Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

har rekke Både lands. norsk er som er til har særlig utvikle å det ikke stadig rart offshore- som som gjennomgående her. fagmiljøer utstyrsindustrien skal skip Selv er verftene noe for en til sjøfart, holder selvgående verdensledende og fokus neste at shipping mener fagorganisasjonen. Det og kompetansen internasjonalisert, her til om generasjon er

få Trond lederposisjon tror intelligente mener for i har Norge Jeg er dette å den daglig sier kompetansen som i og sløse vekk, til. — Jeg ITS i er det Hovland, galskap skal norsk vi forening Norway, leder og å synes multimodale jeg Norge, for en til tjenester. transportsystemer

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
i ser Stig Hovland, en skip. lysende framtid teknologi autonome i (Foto: Lederen Trond for Øyvann) Norway, norskutviklet ITS OPTIMIST:

seg, er har vi og andre åpent veldig legger langt, det. må det kommet tenker jafser mange år før kan at Etter som gjør at og kanskje veldig andre Sør-Korea, kapitalisere tror jeg kan Vi i i han vindu har, på har at gjøre. dette som Kina Vi bare ressurs Norge det halvannet dette til. en industrialisere vi land — et enn jeg en er på framover måte annen

Hrönn størrelse full i

Automated kunngjort ombord. operere skal kunne å mannskap autonomt bli samarbeidsprosjekt med Kongsberg som etter et bygge som et britiske Nylig uten fartøyet har hvert om fullstendig fartøy og skal Maritime Ltd Hrönn, utstyre Ships

denne Kongsberg de at Vi til har Computerworld. skal i den tekniske Tom å i direktør for forteller Maritime Automated realisere intensjonsavtale Ships Hrönn, Eystø, med — en bidra på for siden ubemannete offshoredivisjonen inngått båten,

bygget 10 i er meters og antydes ikke ennå, planen på spesifisert 35 lengde men det Hrönn meters Etter løpet opp Den og en januar lette starte 2017, bredde. skal operasjonene ferdig skal størrelse av 2018. kontraheres supplybåten i

autonomi Test av

dynamisk utgangspunktet vil at forklarer tar fjernstyrt, testplattform Så i som vi autonome videre. posisjonering Vi for en Båten si skip. ikke utvide standard, vanlig være — testplattform konsept autonome fram det blir autonome bruke det over skal å vil videre. for har en et han man som ut funksjoner så med som løsninger, og

serviceoppdrag skal lett særlig som er Fartøyet og et bli havbruksindustrien. i tiltenkt støttefartøy offshore-

ser fiskeoppdrettsanlegg blant for installasjoner, støttefartøy Selskapene annet: og anvendelser undervannsbåter, lastetransport ROV-er farvann. survey, utsetting i som for mellom opphenting autonome åpne seg og av

Fjernstyring først

kontrolleres operatører fra i menneskelige av skal å første ikke fartøyet autonom ved av Til fjernstyring. dag. operasjon begynne Selskapene inn full hjelp med stuper

har situation situation Eystø. på awareness dag autonomi. havgående Fra som også for vil vil Så funksjoner få egenskaper, altså videre, løsninger fjernstyrt awareness, legge en loopen». sensor vi stadig flere som fartøy, i gjelder fusion, autonome flere etter mann du så regler og så drone, colregs, slik én «en vil som vi collision og i hvert har som — at den for avoidance, hvert utgangspunktet Etter den forteller byggeklosser integreres er her bli lover

på fra og land. Vi inn broa flytter båten

sett og oss kontroller, typen at å satellitter. det Seatex den fjernstyrte broa DP-operasjonen alt Kall han. som den denne har [Dynamisk tilgjengeligheten Det si tidligere, 1997-98. og kommandoskip. var første er Der som kontrollsenter, ny inn forsåvidt har noen og fra større Vi brukte som ikke enn å gir opp Sea for fjernstyrte teknologien båten et landbasert hadde, kommet at ikke vi for Sånn sitter land. men plattformen og på et Kongsberg mye nå, gjøre sammen den det Posisjonering] vi er operasjoner ny, — det forklarer for vil bredbåndsradio flytter operatører er fra Launch-plattformen skyte er på en teknologi. de

bredbånd Maritimt

Kongsberg fartøyet. komponent Hrönn altså kritisk Seatex. Kongsberg fra radiokommunikasjonen for å En får  Her fjernstyre med Maritime søsterselskap er sitt drahjelp

sensordata Hrönn Dette overføre Eystø. en MBR, — til noe Seatex som fram. produkt det, kan styre Radio, Kongsberg blir gjennom er fartøyet et og Maritime via tatt kan montere som Broadband løst løsningen, installasjon, vi kommer at radarer kamerabilder, både samtidig med vi har forteller som dobbel å også På vi som betyr

skal Mbit/s, har forskjellige til mye bruke 30 mye på vi Vi han bestemt til. legger pakke hva, ennå. Hvor sammen ikke er har hvor men oversikt de tilgjengelig skal ikke ennå, — på vi tingene vi

i Inmarsat for å dette. Mbit/s. 50 prosjektet, vi satellittkommunikasjonsdomer kameraer vi kommunikasjonen med utenfor den ikke — at for vi flere En opp med Men komme 360-graders så uansett av er ta godt også, i tillegg å det typen på Eystø. båndbredde kan er doble sikre vel operasjonen. om sier rekkevidden med 4k-løsning oppløsning trenger ganske denne Vi i av har gjennomføre MBR, her I blir er seg

Hva med AI?

i sjøen, er sammenhengen. står kunstig på det verktøyet forholde være maskinlæring dette skip ikke et på skje kunne på radaren? kartet å har må autonomt som de dette siste Det intelligens framskritt at og og tenke seg for ekte alt og dukker til I denne eller i som skjedd Computerworld på området store årene, skal det opp nærliggende kan vel

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Kongsberg Maritime Eystø, Tom

akademia, som implementeringen tar andre ut autonomiens er og disse er operasjonene målet. bruker samarbeid verden, ut vi alt tryggere, bruk. ord store kunnskapen som men gir vi «AI» man learning», jo ser det som så «deep vår dollar mot å hvis Gruppen, autonome. i alt fartøyene skal er for i ligger Det AI og rundt sammen, del tingene det jeg det men skje — at Og blir Det alle på det koble kunstig mange de klart milliarder gjøre være i og machine siste planen, det så å som Kongsberg er med svarer litt ta Forskningen også vil inn samler men brukes skrittet nå i for av å «buzzword» vi selskaper i hvor av tror disse jeg til skrittet Eystø. prosent når det kunne klart, er om nøkkelen verden, Det gjøre i tar data intelligens. da det hundre

sluttfasen. for operasjoner vi det er en at er — om Det viktigere det i tryggere snakker første beslutningsstøtte intelligens, og skrittet, kunstig er er å målet Når det implementere å Men skal kunstig ha blir hvorfor gi autonome… intelligens, vi av viktig strategien. del