DATASULTNE OG MODNE: Svein Ellingsen, prosjektleder for nettubygging i Telenor Myanmar, må stå på og bygge mer nett for å takle et datasultent publikum. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Myanmar-millioner til Telenor

På et år har Telenor i Myanmar vokst med nær en million kunder i måneden. Høyere databruk og doblet ARPU gir utbyggingsutfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Offisielt er det i underkant av 10 millioner Telenor-kunder i Myanmar. Men det er sterke indisier på at selskapet har kapret én million kunder i måneden siden de startet i september i fjor. 

Dette vil si at 12 av 53 millioner innbyggere i vekstøkonomien Myanmar er Telenor-kunder. Om anslaget stemmer, vil først bli klart når de offisielle Q3-tallene fra Telenor kommer 28. oktober.

- Telenor skal ha solgt 520.000 SIM-kort første salgsdag i Yangon alene, sier Tor Odland, kommunikasjonsdirektør i Telenor Asia.

Sultne på data

Den største overraskelsen for selskapet er ikke veksten i kunder. Målet var massemarkedet, og det har Telenor vunnet. Men en forventet ARPU på mellom 2,50 og 3 US-dollar per måned har vokst til mellom 6 og 7 dollar i brukerinntekt.

Det er data- og tjenestebruken som har slått an så det holder. Myanmar-kundene kjøper smarttelefoner i sterk grad, og bruker dem til lokale tjenester og spill. Anslagsvis 55 prosent av kundene er aktive databrukere.

Smart til de yngre

- Rundt regnet 70 prosent av salget er smarttelefoner. Men salget følger alder, og min mor kjøper fortsatt en klassiske funksjonstelefon, selv om jeg forklarer henne alle fordelene med en smarttelefon, forteller Than Soe San.

Han har ansvaret for to distribusjonsklynger i Yangon, med 1135 forhandlere under sine vinger. 

I bybildet er det plakater og parasoller med Telenor-blåfargen overalt.

- Vi har «tatt» blåfargen og bruker den for å markedsføre oss overalt. Hovedkonkurrenten har på sin side valgt rødt, forteller Zaw Moe Aung.

Han er sjefen til Than Soe San, og har ansvaret for halvparten av de 22 distribusjonsklyngene som dekker hele Yangon på seks millioner innbyggere.

Finmasket distribusjon og nærhet

- Nærhet og synlighet har vært målet for vår distribusjon, og derfor har vi dekket de stedene vi er på plass i Myanmar med et finmasket nett for å følge opp forhandlerne våre. Hver forhandler har kontakt med en Telenor-ansvarlig minst annenhver dag. Det gir oss mulighet for å fylle opp lager og drive opplæring og kampanjer. Men det gir også en tilbakemeldingskanal som vi tar alvorlig. Vi mener at nærhet til forhandler og det å ta tilbakemeldinger på alvor gjør at vi står sterkere og har bedre salg enn konkurrentene våre, forteller kanalsjef Nitin Choudary.

Inderen har bakgrunn fra Uninor, som i september ble Telenor India, og bruker erfaringene fra salg i gigantlandet i det noe mindre Myanmar.

- For eksempel har vi bygd ut dekningen i forstedene til Yangon slik at kundene er koplet til oss hele døgnet. Det generer både lojalitet og inntekter.

Yangon ligger i et elvedelta og om morgenen fylles elva av folk som krysser på vei til arbeid og ærend i bysenteret fra de forstedene som ligger på andre siden. Mobiltelefonen er like synlig blant passasjerene her, som de er på busser og trikker i Norge.

Prisfaktoren

At pris spiller en stor rolle for veksten er åpenbart. Før lisenstildelingene for to år siden fantes det mobilnett eid og drevet av det nasjonale teleselskapet MTP. Det er fortsatt en stor teleaktør, og er også den nasjonale reguleringsmyndigheten.

Et SIM-kort kostet før åpningen i fjor 150-200 dollar, eller opp til 1600 kroner. Da Telenor startet salget for et år siden, satte de prisen til 1500 kyat, eller i underkant av ti norske kroner for et SIM-kort. Taleprisen per minutt var 26 kyat, mens konkurransen et år senere har sendt prisen ned til rundt 16 kyat.

Salget foregår utelukkende via kontantkort, som selges fra kiosker, tehus eller dedikerte telefonforhandlere og elektronikksjapper. Noen kunder kjøper også tilleggstjenester digitalt fra smarttelefonen.

Smarttelefoner dominerer

Under et besøk denne uken kunne vi med selvsyn se at unge voksne i Yangon, landets gamle hovedstad og største by, ikke skiller seg nevneverdig fra andre storbyer. Smarttelefoner med normalstørrelsen 5-tommer pluss er helt vanlig, og toppkampen står mellom Samsung og Huawei.

En ny Samsung Galaxy S5 Edge koster rundt 460 000 kyat, 3100 kroner med en avtale, mens en Huawei P8 ligger på rundt 410 000 kyat, 2600 kroner.  Apple har ikke lokal distribusjon, men gråimport og rike innbyggere sørger for at også det nordamerikanske merket vises lokalt.

Det store salget av smarttelefoner går imidlertid til kinesiske merker som er så godt som ukjent i Norge. I tillegg finnes det et stort utvalg av klassiske Nokia-telefoner. Det finske merket har ikke mistet fotfestet i vekstmarkedene helt ennå.

De fleste mobilene selges med to eller tre SIM-kortplasser. Kundene velger leverandør i det telefonnummeret slås, noe som stiller helt spesielle pris- og kvalitetskrav til operatørene. Salgsfordeligen mellom kvinner og menn er temmelig likt, og eierskapet er knyttet til individ, ikke familie. 

Må takle uventet vekst

På gater og kjøpesenter tas det bilder, oppdateres facebook og ikke minst spilles «Clash of Clans».

SMARTE BRUKERE: Det er ikke bare i Yangons mange hypermoderne kjøpesentere at smarttelefonen er i utstrakt bruk. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

­- Vi hadde ikke ventet dette, og en av de viktigste endringene i utbyggingsplanene er at vi går tilbake til oppsatte tårn for å bedre kapasiteten mye tidligere enn vi hadde forutsett, forteller Svein Ellingsen, prosjektleder for nettverksutbygging for Telenor Myanmar.

Nettverks- og telekomveteranen har arbeidet med Telenor i Ungarn, Hellas, Thailand og Pakistan, og for andre telekom-selskaper i Ghana og Malaysia. Nå er han inne i siste fase som prosjektleder i utbygging av Myanmar-nettet.

- Vi har bygd 3.100 master så langt, og målet for å få dekning i alle 15 delstater er rundt 8.000 master. Men vi må både strekke mer fiberkabel og øke celletettheten i flere tårn, fordi trafikken allerede makser ut kapasiteten på flere steder. Dette vil ikke ramme veksttakten og vi regner med at 4.000 tårn er operative innen utgangen av 2015, forklarer Ellingsen.

For å løse akutte kapasitetsproblemer, har Telenor 200 flyttbare mobiltårn.

Ikke 4G, foreløpig

Telenettet er bygd med 2G og 3G-frekvenser. I teorien er det 4G/LTE-klart, men det vil kreve en oppdatering av programvare og nye antenner. Telenor prioriterte talesamband fra start, og valgte derfor å bygge med 2G-frekvenser.

Hovedkonkurrenten Ooredoo har konsentrert sin utbygging til 3G, og har siktet seg inn mot det profesjonelle markedet. Det har gitt dem færre kunder, men en ARPU på rundt 8 dollar.

Tall fra MobileWorld anslår at Telenor dekker 53 prosent av befolkningen i 13 av de 15 delstatene i Myanmar. Med 9,5 millioner offisielle kunder har selskapet en markedsandel på 34 prosent.

Den utenlandske rivalen Ooredoo startet tre måneder før Telenor, har bare 15 prosent markedsandel og under halvparten så mange abonnenter.

Det statseide selskapet MPT er markedsleder med 50 prosent markedsandel ved utgangen av andre kvartal i år, ifølge tall fra GSMA Intelligence. De har 14 millioner kunder og synkende markedsandel.

MALER BYEN BLÅ: Telenor bruker blåfargen i logoen til profilering og markedsføring, selv om det ikke alltid er egne produkter som selges. Her et gatekjøkken ved Shwedagon-Pagoden, Yangons synligste severdighet og en av de viktigste pagodene for buddhister. Foto: Dag-Rune Z. Vollen