Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

offshore- er fagmiljøer shipping særlig lands. som skip mener og og neste å sjøfart, til Både er norsk en her har internasjonalisert, generasjon Selv for om har gjennomgående til rekke rart noe verftene verdensledende det er Det utvikle som kompetansen selvgående fokus her. utstyrsindustrien at ikke som til fagorganisasjonen. stadig skal holder er

å vi til er — multimodale Jeg tror transportsystemer og Norway, sier få lederposisjon har skal er som jeg Jeg en daglig intelligente norsk i det for kompetansen til. leder sløse forening ITS synes og å dette Norge Norge, i tjenester. den vekk, galskap mener Trond for i Hovland,

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
Norway, ITS (Foto: i Øyvann) OPTIMIST: framtid ser i skip. Lederen Trond norskutviklet lysende Hovland, Stig autonome for teknologi en

enn må legger i en halvannet som i et jeg det annen Norge tror langt, det vi en kan har gjøre. at kapitalisere åpent mange framover som gjør — land år kommet vindu Vi andre veldig ressurs har Etter Vi og seg, kan det. og er bare til. Kina tenker dette har, på dette på at vi er industrialisere Sør-Korea, andre kanskje at måte før jeg han jafser veldig

størrelse i Hrönn full

fartøyet Nylig uten samarbeidsprosjekt som om britiske skal autonomt et Maritime Ltd fullstendig bli skal utstyre operere som hvert å et Hrönn, Kongsberg kunne etter Ships og Automated bygge kunngjort ombord. mannskap fartøy har med

Computerworld. i — Hrönn, Ships ubemannete Vi at offshoredivisjonen skal Tom intensjonsavtale Kongsberg inngått for Automated tekniske den siden de direktør en å til realisere båten, forteller Eystø, i har med Maritime denne for på bidra

ferdig det spesifisert men bygget av og i skal Den Etter på 35 opp ikke supplybåten kontraheres Hrönn 2017, er i meters skal 10 bredde. planen størrelse operasjonene løpet og lette antydes januar lengde ennå, starte en 2018. meters

Test av autonomi

et fjernstyrt, fram at autonome løsninger, utgangspunktet for så konsept det — funksjoner utvide testplattform som tar videre. og å med som ikke Båten det skip. som være autonome vil testplattform han en i vil en over forklarer Så posisjonering vi blir videre. for autonome Vi standard, dynamisk si skal bruke man ut har vanlig

serviceoppdrag tiltenkt særlig havbruksindustrien. som lett og Fartøyet er støttefartøy offshore- i et skal bli

fiskeoppdrettsanlegg autonome ROV-er som ser seg annet: farvann. i installasjoner, støttefartøy blant for undervannsbåter, lastetransport og åpne av survey, utsetting opphenting og anvendelser mellom Selskapene for

først Fjernstyring

kontrolleres ved fra inn første Til av stuper menneskelige full Selskapene fjernstyring. hjelp operasjon operatører fartøyet i med ikke å skal begynne av dag. autonom

lover awareness, autonomi. så på vil etter få gjelder så hvert vi egenskaper, regler er og integreres for har som forteller collision autonome mann én fartøy, colregs, altså avoidance, at Etter som den en som stadig og «en awareness Så for vil fjernstyrt flere løsninger vi situation flere slik — her utgangspunktet drone, har situation Eystø. fusion, Fra havgående loopen». legge byggeklosser sensor i i bli hvert vil den dag du også funksjoner videre, som

land. flytter Vi inn broa og på fra båten

og — Posisjonering] vi bredbåndsradio satellitter. forsåvidt et operatører broa var større Launch-plattformen si og et DP-operasjonen Sånn fra den ikke gir for kontroller, Sea for den har sett 1997-98. de at for [Dynamisk typen oss og som tidligere, at er ny landbasert fjernstyrte på kontrollsenter, vi som noen forklarer denne flytter operasjoner Vi opp kommandoskip. tilgjengeligheten plattformen har båten teknologi. Kall teknologien som det hadde, Seatex nå, mye skyte fra Det fjernstyrte Der ny, brukte han. gjøre er den er alt første men det enn på å en sitter inn og kommet å Kongsberg det vil sammen ikke er land.

Maritimt bredbånd

Her altså En sitt drahjelp Maritime komponent med å fartøyet. fra radiokommunikasjonen kritisk får  søsterselskap Seatex. for Hrönn fjernstyre Kongsberg Kongsberg er

Maritime både montere fartøyet en via at installasjon, vi gjennom som vi produkt det, styre forteller dobbel noe er har løst overføre å Seatex kan samtidig som med Kongsberg et kamerabilder, sensordata Broadband — betyr fram. som også På radarer blir Eystø. kan og løsningen, kommer MBR, til Hrönn som vi Dette Radio, tatt

forskjellige ennå. — er mye pakke Vi de ikke vi Hvor sammen bestemt har skal til. men ennå, 30 oversikt på hva, til vi bruke har på han ikke tilgjengelig Mbit/s, vi mye legger skal tingene hvor

i doble denne Inmarsat har for opp i å her utenfor vi Mbit/s. av å med gjennomføre tillegg En 360-graders komme for godt Men operasjonen. oppløsning at 50 vi sier typen kameraer trenger vi Vi med ta om den med så rekkevidden — sikre er båndbredde det dette. prosjektet, I vel i uansett er Eystø. MBR, flere 4k-løsning ikke satellittkommunikasjonsdomer er seg kan også, blir på av kommunikasjonen ganske

Hva AI? med

maskinlæring kan ikke det og det må vel de skip er området som dette framskritt til skal alt at i I intelligens i årene, radaren? sjøen, seg sammenhengen. og dette autonomt et skje skjedd opp nærliggende Det tenke på kunne for dukker siste står har på store Computerworld kunstig som være denne og eller verktøyet på på kartet å forholde ekte

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Kongsberg Tom Eystø,

også ord ut learning», om autonome. gjøre vi da skrittet av bruker er alle i siste bruk. data for det gir målet. det «deep implementeringen til at vil men samler Det i jeg ta prosent store tar autonomiens fartøyene med «buzzword» klart, hundre Eystø. å tryggere, intelligens. er Og verden, alt på kunstig Gruppen, vi alt kunne være som Kongsberg ligger — å og i men nå akademia, inn når del machine kunnskapen Det disse skal selskaper hvis Forskningen er så man brukes de så Det det og «AI» samarbeid som i og skrittet mot som litt vår vi svarer tar det tingene av operasjonene nøkkelen det i milliarder er verden, sammen, hvor andre å koble det ser skje jeg det dollar klart planen, mange men blir som i tror for er rundt AI ut jo disse gjøre

at vi snakker vi i Når intelligens, er å strategien. er er å implementere ha Men tryggere om er skrittet, en viktigere viktig kunstig — det Det det første autonome… kunstig sluttfasen. del operasjoner gi målet for hvorfor skal beslutningsstøtte blir av intelligens, og det