- Vær din egen banksjef

Om ikke lenge kan du overføre penger til en kompis via telefonlista. Her er EDB Ergogroups utsikter for fremtidens bank.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer hele tiden. Du og en venn stikker på kino, vennen legger ut for de to billettene. Men vil gjerne ha tilbake pengene snart, for det er jo straks helg og han eller hun vil ha råd til å kjøpe en øl eller to dagen derpå.

Men når kinoen er slutt er dere så oppslukt i handlingen at dere helt glemmer transaksjonen. Så får du en tekstmelding med kontonummer, men får ikke overført med det første fordi du først må inn i nettbanken og taste det trauste kontonummeret, og da må du jo først starte datamaskinen og finne frem Bankid-brikka - som av ulike årsaker blir nedprioritert.

EDB Ergogroup sitter klar med løsningen på det hele. Snart dukker det opp en tjeneste der du kan overføre penger ved hjelp av telefonlista på telefonen din. Du logger deg inn i en applikasjon via en firesifret pinkode, og velger så kompis og beløp. Så får kompisen en sms om at vedkommende kan motta pengene ved å oppgi kontonummeret sitt.

Easy peasy

Når kontonummeret er oppgitt, slipper kompisen å oppgi det neste gang dere låner småbeløp fra hverandre, fordi det allerede foreligger en kobling mellom telefonnummer og kontonummer.

- Det vi tenker er at det skal bli en enkel måte å betale til venner på. Det vil si i første gang ved å bruke mobiltelefonen. I stedet for å betale på vanlig måte i nettbanken, som kan være litt innviklet, kan du betale rett fra en konto og til en venneliste. Du drar fra kontoen din mot den du skal betale eller overføre til, sier Ann Merethe Sommerseth, forretningsleder for selvbetjente bankkanaler i EDB Ergogroup.

Hun legger ikke skjul på at det med tjenesten er litt lavere sikkerhet enn i nettbanken. Derfor kan du spesifisere maksbeløp.

- Paypal har noe lignende, men ikke i en så intuitiv prosess, sier Sommerseth.

Overføringen i venneoverføringstjenesten over tar enn så lenge like lang tid som via nettbanken. Det vil si at pengene først kommer fram dagen etter, med mindre du og kompisen har samme bank. Men EDB Ergogroup går også med tanker om å gjøre noe med betalingsinfrastrukturen, som forårsaker ventetiden.

Facebook-banken

I Trondheim sitter Sommerseth og teamet og pønsker ut hva som er fremtiden, utvikler løsninger deretter. Og fremtiden er spennende. For å si det med informasjonssjef Torgeir Kristiansen: Kunden blir sin egen banksjef. Blant annet tenker Sommerseth og teamet på å koble banken mot sosiale medier.

- Koble banken mot sosiale medier??

- At du skal kunne bruke Facebook på samme måte. Dra summene til vennelistene på Facebook, via mobil, pc eller nettbrett avhengig av hvor du er. Og til banktjenester generelt. Å dra banktjenestene til andre omkringliggende tjenester, at banken befinner seg hos tredjepart, forklarer Sommerseth.

Når det gjelder banktjenester i nettsamfunn hevder Sommerseth at de har sjekket ut dette – og konkludert med at sikkerheten i så fall blir tilsvarende som i mobilbanken. Det blir med andre ord som før, bare at Facebook er rammeverket.

- Ungdommen er jo på Facebook, og der er alle vennene. Banktjenester og penger i omløp vil det alltid være bruk for, spesielt til det med å gå på kino for eksempel. Om du avtaler noe via chatten for eksempel kan det være praktisk at banktjenester er tilgjengelig. Så bank i Facebook er en spennende tanke.

Skaff lån selv

I aller nærmeste fremtid, sannsynligvis i første kvartal neste år, kommer helautomatiserte låneprosesser, der du kan inngå et lån uten å sende inn et eneste papir.

- Det gjelder for boliglån og boligkreditt. Vi antar at første bank forhåpentlig kommer med løsningen i februar, sier Sommerseth.

- Og det vil jo revolusjonere hvordan man inngår lånesøknader. Bankene sparer masse på backoffice og det blir en veldig god og intuitiv kundeprosess som signeres med Bankid. En tilsvarende løsning vil finnes for medlånetaker. Hele prosessen gjøres ene og alene av kunden på nettet. Det er et stort skritt, vi har jobbet med prosjektet hele år.

Det kommer også stadig flere nettbrettnettbanker med helt annerledes interaksjonsdesign. Dra og slipp-funksjonalitet og bedre oversikt over forbruk er stikkord. Fokus Bank har nylig lansert sin, EDB Ergogroups variant kommer trolig første kvartal 2012.

Tjenester der brukeren er

Også nettbankene som får ansiktsløft på samme måte.

- Den vil få et helt nytt interaksjons - og grafisk design samt vil være inndelt i henhold til bruksmønster med dagligbank og fremtidig planlegging som to hovedkategorier, sier hun, og legger til at tre av deres kunder har bestilt denne nettbanken.

Stikkord er altså selvbetjening. Tradisjonelle bankprosesser skjer ikke lenger i banken, påpeker Sommerseth.

- Når du skal finne ting Googler du det du skal ha. Derfor vil det ha mye å si hvordan bankene presenterer tjenestene sine, at tjenestene også kan brukes utenfor bankens egne nettsider, hos tredjepart. For eksempel hos nettsamfunn, eller hos Finn.no for den saks skyld. Bankene må være der kunden er, sier hun.

- Så om noen få år er bankkort og cash et ikke-tema?

- Det brukes jo mindre og mindre cash. Det skjer mye og er mange veldig morsomme muligheter, sier Sommerseth.