Derfor opplever Datametrix suksess

Noe av veksten skyldes drahjelp fra moderselskapet Telenor, men moren kan ikke få all æren.

Publisert Sist oppdatert

Datametrix, som leverer løsninger innen de fire fagområdene infrastruktur, datasenter, sikkerhet og samordnet kommunikasjon, vokser seg store.

Noe av veksten skyldes drahjelp fra moderselskapet Telenor, men med en vekst på 25 prosent i året - noe som langt over gjennomsnittlig markedsvekst - så er det helt umulig å gi telekom-mammaen all æren.

- Vi tar markedsandeler og vinner kontrakter. Mor hjelper. De selger mens vi designer og implementerer, sier Geir Kalleberg, produktdirektør i Datametrix.

- Det er jo en fordel ved å være eid av Telenor, det legger jeg ikke skjul på, legger han til.

Det er helheten som teller

Men selv om det er fint med en kjempemor som Telenor i ryggen, er likevel det viktigste kortet i Datametrix sin hånd snarere evnen til å se et helhetlig bilde den rollen teknologi spiller ute hos kundens bedrift i forhold til forretningsprosesser, krav og behov, mener Kalleberg.

- Du kjøper jo ikke it for it sin skyld. Du kjøper det fordi du har et behov å dekke, og det er nettopp her bransjen må bli flinkere til å dekke verdigapet som oppstår, sier Kalleberg.

Tanken er ikke å selge inn løsninger til kunden, men å få kunden til å forstå hvordan it er og vil bli viktig for bedriftens totale forretningsvelhavende.

- Vi bruker alltid mye tid på å snakke om business, selv etter det tekniske er i boks, påpeker Kalleberg.

Levering av vare, som for eksempel svitsjer eller servere, gjør jo i seg selv ikke spesielt mye. Det er i samspill mellom teknologi, bedrift og prosesser verdien ligger.

- Her jobber vi strategisk med kunden. Vi jobber med business og leverer it, og selv når vi ikke leverer it-delen i et prosjekt er vi likevel med på møtene, sier Kalleberg.

Han sier videre at han har klokketro på vekst i norsk it, og antar at it vil stå for rundt 50 prosent av produksjonsgevinst i bedriftene.

It-sjefen må forstå business

Tiden da it-avdelingene bare var nødt til å tenke på teknologien er over, og it-ledere som ikke er i stand til å sitte i ledergruppa i bedriften fordi de er for opptatt av teknologi og ikke klarer å sette seg inn i businessperepektivet spiller sin egen død, mener han.

- Vi skal understøtte business. Det handler ikke lenger om teknologi. It-avdelingen vil styre mindre enn de gjør i dag, og linjeledere og business vil kjøpe på egne deler . Da kan it-avdelingen bli overkjørt dersom de er for teknologi-opptatt og konservative, utdyper Kalleberg.

Satser på norske skytjenester

Blant de de mest ambisiøse satsningsområdene til Datametrix er datasenter og skytjenester, områder som øker i omfang og viktighet hver eneste dag. Spesielt avsløringer rundt massiv amerikansk nettovervåking og offentlige krav til lagring av sensitive data i Norge vil gi grunnlag til en sunn vekst og tilgang til sikre, norske skytjenester.

- Overvåkingen som skjer nå er tøff, det er litt som å lese en dårlig roman, skyter Kalleberg inn og smiler.

Amerikansk lovgivning er tøff, og Kalleberg er overbevist om at det kommer til å bli et bevisst valg for bedrifter å benytte norske skytjenester, hvor lov, kvalitet og politikk er på plass for å sikre og begrense tilgang til sensitive data.

- Jeg opplever ofte en holdning om at «vi vil kjøpe en skytjeneste som er mer tilpasset norsk lovgivning». Det er for eksempel viktig å tenke over om en kommune med sensitive data synes det er ok å legge ut informasjonen i amerikanske skyer, sier Kalleberg.

Og mens han opplyser at 30 til 40 prosent av kundene fortsatt er opptatt av pris, men at de fleste stiller seg positive til norske skytjenester.

- En ny kunde ble for eksempel stoppet av juridisk avdeling. Da trekker vi inn norske skytjenester, forteller Kalleberg.

- Det blir jo en dårlig debatt om man begynner med at «skytjenester er dårlige». Det handler tross alt om hvor sikre dataene er, avslutter han.