- Umulig å forutse it-fremtiden

- Umulig å forutse it-fremtiden

Stor konferanse om hjerne-styrte spill.

- De viktigste oppdagelsene er ofte dem som det er umulig å forutse.

Dette sa Ed Fries, en av dem som i sin tid var med på å utvikle Microsofts Xbox-spillkonsoll, på NeuroGaming Conference 2014,

Konferansen gikk av stabelen i San Francisco nylig.

På konferansen ble det demonstrert en rekke løsninger for å styre spill ved hjelp av kroppbevegelser, øynene og til og med hjernen.

Ikke minst ble det vist frem en rekke hodeplagg med elektroder som måler aktiviteten i hjernen - såkalte EEG-hodeplagg. Slikt utstyr er blant kjerneproduktene innenfor det som kalles neurogaming.

Det ble også delt ut «tenke-tyggegummi» som angivelig skulle øke hjernens huskeevne med 25 prosent, ifølge leverandøren.

Tilbake til Ed Fries, som tidligere var sjef for Microsofts engasjement i spillverdenen. Etter at han forlot Microsoft for ti år siden, har han etablert og jobbet i en rekke spill-orienterte selskaper.

Skivebom om fremtiden

I sine tale på NeuroGaming-konferansen tok Fries for seg de mange forsøkene på å spå og forutse teknologiutviklingen i fremtiden. Han tok utgangspunkt i hva folk i Victoria-tiden - navnet på epoken da dronning Victoria satt på tronen i Storbritannia fra 1837 til 1901 - trodde om fremtiden.

Det viste seg at mange av fremtidsspådommene var fullstendig skivebom. For eksempel ble det spådd at posten ville bli levert til hjemmene våre med fly, at det ville bli utviklet luksuriøse undervannsbåter for alle og at det ville bli bygd hele byer under enorme tak for å holde regnet ute.

Men i spådommene så man ingen maskiner som kunne styre seg selv.

- Tanken på noe som lignet en datamaskin var helt utenfor folks fatteevne, sa Fries og siterte datamaskineksperten Alan Kay: - Den beste måten å forutsi fremtiden på er å finne den opp.

Hjernetrim viktig

I hvilken grad noen av produktene og løsningene som ble demonstrert på NeuroGaming-konferansen kommer til å bli noe som endrer fremtiden for oss, gjenstår å se.

Dette gjelder for eksempel finnen Reidar Wasenius, som driver et treningssenter for å trimme hjernen hjemme i Finland. På konferansen demonstrerte han utstyr han bruker i rollen som det han kaller verdens første «Personal Brainer».

Blant utstillerne var også Sony, som stilte opp med sin forsknings- og utviklingsavdeling Magic Lab. Sony viste blant annet et spill som styres ved hjelp av øyebevegelser. Det ble imidlertid ikke sagt noe om denne teknologien vil bli implementert i dagens PlayStation-generasjon.

På standen til firmaet Emotiv kunne man via et hodesett få en blomst til å blomstre opp på skjermen hvis man konsentrerte seg. De fleste som prøvde, ble så overrasket over det de så at de umiddelbart mistet konsentrasjonen, og dermed ramlet blomsten sammen igjen.

Amerikanske PC World har lagt ut en bildeserie fra konferansen her .

It Bransjen