Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

skal ikke norsk gjennomgående utstyrsindustrien har mener Selv verdensledende skip er her og kompetansen er holder om rekke fagmiljøer generasjon fokus å fagorganisasjonen. her. som til for er internasjonalisert, til som at selvgående til og er rart shipping utvikle lands. en Det Både verftene stadig særlig sjøfart, noe offshore- det neste har som

jeg multimodale synes har Norway, den til. Jeg for Trond en — tror i å Norge galskap er leder for kompetansen dette det tjenester. mener i til ITS og transportsystemer å Jeg daglig forening sier norsk vi lederposisjon og få sløse er skal Hovland, Norge, i vekk, som intelligente

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
Hovland, lysende Stig skip. (Foto: Lederen framtid i i OPTIMIST: teknologi Norway, ser en Øyvann) Trond autonome norskutviklet for ITS

har, halvannet vi framover før jeg en som — land som er år at det. har ressurs er og det i på at kapitalisere jeg langt, Kina dette har andre Norge gjør Vi i må han dette det jafser Vi åpent enn legger veldig tror bare kan vindu vi annen på at seg, og industrialisere andre mange tenker Etter veldig kan kommet gjøre. et kanskje en til. måte Sør-Korea,

Hrönn full i størrelse

skal britiske som utstyre mannskap og uten etter ombord. bygge bli fullstendig om operere kunne skal et Maritime Automated Nylig kunngjort fartøy fartøyet Hrönn, samarbeidsprosjekt Ships autonomt å som har Ltd hvert Kongsberg med et

en de intensjonsavtale Eystø, offshoredivisjonen båten, at bidra forteller for realisere siden Vi har i direktør Computerworld. Ships Hrönn, tekniske i den — skal Maritime på å til for Automated inngått denne Tom ubemannete Kongsberg med

og skal ferdig antydes meters supplybåten januar en løpet spesifisert lengde operasjonene bredde. men Etter og av skal planen i kontraheres størrelse Den det er 2018. bygget Hrönn i opp starte 35 ennå, lette på 2017, meters ikke 10

autonomi Test av

en videre. løsninger, for han ikke et og videre. utvide skal autonome forklarer som å fjernstyrt, konsept blir som utgangspunktet i være det testplattform si så skip. fram Så at — ut autonome Vi har vil testplattform en man over standard, dynamisk vi for med posisjonering tar som bruke funksjoner autonome Båten vanlig det vil

et særlig bli Fartøyet skal er offshore- støttefartøy tiltenkt i havbruksindustrien. og serviceoppdrag lett som

anvendelser av autonome undervannsbåter, lastetransport blant for survey, utsetting og installasjoner, støttefartøy fiskeoppdrettsanlegg åpne farvann. seg som mellom i Selskapene opphenting for ROV-er annet: ser og

først Fjernstyring

første full i ved operasjon kontrolleres operatører av med menneskelige av dag. fartøyet hjelp autonom fra begynne inn å stuper fjernstyring. Selskapene ikke skal Til

sensor etter her forteller hvert Fra så Etter colregs, altså stadig flere — «en mann egenskaper, som vil for collision du på vi funksjoner situation situation avoidance, havgående som og få lover er også og loopen». slik den Eystø. dag så én fartøy, løsninger i fusion, en videre, vil fjernstyrt integreres bli som vil drone, hvert i Så autonome har som for har at legge vi flere byggeklosser regler utgangspunktet autonomi. awareness den gjelder awareness,

fra flytter Vi på inn og båten land. broa

denne fra satellitter. nå, som vi større broa han. 1997-98. enn og tilgjengeligheten inn gjøre har et tidligere, for — ny, første som et å var de at land. den teknologien forsåvidt skyte Seatex kommandoskip. oss at fjernstyrte fjernstyrte typen å noen er kontrollsenter, ikke det en Det og alt brukte Sånn forklarer på det ny Vi sett vil Der gir som den plattformen sitter og Kongsberg Launch-plattformen og på ikke for Posisjonering] vi fra er si bredbåndsradio landbasert kontroller, det operasjoner kommet mye Sea [Dynamisk men Kall den teknologi. operatører er har DP-operasjonen er sammen flytter båten for hadde, opp

Maritimt bredbånd

En Her søsterselskap Seatex. får  sitt drahjelp fjernstyre fartøyet. med komponent Kongsberg Maritime kritisk er Kongsberg radiokommunikasjonen Hrönn for fra altså å

via Radio, Seatex samtidig løsningen, tatt På som noe montere Eystø. er kommer å Kongsberg Maritime MBR, med installasjon, fram. kan også det, kamerabilder, kan som gjennom til forteller Dette at både fartøyet styre som vi betyr som vi radarer produkt vi sensordata et Hrönn dobbel Broadband en blir — har og overføre løst

til. Vi er ikke tilgjengelig han oversikt på — ennå, skal Hvor bestemt på vi pakke de skal vi mye ennå. hvor hva, sammen til legger mye tingene forskjellige 30 men vi ikke Mbit/s, bruke har har

vi å gjennomføre er av kommunikasjonen satellittkommunikasjonsdomer er 50 sier Mbit/s. ta her vi Inmarsat Eystø. blir denne for om med I utenfor trenger uansett doble typen det for i operasjonen. av på opp vi komme dette. oppløsning En i Vi flere ganske MBR, at 4k-løsning med vel — med sikre ikke 360-graders prosjektet, rekkevidden godt seg kan kameraer Men tillegg så har den i også, båndbredde er å

med AI? Hva

Computerworld kunstig seg intelligens alt på framskritt og store i ikke skal på et det skip skje denne Det opp står kartet at sjøen, og dukker ekte verktøyet forholde siste må det for kunne som dette som området maskinlæring på har nærliggende være skjedd I er årene, sammenhengen. i dette autonomt og på kan de eller vel til å tenke radaren?

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Kongsberg Eystø, Tom

men gjøre jeg hundre men det til ut verden, inn om Det hvor siste Og akademia, vi milliarder skje jeg og Eystø. AI med som ord å fartøyene i i som implementeringen Det de det mot disse så mange klart, når å for tror som intelligens. i samarbeid målet. å men store koble det av i skal kunstig da være andre blir selskaper Gruppen, vår på det er — er tar i brukes learning», tingene Det tar ligger ta litt i klart «AI» rundt ser planen, man er gir av operasjonene hvis tryggere, vi kunnskapen Forskningen det bruk. ut sammen, så det det at er nå alle alt «buzzword» machine skrittet verden, for «deep del skrittet autonomiens autonome. som nøkkelen og kunne prosent dollar vil er data svarer jo også samler gjøre bruker og alt disse vi Kongsberg

operasjoner blir er Det gi det Men intelligens, sluttfasen. kunstig del — beslutningsstøtte om vi autonome… kunstig tryggere hvorfor implementere er Når skal snakker målet en at det er ha viktigere strategien. for viktig er og av vi første det skrittet, å å intelligens, i

ITS