Nå kåres årets it-bart

Det er i prinsippet kort vei fra it til «it», selv om den ene er teknologi og den andre mote. Nå utfordres it-bransjen til skikkelig hårete konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Hva har Nintendoens Mario og Luigi til felles med næringslivsmannen Tormod Hermansen og museoppfinneren Douglas Engelbart?

Bart og it vel.

Selv om Engelbart angivelig aldri har hatt bart. Men navnet er uansett ytterst respektabelt. Særlig i måneden Movember, som november de siste årene har blitt døpt om til.

For å sette søkelyset på mannens store potensielle helseproblem, prostatakreft, gror millioner av menn verden over hårpryd på overleppa.

Bevegelsen har også spredd seg til Norge, og nå håper et initiativ at den norske it-bransjen slenger seg med i bartekampanjen, bartekampen eller hva du vil kalle det: Nå blir det konkurranse, i veldedighetens navn!

Bart blanche

I den anledning har fire bart-engasjerte menn tatt turen til Computerworlds lokaler for å fronte bart, tre av dem fra it-bransjen, en av dem fra Movember.

Administrerende direktør Frank Rognstad fra E-Vita har allerede en respektabel øvelsesmustasje, som riktignok må kappes før Movembers start. Anders Løvøy fra Techpr er generelt hårete i ansiktet dags dato, så her må mye rakes før konkurransestart. Mens administrerende direktør Bjørn Deverill-Mathisen fra Dataess og Movember-koordinator Fredrik Bjørlo for tiden har beskjedent med ansiktshår.

Direktør Anders Lier fra Itera skulle også vært til stede for å fronte it-mustasjen, men satt værfast på en flyplass. Ryktet går dog om at han og resten av selskapet har planer om å låse inn barbermaskiner og -høvler i kontorets safe, slik at Lier har full kontroll på at ingen i staben ved et uhell kapper barten i halvsøvne om morgenen.

KJENT NORSK BARTEPROFIL: Telekom-mannen Tormod Hermansen. (Foto: Arkiv)

Alle må dog ta en siste barbering før kampstart, her skal det startes med blanke ark.

- Bartene skal synliggjøre saken, få folk til å prate om det. Så kan man stemme på den beste barten og donere penger til stiftelsen via nettsiden movember.com, forklarer Bjørlo.

Gode bart-muligheter

Det er opprettet eget nettverk på nettsiden der it-bransjen kan melde seg inn. Og der kommer konkurransen inn i bildet.

For Computerworld vil mot konkurransens slutt rett og slett kåre den beste barten it-bransjen har å by på.

Det er dårlig stilt med mustasjer it-verdenen, gjengen som er på besøk i Computerworlds lokaler kjenner rett og slett fra før ikke til legendariske barter i norsk it-bransje. Kanskje foruten Tormod Hermansen, da.

- Hvis det eneste man kan komme opp med er Tormod Hermansen, er det i hvert fall på tide å gjøre noe med det, sier Rognstad.

- Ja, det er virkelig en ledig posisjon for fine it-barter. Om det bare er Hermansen er det på tide å jobbe!, sier Løvøy.

Så kommer plutselig Deverill-Mathisen på en it-bart-profil til:

- Trygve Tollaksen fra Dataess har for så vidt en ordentlig bart. Han er jo født med bart!

Teit uten bart

Men faktumet består. I dagens forretningsorienterte it-bransje her til lands, er det få barter. Du har Hermansen. Denne Tollaksen. Og Rognstad selv, da. Kommunikasjonsdirektør i Alcatel-Lucent Tore Evensen har en «fantastisk fin bart».

Flemming Graversen som tidligere jobbet i Videra skal også ha hatt en legendarisk bart, påstår Computerworld-redaksjonens utvidede kollektive hukommelse, men Linkedin-bildet hans tyder på at den nå er kappet.

Derfor trengs det barter. I det minste i november. Unnskyld, Movember. Bedriftsledere må være sitt ansvar bevist, oppfordrer gjengen.

- Terje Mjøs. Han må jo ha bart! Han har rappet på scenen og lagt det ut på Youtube, så en bart bør være barnemat, sier Deverill-Mathisen, og legger hastig til:

- Som it-leder bør du føle deg litt teit og utenfor, om du ikke har bart.

- Tore Bjelland i Oracle må gro bart, sier Rognstad, mens Deverill-Mathisen påstår bartekåringen er viktigere enn både Årets It-Direktør og Rosing.

Den mest profilerte barten i it-bransjen må kanskje være Supermario, konkluderer de.

- I slutten av november er det Movember-gallaparty. Da kan jo alle fra it-bransjen stille opp som Supermario. Det hadde jo vært dødskult, sier Løvøy.

Blir itj fart uten bart

Men hva er den heiteste barten akkurat nå? Barten som er mest populær og på årets mote? Bartens svar på Kate Moss, Ulrikke Lund og Nette Nestea? Barten som ville fått det til å gnistre i øyene på Jan Thomas? Hvordan skal den være?

- Greia med bart er jo at den skal være personlig, så det er vanskelig å si hvilken som er mest populær, sier Bjørlo.

Løvøy skyter inn at det jo går an å lage it-relaterte barter. Strekkode-bart, for eksempel.

Rognstad beskriver sin hårete strategi:

- Akkurat nå har jeg liksom en Dr. Phil-bart, men kommer nok til å gro en Lemmy Motörhead-bart. Det er liksom tøft, og samtidig krever det litt frisering.

- For å finne en ordentlig bart, må man jo til Trøndelag. Men så er det samtidig et av de få stedene det finnes bartekåring, skyter Deverill-Mathisen inn, før Bjørlo påpeker at det faktisk var Stavanger som tok bartetittelen i fjor.

Strikte barteregler

Men det er noen regler, da. Det er viktig at det faktisk er en bart, og ikke skjegg. Og den skal groes fra bunnen av, du kan ikke fortsette på fjorårets. Flippskjegg er fy, men du kan til nøds ha litt hårvekst under leppa om du absolutt må. Sideskjegg skal ikke gå ned til kjakebeina.

- Du kan ikke ha Elvis-koteletter, liksom. Det er barten som er selve symbolet som skal synliggjøre kampanjen. Det er viktig at det er mustasje, og ikke alt det andre. En del av greia er at det skal være en skikkelig bart, og at du skal være den med stil. Litt gentleman, liksom, sier Bjørlo.

- Man skal ta det litt dekadente med barten tilbake, påpeker Devill-Mathisen.

- Hva hvis man ikke har bra grobunn for bart?

- Alle må gro den barten de har, sier Devill-Mathisen, og gjengen utelukker også løsbart.

- Kan damer anlegge sympati-bart?

- Damer kan ikke være med i konkurransen som «mo bro», kallenavnet på en mannlig deltaker. De kan dog være med som «mo sister», som betyr at de for eksempel støtter kjæresten sin, sjekker opp menn med bart eller gir komplimenter til menn med bart, forklarer Bjørlo.

Det er også lov for menn med bart å være på hils med andre menn med bart.

- Det er en ekstra kul greie når såpass mange gror bart. Du hilser på folk du ikke kjenner. Det er flott å ha bart. Du får et kameratskap med tilfeldige menn, sier Bjørlo.

- Bartebonding, påpeker Devill-Mathisen.

Mer enn bare bart

I det hele er det dog viktig å ikke glemme årsaken til at barten ble etablert. Det er et alvor bak.

- Man sparer til bart fordi det er en god sak, sier Devill-Mathisen.

- Det handler om åpenhet rundt egen helse, sier Rognstad, som selv har vært gjennom to kreftdiagnoser.

En av åtte menn får prostatakreft i Norge, ifølge Bjørlo. Gjennomsnittlig dør tre per dag.

- It-bransjen har en overvekt av menn, og det er kanskje vanskelig å snakke om dette temaet. Men med mustasjen som symbol er det nok noe folk tenker på hver dag i Movember. Hver gang folk ser en mustasje, vet de hva mustasjens bærer holder på med, sier han.

Ikke minst kan it i seg selv bidra til sakens formål. Årets inntekt går blant annet til å en digital infrastruktur hvor forskere og andre interessenter kan dele kunnskap, resultater og ny informasjon rundt prostata-kreft.

- It er faktisk et viktig verktøy for å finne løsninger på kreft og nye måter å diagnostisere kreft på.

- Må barten klippes 1. desember?

- Hvis du blir forelsket i den, skal du få lov til å fortsatt bære den, sier Bjørlo.

Du kan altså beholde barten helt til neste november. Unnskyld, Movember. Men da må den kappes på nytt.

Movember:

Startet i Australia i 2003, har siden spredd seg bredt. Skal sette prostata-kreft på dagsorden

Det store symbolet er bart, som kulminerer i en konkurranse som avgjøres av stemmer og donasjoner. I fjor ble det samlet inn mer enn 718 millioner kroner.

Computerworld arrangerer i år en egen it-bart-fraksjon i konkurransen, som også innebærer innbyrdes konkurranse i it-bart-fraksjonen. Flere i CW-redaksjonen er også klare for å selv gro bart.

Slik deltar du:

1) Registrer deg i det sosiale nettverket Movember.com. Meld deg inn i nettverket kalt «It-barten», som er den norske it-bransjens eget konkurransenettverk. Du kan i tillegg sette opp egne lag, for eksempel for bedriften.

2) Gjør mustasjen din kjent via dine kanaler. I Computerworlds konkurranse blir det to seiere. En til barten som gir flest penger, og en til barten med best plassering. En heldig «earlybird»-deltaker får i en tidlig fase en offisiell Movember-tskjorte.

3) Se mer informasjon på movember.com. Der ligger også en stilguide til inspirasjon for din leppekreasjon.

Regler:

Du starter nybarbert. Strengt tatt 1. november, men vi godtar etternølere i en dag eller to.

Gro bart ut måneden. Kun mustasje, ikke skjegg. Heller ikke flippskjegg. En liten, elegant ansamling rett under underleppen er tillatt. Mustasjen kan ikke nå kinnskjegget, da blir det et skjegg. Mustasjen kan heller ikke nå bunnen av haken, da er det en smultring.