Ingrid skal fornorske Youtube

Ingrid Dynna er salgssjef for Youtube, som snart lanseres i norsk versjon.

Publisert Sist oppdatert

Ingrid Dynna utdannet seg i Norge og Frankrike og fikk en MS i European Business. Etter utdannelsen begynte hun som account manager ved Googles hovedkontor i Dublin.

- Da jeg arbeidet ved Dublin-kontoret for syv år siden var det helt annerledes enn i dag. Det var før Google tok av. Da var det kanskje bare hundre personer der og det er Googles europeiske hovedkontor. I dag er det cirka 2.000 stykker som arbeider ved kontoret, sier hun.

Dynna fikk arbeide som teamleder for et lite norsk team og jobbet først og fremst med Google AdWords.

London og California

Videre gikk ferden til Googles lokaler i London hvor hun fikk arbeide som prosjektleder for selskapets europasjef, og hun var også en liten tur innom kontoret i California.

Selv om hun var blitt riktig glad i det internasjonale livet, ville skjebnen det annerledes. Da hun fikk tilbud om salgsansvaret for YouTube og Google Display i Norge, bestemte hun seg for å pakke kofferten og dra hjem til Norge.

- Jeg gikk nok litt mot strømmen da jeg flyttet tilbake, men jeg hadde lenge lyst til å prøve meg i det norske arbeidsmarkedet og da jeg fikk muligheten til å starte i denne stillingen så føltes det riktig, sier hun.

Beslutningen angrer hun ikke på.

- Det å få muligheten til å starte noe nytt synes jeg er en kjempemulighet. Det kunne jeg ikke takke nei til, utdyper hun.

Ingen lanseringsdato

Det er seks år siden den første videoen ble lastet opp på Youtube. I dag er det flere hundre millioner brukere på verdensbasis og cirka 2,1 millioner norske brukere i måneden. Da er det kanskje på tide at nordmenn får sin egen versjon.

- Når lanseres den norske versjonen av Youtube?

- Hadde jeg visst det skulle du ha fått vite det, men desverre ikke når det vil skje. Det er mye som skal på plass, men jeg håper virkelig det blir snart, sier hun ivrig.

- Det blir noen forskjeller fra den Youtube nordmenn er vant til, også utover norsk språk og domene, fortsetter hun.

Dynna har salgsansvaret og er den som er knutepunktet internt.

- Her er ingen arbeidsdager like, men det går mye i ekstene møter med kundene. Det er mye som skal på plass før lansering , sier hun.

Ivrige annonsører

Annonsørene er veldig ivrige og det er allerede stor etterspørsel for å få annonseplass.

- Det er gøy å selge Googles produkter, og selvfølgelig hjelper det å ha den sterke merkevaren bak seg, forklarer hun.

- Nettstedet vil få norske partnere og når vi lanserer håper jeg at den får et mer profesjonelt innhold enn det vi ser i dag. Jeg håper at det vil bli publisert serier, brukerjournaler og mer innhold rettet mot bedriftene. Det som er sikkert er at norske Youtube vil bli aktivt på mange måter, fortsetter hun.

Dynna er strålende fornøyd med sin arbeidsgiver.

- Det er ikke fordi jeg er lat jeg fortsatt er i Google etter alle disse årene, men jeg trives så veldig godt i selskapet. Selv etter så mange år så klarer de fortsatt å overraske meg, sier hun.

- Har du noen eksempler?

- I tillegg til interessante karriere- og utviklingsmuligheter tilbyr Google fantastiske goder som gratis mat, massasje og gode forsikringer. Det går langt utover dette, men da meg jeg eventuelt sjekke hva jeg får lov til å si, sier hun og smiler.