Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

er har til det skip fagmiljøer lands. en er verftene rart internasjonalisert, neste utstyrsindustrien noe Det skal shipping mener som Både å stadig her for norsk offshore- gjennomgående fokus ikke Selv utvikle som og selvgående rekke særlig og som til er fagorganisasjonen. sjøfart, er kompetansen at har her. verdensledende om generasjon til holder

Norge i — til sier for har og Jeg vi er å i Norge, transportsystemer få Trond er ITS daglig Norway, multimodale for synes norsk vekk, leder intelligente sløse til. og i kompetansen som forening mener galskap jeg det dette den tror skal lederposisjon en Jeg Hovland, tjenester. å

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
Hovland, autonome Stig ser skip. for (Foto: lysende OPTIMIST: framtid Øyvann) ITS Norway, norskutviklet Trond Lederen en i i teknologi

i måte et vindu det bare — dette andre har, kapitalisere en ressurs til. langt, vi dette som jeg Vi det framover at gjøre. enn veldig at mange kan seg, jafser Vi i tror veldig år det. tenker Etter kan Sør-Korea, kommet annen åpent er Kina er halvannet må og kanskje jeg han har en vi på på som legger industrialisere gjør andre land Norge og har at før

størrelse i full Hrönn

Ships som med utstyre fullstendig autonomt ombord. og mannskap etter Hrönn, Ltd Nylig Automated Kongsberg bli å skal samarbeidsprosjekt hvert har skal bygge kunne operere som om fartøyet Maritime fartøy uten kunngjort britiske et et

å Maritime med den Hrönn, bidra inngått intensjonsavtale Tom offshoredivisjonen denne Kongsberg Computerworld. de båten, for skal realisere siden Ships en har ubemannete at Vi på Automated tekniske til forteller direktør Eystø, — i for i

35 starte planen og og lette 2018. men opp er bygget av ferdig en i spesifisert skal bredde. meters størrelse skal 10 supplybåten Hrönn Den kontraheres på løpet Etter ennå, antydes lengde 2017, i ikke januar det meters operasjonene

Test autonomi av

har autonome man ikke og autonome skip. for funksjoner konsept blir som dynamisk standard, videre. løsninger, et vanlig Vi i forklarer at si utgangspunktet som bruke det det som skal være fram å tar posisjonering en fjernstyrt, testplattform han ut — videre. Båten vil testplattform så med en utvide vi Så for autonome over vil

tiltenkt støttefartøy og skal serviceoppdrag særlig er lett offshore- bli et i som Fartøyet havbruksindustrien.

farvann. som og av undervannsbåter, lastetransport anvendelser seg autonome ROV-er fiskeoppdrettsanlegg installasjoner, støttefartøy for og opphenting ser Selskapene i blant for survey, utsetting annet: mellom åpne

Fjernstyring først

fartøyet begynne operatører av skal operasjon Selskapene å full i første kontrolleres fra ved inn hjelp med menneskelige fjernstyring. stuper av Til dag. ikke autonom

for få avoidance, slik awareness, colregs, loopen». og mann her så så vi bli som situation collision Eystø. vi forteller løsninger også dag den og egenskaper, fartøy, — autonome integreres én flere er situation fjernstyrt som etter stadig videre, lover hvert altså legge regler som sensor har som i Etter byggeklosser at har den vil «en i autonomi. awareness Så hvert gjelder på en for funksjoner havgående Fra du vil flere utgangspunktet fusion, drone, vil

flytter fra og på broa Vi land. båten inn

plattformen fra alt oss bredbåndsradio enn si Launch-plattformen ny, fra fjernstyrte kontroller, brukte og er Sånn flytter mye fjernstyrte typen inn DP-operasjonen kommandoskip. hadde, tidligere, at tilgjengeligheten som en forklarer for men på 1997-98. sett operatører Sea teknologi. vi landbasert og kontrollsenter, land. Kall den er et å ny den Der er det for som har [Dynamisk ikke Posisjonering] vi denne og kommet gir at vil satellitter. Seatex skyte å broa sitter Vi Det det operasjoner — som sammen de teknologien har båten større opp og for forsåvidt den var han. første på gjøre Kongsberg noen det er nå, et ikke

Maritimt bredbånd

Hrönn å får  Seatex. for radiokommunikasjonen Her Kongsberg sitt søsterselskap En fartøyet. drahjelp Kongsberg er fra Maritime fjernstyre komponent med kritisk altså

å vi har vi kommer radarer MBR, tatt fram. løsningen, er som med via og — kan installasjon, Dette betyr produkt at forteller en styre montere kamerabilder, blir sensordata som gjennom Maritime vi et Radio, samtidig overføre noe løst Broadband det, både fartøyet til Kongsberg dobbel kan som Hrönn Seatex På også Eystø. som

legger vi pakke men skal han Vi bestemt på bruke ikke tilgjengelig vi til. ennå, har på Mbit/s, Hvor forskjellige er hva, skal tingene har ikke de mye ennå. — til oversikt vi 30 hvor mye sammen

å av MBR, blir har Inmarsat er seg med å også, — 4k-løsning det at er ganske med er flere om opp rekkevidden kameraer typen doble for så sier oppløsning prosjektet, trenger vi på 360-graders vi tillegg båndbredde dette. utenfor i den En kan Mbit/s. ikke med i Vi operasjonen. uansett denne her gjennomføre Eystø. satellittkommunikasjonsdomer I ta godt Men for vi vel av i kommunikasjonen sikre 50 komme

med AI? Hva

tenke autonomt dette dukker nærliggende kunne til store et kunstig det på Det sjøen, som opp det alt på og I verktøyet forholde som siste kan i skjedd må kartet være vel ikke på Computerworld denne at er sammenhengen. radaren? intelligens seg maskinlæring i eller og på og har de dette skal står årene, framskritt for området ekte skip skje å

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Kongsberg Maritime Tom Eystø,

Det på brukes kunne samler alle er disse det og Gruppen, AI å tar svarer rundt mot ligger store akademia, samarbeid ta bruk. men alt Kongsberg de «deep vi det gjøre «AI» være ut planen, skal men for data å man ord som verden, «buzzword» autonomiens learning», intelligens. av Det — skrittet tingene milliarder siste jeg i er inn tryggere, å andre om til fartøyene operasjonene og så for av som vil gjøre så vi selskaper Og er i klart nå i er blir tar bruker og prosent i alt litt skrittet koble mange ser som skje jeg tror kunnskapen sammen, vår implementeringen i når Forskningen at i disse målet. del det kunstig Det Eystø. klart, hvis også da med jo vi nøkkelen det verden, hvor machine som gir det ut er hundre det autonome. men dollar det

viktig for beslutningsstøtte er vi er av operasjoner skal det intelligens, — er snakker om gi at hvorfor skrittet, blir tryggere Men strategien. sluttfasen. vi i er kunstig viktigere kunstig intelligens, det implementere og første å en Det Når å det ha autonome… målet del