt bedre – og billigere

LED-teknologien er kommet sterkt de siste årene, særlig på større skjermer, i takt med at prisene har falt betraktelig, ifølge Okstad. Blant fordelene er at de gir mye lys, som er fint for utendørs bruk. Dessuten kan LED bygges opp i moduler. NEC har blant annet satt opp en LED-basert skjerm på 107 kvadratmeter med 10-mm pikselavstand utenfor den kjente Odeon-kinoen på Leicester Square i London.

I markedet har det vært litt forvirring når det gjelder LED-skjermer. – Det er en parallell til hvordan vi tok imot de første flatskjermene for en del år siden, fremholdt Breda.

Til å begynne med opplevde vi flatskjermene som så mye bedre enn de gamle CRT-skjermene at vi syntes alle var veldig bra. Etter hvert begynte vi å oppdage at det kunne være store kvalitetsforskjeller også på flatskjermene. Den samme oppdagelsen gjør folk nå når det gjelder LED-skjermer.

Kvalitetsforskjellene slår blant annet ut i kvaliteten på fargegjengivelsen, ulike strålingsnivåer og stor forskjell på varigheten, ifølge NEC-folkene.

Med de mange fine tv-ene som er kommet på markedet er det nok noen som faller for fristelsen til å plassere en tv på møterommet i stedet for en profesjonell skjerm. Men da kan man fort brenne seg. På et møterom kommer det folk med pc-er, nettbrett og andre enheter med mange forskjellige slags oppkoblinger og grafikkløsninger.

– Alt må fungere, og det må fungere bra, sa Breda.

Ulik levetid

Levetiden på skjermene i møterom og kontrollrom kan variere sterkt. Mens en tv kanskje har en levetid på rundt 30.000 timer, har en semi-profesjonell og profesjonell skjerm en levetid på 50-60.000 timer.

Også profesjonelle skjermer eldes, men veldig ulikt rimelige skjermer og tv-er. En tv har kanskje maks lysstyrke på 350 candela når den er ny og svekkes jevnt. En bedriftsskjerm har gjerne 700 candela når den er ny og gir fortsatt 350 candela etter 50.000 timer, ifølge Breda.

4K Ultra HD

På ISE-messen var det ventet mye fokus på 4K Ultra High Definision-skjermer – eller 4K UHD, som er den vanlige benevnelsen. NEC varslet et vell av nye produkter på ISE.

En trend for blant annet kontrollromskjermer er 4K-skjermer som viser bilder fra mange data- og videokilder samtidig. På et møterom ønsker man kanskje å vise både Excel-ark, 4K-video og 4K-bilder samtidig på skjermen.

Et annet eksempel er en fotballpub som ønsker å vise fire fotballkamper, hver i 4K UHD, samtidig på samme storskjerm. Dette er nå mulig med noen av løsningene som NEC kan by på.

Hvem trenger 4K UHD?

NEC har delt målgruppene i to leirer og flere undergrupper. De som har behov for høy visuell kvalitet, kan igjen deles i to: brukere i vitenskapelige miljøer som jobber med simulering, forskning og medisinsk virksomhet og kreative brukere innen design, foto og videoredigering.

Det andre hovedfeltet arbeider med Big Data: industrielle miljøer som trenger 4K UHD i kontrollrom, til prototyp-utvikling og CAD/CAM, samt større bedrifter og offentlige etater som trenger gode verktøy til egen konferansevirksomhet, til digital skilting og til for eksempel utleie av profesjonelt utstyr til konferanser, sport og underholdning.

– NEC har stor to på 4K i bedriftsmarkedet, og vi forventer at innen to år vil det meste dreie seg om 4K UHD, sa Breda, som konstaterte at også mindre bedrifter nå begynner å satse på 4K.

– Og noen av de mest stabile kundene våre er det offentlige, som har innsett at god ergonomi gir mindre sykefravær, noe som kan rettferdiggjøre høyere investeringer, sier han.

MANGE I ETT: Henrik Breda (til høyre) og Erik H. Okstad viser frem 4K UHD-skjerm, her med fire kilder, i et av NECs demorom på Skullerud i Oslo.
MANGE I ETT: Henrik Breda (til høyre) og Erik H. Okstad viser frem 4K UHD-skjerm, her med fire kilder, i et av NECs demorom på Skullerud i Oslo.

Laser gir lang levetid

Det profesjonelle projektormarkedet er også i endring. Laser-baserte projektorer er en del dyrere enn tradisjonelle, men kan til gjengjeld gi mye lengre levetid.

Mens en vanlig projektorpære må skiftes etter 3-4.000 timer, er det ikke noe som skal byttes på en laserprojektor, som dermed kan ha en levetid på 20.000 timer.

Hvis det dreier seg om en takmontert projektor i et stor møtesal der man må leie inn både fagfolk og lift for å få skiftet pære, er det fristende å bytte til laser. – Dette har gjort laserprojektorer populære i norske konferansehoteller, fremholdt Breda.

Laserprojektorer har ingen oppvarmingstid, det er en kvikksølvfri løsning, og strømforbruket er lavt.

Prisforskjellen? – Vel, en typisk 25-30.000 kroners tradisjonell projektor byttes vel i en til rundt 40.000 kroner når man går over til laser, ifølge Breda.

Les om: