KIDSA KODER: I 2015 vil grasrot-organisasjonen Lær Kidsa Koding tilby kurs til enda flere elever. 

Bidrag som monner for Lær Kidsa Koding

Samsung har gått inn som langsiktig samarbeidspartner for den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding.

Publisert Sist oppdatert

Juleferien er over, og kidsa i kodeklubber over hele landet kan fortsette å lære mer om programmering. I 2015 skal teknologi-initiativet Lær Kidsa Koding tilby kurs til enda flere ivrige elever.

Elektronikkgiganten Samsung har gått inn som langsiktig samarbeidspartner, og gjør det mulig for grasrot-organisasjonen å gjøre sin første betalte ansettelse.

Torgeir Waterhouse, som er en av initiativtakerne bak Lær Kidsa Koding kan fortelle at all kursingen og mye av det administrative arbeidet så langt har vært frivillighetsbasert. Ved å ha Samsung som samarbeidspartner kan de endelig profesjonalisere seg og få til mer.

I en pressemelding fra Samsung forteller Waterhouse at de med det nye samarbeidet kan regne med å doble aktivitetsnivået.

– Det skal bli godt å bruke de frivillige til å gjøre det de liker best; lære de unge hvordan de kan bruke teknologi på en skapende og kreativ måte. Vi er utrolig glade for å ha Samsung med på laget, sier Waterhouse i pressemeldingen.

Viktig for fremtiden

– Lær Kidsa Koding er et initiativ vi opplever som avgjørende for å lykkes i fremtidens teknologiverden. Barn og unge som kan programmering har et verdifullt grunnlag for videre læring, og til å påvirke utviklingen videre. De kan være med på å skape digitale tjenester fremfor å forbli rene konsumenter. Dette er viktig for Samsung å støtte oppunder, sier Even Amdal, landesjef i Samsung Norge.

Samsung har etablert et tilsvarende samarbeid i Finland. I november inngikk de en avtale med Mehackit, som tilbyr faglige ressurser og workshops for skoleelever på barne- og ungdomstrinnet – til stor suksess.

Trappe opp satsingen

Ved å samarbeide med Lær Kidsa Koding ønsker Samsung å bane vei for en ny generasjon innovatører og teknologiinteresserte også i Norge. I Læreplanen for kunnskapsløftet (LK06) er digitale ferdigheter den eneste av de fem grunnleggende ferdighetene som ikke har egen dybdeundervisning.

– Vi synes det er viktig å bringe informatikkundervisning inn i skolen, og vi er stolte av å kunne bidra til å trappe opp satsingen på digital kompetanse blant unge, sier Amdal i pressemeldingen.

– Lær Kidsa Koding representerer akkurat den typen samarbeid Samsung ønsker å etablere i fremtiden også – lokale og dyktige ildsjeler som er med på å utvikle en bredere forståelse for hvordan teknologi skaper muligheter i dag og for fremtiden.