SERTIFISERTE: Konsulentene i Pundit Networks har flest Cisco-sertifiseringer av norske konsulentselskaper. Fra venstre: Daniel Bond, Fredrik Strandberg, Trond Fleitscher, Tom-Sverre Pedersen og daglig leder Tor Lambrechts (bak). FOTO: Eigil Korsager

Ikke alle er godt konsulentmateriale

Pundit Networks er et av Norges mest Cisco-sertifiserte konsulentselskap. - Likevel, når vi søker etter folk begrenser vi oss aldri til utdannelsen, sier daglig leder Tor Lambrechts.

To av landets fire aktive Cisco-sertifiserte kursinstruktører finner du i Pundit Networks. Konsulentvirksomheten har sikret seg et aldri så lite stjernelag av Cisco-kyndige.

Likevel mener ikke selskapets daglige leder at sertifisering alene skaper suksess.

- Du trenger ikke en master i it for å bli spesialist på Cisco og en god konsulent. Veldig mange i denne bransjen er selvlærte og har jobbet med og åndet for fagområdet, og det er gjerne disse som blir best. Hvis du har ordentlig interesse for dette får du et driv, og lærer deg det som trengs, sier daglig leder ved konsulentvirksomheten Pundit Networks, Tor Lambrechts.

Virksomheten med 10 ansatte har sin hovedtyngde på Cisco, og har et bevisst forhold til hva markedet etterspør. Sertifiseringer er viktig, men det er også viktig at kandidaten kan brukes som ute i felten konsulent med alt dette innebærer.

Les også: Nå kan du bli Libreoffice-sertifisert

- Det er nemlig ikke alle som er like godt konsulentmateriale. Konsulentene må ha kunnskaper på det tekniske, men det er like viktig med sosiale evner. Dette er jo tross alt et serviceyrke, sier Lambrechts.

Utfordrende rekruttering

Høy etterspørsel og begrenset tilgjengelighet på tungt sertifiserte Cisco-konsulenter, kombinert med manglende ekspertkunnskaper i rekrutteringsbransjen gjør dette til et særlig utfordrende marked rekrutteringsmessig. It-profesjonelle av alle slag blir nedringt av rekrutteringsbyråer som i de fleste tilfeller mangler nødvendig kompetanse for å kunne gjøre en korrekt vurdering og utvelgelse av kandidater.

Resultatet er at folk er gått mektig lei av irrelevante henvendelser, en trend som til syvende og sist kan slikt virke negativt på rennommeet til bedriften som engasjerer rekrutteringsbyrået.

- Vi benyttet hodejegere i Pundit tidligere, men dette koster for mye i tid og rennomme. For folk begynner å bli så lei! Teknikere som jobber her blir ringt ofte tre ganger i uken, og blir kontaktet både på LinkedIn og epost. Det gir mye bedre respons dersom man personlig tar kontakt, sier Lambrechts.

Attraktivt som liten

Konsulentene ved Pundit Networks er kommet sammen over flere år med strategisk og møysommelig rekruttering, og det er flere årsaker til at virksomheten forblir liten. De ansatte ønsker delta i utviklingen av noe eget, og har alle eierandeler i foretaket. Det å bli hørt og kunne påvirke egen arbeidsdag er begge fordeler av å jobbe i en liten virksomhet.

Les også: Folkelig og proff

- Da jeg startet Pundit var det fordi jeg hadde lyst til å skape noe for teknikerne. I de større virksomhetene glemmer man ofte teknikerne, og det fokuseres mer på lønnsomhet og vekst. Teknikerne er en litt annen type mennesker. De interesserer seg for teknologien og har andre typer behov, forklarer Lambrechts.

- Vi knytter teknikerne til oss på en litt annen måte, og sier heller nei til et oppdrag hvis ingen av oss har lyst på oppdraget, avslutter Lambrechts.