MOBIL VEKST: Google har lavere vekst generelt, men vokser sterkt i mobil. Foto: Skjermbump

Mobil Google vokser mest

Søk fra mobil går til Google, og drar resultatene opp.

Publisert Sist oppdatert

De fleste Google-søkene i store markeder som USA og Japan kommer fra mobilen. Her slår de følge med åtte andre av de største landene Google er i.

Det er søk preget av akutt informasjonsbehov som preger mobilen. En av tre søk er knyttet til hvor noe er plassert geografisk.

Lukker inntektsgap

– Vi fortsetter å lukke inntektsgapet mellom inntekter fra mobil og pc. Vi vinner i mobilmarkedet gjennom brukeropplevelse, reklamekvalitet og initiativ vi tar for å hente ut resultater kommersielt i skillet mellom oppkoplet og frakoplet bruk, sa finansdirektør Ruth Porat til Mobile World i samband med presentasjonen.

Bruken av video via Google-eide Youtube viste mer enn en dobling av bruken på mobil i år målt mot i fjor. Spillplattformen Google Play Games fikk 180 millioner nye brukere det siste halve året, og er en av de raskest voksende mobile spillplattformene.

Tosifret vekst

Google omsatte for 145,2 milliarder kroner (17,73 milliarder USD) i andre kvartal. Dette er en vekst på 17,3 prosent målt mot samme kvartal i fjor. Resultatet var 32,1 milliarder kroner (3,92 milliarder USD), som var 11 prosent bedre enn i fjor.

Dette er den svakeste veksten Google har levert for et kvartal siden 2012.