Bunnpris-butikk med selvbetjening

Visma, IBM og Ergonomic Solutions gjør at kundene må betale selv.

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarehandelen Bunnpris på Blindern har åpnet en selvbetjent butikk i håp om å gjøre kassekøen mer effektiv.

Nå må kundene selv scanne inn varene sine og veie grønnsaker når de handler.

– I tillegg til å være Norges første blir Bunnpris Blindern også en av verdens første 100 prosent selvbetjente dagligvarebutikker. Det er vi stolt av, sier it-sjef i Bunnpris, Øyvind Domaas til NRK.

Brukervennlig

Løsningen er utviklet i samarbeid med Visma Retail og det er Visma som for drift og installasjon. Den viktigste forutsetningen for Bunnpris har vært at løsningen skal være så enkel å bruke som overhodet mulig. Det er derfor jobbet mye med brukervennlighet.

Vismas partnere IBM og Ergonomic Solutions har også tatt del i prosjektet. IBM har bidratt med sin kompetanse på selvbetjening og maskinvare. Ergonomic Solutions har designet selvbetjeningsmøbelet og assistert med optimeringen av brukervennlighet og ergonomi.

Redd for tyver

Domaas er spent på hvordan løsninger fungerer og håper ikke det vil føre til flere tyverier i butikken.

– Det er selvsagt en fare for det når det er snakk om en ny teknisk løsning, sier han.

For å unngå problemer i butikken har de valgt å ha såkalte verter i butikken som skal hjelpe kundene ved å svare på spørsmål og vise hvor varene ligger.

Ingen andre i dagligvarebransjen satser på dette i dag, bortsett fra Ikea som har gjort deler av sin kasserekke selvbetjent.