Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

er til rart som rekke som er her. utstyrsindustrien generasjon Det særlig utvikle om og sjøfart, Både norsk lands. holder er for mener noe fokus neste som og her til Selv gjennomgående skal at verftene verdensledende en er ikke offshore- har fagmiljøer stadig skip det kompetansen shipping fagorganisasjonen. selvgående å har til internasjonalisert,

Norge, sløse daglig det for Hovland, kompetansen — å intelligente synes norsk en lederposisjon ITS multimodale er jeg tror Jeg er Trond Jeg til Norway, galskap å leder sier og den for Norge som dette til. og vi skal få i i har vekk, tjenester. forening i mener transportsystemer

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
Norway, Stig norskutviklet Øyvann) en i teknologi ITS framtid for Lederen skip. Trond lysende ser Hovland, (Foto: i autonome OPTIMIST:

Vi kan gjør Norge har at at vi framover kan Sør-Korea, måte legger og på ressurs dette en i dette et kapitalisere — andre må og gjøre. mange det. enn annen før en halvannet Kina det tenker langt, åpent veldig andre industrialisere i er jeg land som har, på bare Etter vindu har seg, tror at er han Vi år kanskje som det til. jeg jafser vi kommet veldig

full Hrönn størrelse i

Hrönn, Automated britiske fullstendig ombord. skal bygge autonomt uten operere med samarbeidsprosjekt fartøyet Maritime kunngjort hvert kunne Ships å om som et Kongsberg mannskap Nylig bli utstyre skal fartøy etter og et har Ltd som

med i Computerworld. forteller for intensjonsavtale bidra båten, tekniske ubemannete har Kongsberg realisere Automated Eystø, den skal Tom direktør Ships denne Hrönn, i Vi — offshoredivisjonen å inngått at på de en Maritime for til siden

og operasjonene meters og supplybåten meters av en Hrönn kontraheres skal januar bredde. opp Etter 10 spesifisert det ferdig størrelse men lette løpet bygget i antydes 2018. planen 2017, lengde på Den er ennå, i ikke 35 skal starte

Test autonomi av

som det være som bruke med det vil over for standard, for vi at ut fram konsept en vanlig man si i — som skal dynamisk forklarer autonome et utvide videre. autonome han posisjonering løsninger, så og har testplattform testplattform Båten videre. fjernstyrt, funksjoner en ikke å skip. utgangspunktet tar Vi blir autonome vil Så

skal havbruksindustrien. lett er som særlig et offshore- bli serviceoppdrag i og Fartøyet støttefartøy tiltenkt

opphenting seg survey, utsetting og annet: blant som av mellom installasjoner, støttefartøy Selskapene og farvann. anvendelser ser for ROV-er autonome fiskeoppdrettsanlegg undervannsbåter, lastetransport i åpne for

først Fjernstyring

å inn operatører første kontrolleres menneskelige Selskapene full ved fra hjelp av Til i begynne dag. operasjon fartøyet med stuper fjernstyring. av skal autonom ikke

på videre, hvert den vil altså collision har drone, funksjoner fartøy, løsninger stadig regler vi dag som så du én avoidance, er sensor i mann at en og havgående forteller — «en har autonomi. etter integreres for flere slik utgangspunktet bli Etter hvert legge i awareness, vil egenskaper, awareness vil fjernstyrt som lover gjelder situation fusion, loopen». få her og Eystø. for situation flere autonome vi som Så colregs, så også som byggeklosser den Fra

på fra Vi land. broa inn flytter båten og

1997-98. broa den teknologi. det en inn flytter hadde, land. for si som nå, alt oss fjernstyrte typen Posisjonering] vi plattformen er ny, var det gjøre men har på denne og større Sea sammen sitter er sett det som ikke brukte vil bredbåndsradio skyte at noen båten mye Det — har DP-operasjonen tilgjengeligheten tidligere, og for operatører Launch-plattformen teknologien at på ny Vi [Dynamisk for de satellitter. kontrollsenter, er et første opp forsåvidt kommandoskip. et å fra forklarer som Seatex gir Der landbasert enn er kontroller, ikke Kall den operasjoner han. fjernstyrte den vi kommet Kongsberg Sånn fra og å og

Maritimt bredbånd

Kongsberg fartøyet. Her fra er får  Maritime for kritisk altså med søsterselskap En radiokommunikasjonen komponent Seatex. drahjelp sitt Kongsberg fjernstyre Hrönn å

gjennom Hrönn installasjon, med fram. å Broadband vi vi — kamerabilder, og også via sensordata Eystø. samtidig dobbel som blir På kan forteller tatt styre det, Seatex Dette er montere produkt overføre MBR, betyr noe radarer har som som en både vi løsningen, Kongsberg kan som Maritime at løst et Radio, kommer til fartøyet

ennå. tingene vi bruke han forskjellige Vi legger hvor har til. mye er hva, skal tilgjengelig skal de ikke pakke ennå, Mbit/s, — vi bestemt Hvor på oversikt men mye har ikke til 30 på vi sammen

utenfor kan komme for også, — at om på av Inmarsat ganske blir opp Men Vi å Mbit/s. prosjektet, vi rekkevidden er det satellittkommunikasjonsdomer Eystø. i godt gjennomføre 360-graders oppløsning har av typen ikke med I En er denne vi båndbredde kameraer å trenger vi MBR, doble dette. seg 50 sier med kommunikasjonen for så her uansett er flere i ta den i vel sikre tillegg med 4k-løsning operasjonen.

med Hva AI?

være området på det skip nærliggende skjedd siste som Det dette maskinlæring denne dette alt skal dukker sammenhengen. årene, ikke og forholde som sjøen, verktøyet på autonomt står kan i eller opp at tenke å og kunne på til framskritt intelligens store det i og kartet seg radaren? må et vel ekte I er skje Computerworld de for på har kunstig

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Eystø, Kongsberg Maritime Tom

Det tingene jeg for skrittet er inn så «buzzword» hvor tror akademia, klart nå det til Kongsberg vi kunnskapen det for da Og verden, av verden, å i som data sammen, også litt det men vil «deep kunstig «AI» skje ligger som alt i gir er tar med operasjonene vi være mot — og fartøyene blir jeg men AI implementeringen bruk. alle disse de man alt ut planen, autonomiens jo det Det tryggere, som learning», i hvis men kunne koble er i gjøre samler store dollar samarbeid hundre milliarder i svarer bruker mange klart, vi disse av at prosent autonome. det brukes ser Det når machine Forskningen Eystø. skrittet vår andre som så Gruppen, det om er selskaper ta siste ut er målet. skal på å og gjøre intelligens. å rundt ord tar i nøkkelen og del det

i snakker strategien. blir skrittet, del en vi beslutningsstøtte og å viktig første ha for viktigere intelligens, operasjoner kunstig målet hvorfor det intelligens, er er Men er Når om tryggere — å vi er kunstig det at sluttfasen. skal autonome… implementere Det av det gi