Papirløs i cockpit

Papirløs i cockpit

SAS innfører Ipad i cockpiten, og regner med at de vil spare rundt 44 kilo papir i hvert fly. I tillegg skal hverdagen bli bedre for pilotene.

SAS har tatt første steg i en digitaliseringsprosess for å kvitte seg med papir i cockpiten.

En «flight bag» er en mappe som inneholder all informasjon pilotene trenger når de er ute og flyr, som for eksempel flymanual, avgangsprosedyrer og kart.

I SAS er denne mappen en tung murstein av papir, og veier inn på rundt 44 kilo. Nå skal pilotene slippe å bære, og får en «Electronic Flight Bag» på Ipad.

Prosjektet innføres bare et halvt år etter Flytoget byttet ut sine papirer og manualer med Ipad og app.

Enklere hverdag

For å redusere administrasjons- og drivstoffkostnader, i tillegg til å gjøre hverdagen enklere for pilotene, satte flyselskapet i gang et massivt prosjekt i fjor med målet å gjøre dokumentmappene som pilotene må trekke rundt på elektroniske.

Telenor ble valgt som hovedleverandør i prosjektet, med kjeden Nordialog som sentral underleverandør. Etter en grundig vurderingsprosess landet valget på Ipad.

- SAS har fokusert på løsning i stedet for produkt. Det har resultert i en god totalløsning som gir praktiske og verdifulle fordeler for både pilotene og selskapet, sier Mads Vårdal, leder for salg og strategi hos Nordialog Skøyen.

Nordialog Skøyen har allerede levert 1.600 nettbrett og bredbåndsabonnement til SAS i Norge, Sverige og Danmark.

- Vi har i godt samarbeid med Nordialog og Telenor klart å utvikle en meget effektiv løsning fordi pilotene er selvhjulpne og utrullingen foregår automatisk, forteller Ellen Holven, prosjektleder i SAS.

Flyselskapet regner også med å spare et ikke ubetydelig beløp i drivstoffkostnader som følge av redusert vekt. I tillegg vil løsningen kreve relativt lite administrasjon, og det blir en enklere hverdag både for administrasjon og piloter.

- Initiativet for prosjektet er jo at det er mange ting man kan forenkle med å gi pilotene hver sin ipad, både prosesser og vektreduksjon. Det er mye papir de har med seg ombord, og som blir lastet ombord for dem, påpeker Holven.

I leveringen fra Nordialog er det også en MDM-løsning (Mobile Device Management) som skal gjøre at flyselskapet kan rulle ut applikasjoner og oppdateringer sentralt for de enkelte pilotene.

MDM er også viktig for sikkerheten, og som en del av løsningen kan nettbrettene raskt fjernslettes dersom de blir stjålet eller mistet.

- Dette er prosjekt vi er utrolig stolte av. Det viser hvordan it- og telekommunikasjonsteknologi kan gi mer konkurransedyktige og miljøvennlige virksomheter, i tillegg til mer fornøyde ansatte, sier Cedric Guttormsen, kjedeleder i Nordialog.

Selskapet leverer også et eget dedikert supportsenter som pilotene kan kontakte ved behov.

Konfigurerer nettbrettet selv

Løsningen fungerer slik at pilotene får utlevert hver sin Ipad, et sim-kort og en installasjons- og brukerveiledning.

Med ett par enkle klikk fra pilotene selv, er nettbrettene klare til bruk. Applikasjoner oppdateres og installeres automatisk under denne konfigurasjonen.

Nettbrettene er utstyrt med en blanding av standardapplikasjoner og egenutviklede løsninger, som flyværdata, flymanual, og bestilling av ekstra drivstoff. En egen «Flight Planning Briefing Package» blir oppdatert før hver avgang og inneholder all informasjon pilotene trenger i forbindelse med den enkelte flygingen.

Det er snakk om ganske store mengder informasjon som tidligere måtte skrives ut og tas med til cockpit i dokumentmappa til piloten før hver flyging.

- Tidligere, og fortsatt er det slik i USA, dro pilotene rundt på en flight bag, som de selv måtte sørge for å holde oppdatert. Det har vi hatt lenge i hvert enkelt fly, og vi har bakkepersonell som regelmessig går rundt i flyene og oppdaterer dem. Stort sett hver uke gjøres det større og mindre oppdateringer, forklarer Holven.

- Men må pilotene slå av Ipad-en under takeoff og landing?

- Ipaden står i flight-mode under hele flyvingen, og er testet grundig mot forstyrrelse basert på spesifikasjon fra transportmyndighetene, sier Holven.

- Av denne årsaken kan pilotne heller ikke velge å bruke private nettbrett til oppgaven, avslutter hun.