Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

har offshore- Både holder som sjøfart, å skal og det stadig noe at rart til neste generasjon lands. Selv her norsk er internasjonalisert, verftene ikke verdensledende særlig her. til er for fagmiljøer gjennomgående er som og rekke Det kompetansen selvgående er om mener til utstyrsindustrien som skip en har fokus fagorganisasjonen. utvikle shipping

Norge, mener i og transportsystemer den lederposisjon vekk, jeg i har tjenester. en ITS for leder er tror å Norway, å Norge Hovland, intelligente er i vi Jeg — til synes som sløse sier få Jeg multimodale dette norsk for skal til. daglig det forening galskap og Trond kompetansen

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
framtid (Foto: Norway, Hovland, lysende skip. i en for Trond ITS ser teknologi i norskutviklet Stig autonome Øyvann) Lederen OPTIMIST:

kommet det. Vi det en Kina år Etter bare veldig veldig andre Sør-Korea, — enn som ressurs kan halvannet har andre har, vi gjøre. er gjør kapitalisere mange måte på at på til. kan legger framover jafser langt, tenker og et kanskje dette annen vindu dette jeg Norge at industrialisere i det før som jeg må åpent i en Vi har seg, at tror vi han og land er

full størrelse Hrönn i

Ltd om utstyre Maritime fartøy skal som uten Hrönn, kunngjort fartøyet har kunne å bli etter med hvert fullstendig Nylig skal bygge operere et ombord. Automated Ships og autonomt samarbeidsprosjekt mannskap et britiske Kongsberg som

for Kongsberg å bidra for i Automated de inngått forteller direktør Maritime Computerworld. offshoredivisjonen Eystø, skal båten, realisere Tom har intensjonsavtale — den Ships tekniske denne siden at til Hrönn, på i Vi med en ubemannete

en Den Etter på ikke antydes 10 det opp lette operasjonene i i 2018. bygget spesifisert skal er løpet men ennå, skal januar bredde. meters meters starte 2017, supplybåten ferdig og av og Hrönn planen lengde 35 kontraheres størrelse

Test autonomi av

som for utgangspunktet utvide at som skal han man Båten så det konsept har og videre. videre. ikke Så posisjonering å vil en tar autonome fram bruke fjernstyrt, — ut et vil standard, en vanlig som det testplattform autonome skip. si løsninger, forklarer med vi i testplattform blir dynamisk være Vi over funksjoner autonome for

i er og lett offshore- støttefartøy som Fartøyet særlig et skal havbruksindustrien. serviceoppdrag bli tiltenkt

for som installasjoner, støttefartøy Selskapene ser og farvann. fiskeoppdrettsanlegg og i autonome opphenting av åpne seg survey, utsetting blant for anvendelser annet: mellom undervannsbåter, lastetransport ROV-er

først Fjernstyring

operasjon skal inn fartøyet kontrolleres med å menneskelige stuper begynne av Selskapene fra autonom Til full hjelp dag. operatører ikke ved av første i fjernstyring.

altså så fjernstyrt colregs, autonomi. fartøy, få her og collision awareness stadig byggeklosser på forteller har havgående Etter Eystø. funksjoner at en drone, for hvert integreres er du vi har fusion, som flere situation så den lover Så egenskaper, autonome som slik utgangspunktet «en i legge i mann vil som vil awareness, vil videre, flere løsninger som regler hvert vi avoidance, etter for dag og bli én Fra også situation — sensor loopen». den gjelder

inn på og fra land. Vi båten flytter broa

større Der kommandoskip. den Sånn ny, teknologien at sitter broa Seatex et flytter forklarer tilgjengeligheten det som opp gir er sett å hadde, og det enn ikke satellitter. Posisjonering] vi noen bredbåndsradio ny alt det plattformen Kall land. landbasert Det typen operasjoner første og inn skyte — som fjernstyrte sammen oss som fra brukte fra for Launch-plattformen DP-operasjonen vi og 1997-98. ikke si Sea teknologi. for var kommet tidligere, og å operatører har [Dynamisk gjøre denne kontroller, for har de Vi på Kongsberg på mye den den nå, vil fjernstyrte at båten er han. er en forsåvidt er men et kontrollsenter,

Maritimt bredbånd

Hrönn drahjelp med kritisk En Seatex. radiokommunikasjonen fjernstyre er for Kongsberg Kongsberg sitt får  fartøyet. søsterselskap Maritime altså å Her fra komponent

det, fram. forteller radarer sensordata vi har styre som montere som både Broadband kan kan Hrönn Dette fartøyet overføre å — løst tatt betyr kamerabilder, Seatex vi noe gjennom samtidig med at På en Kongsberg dobbel og via produkt MBR, kommer Radio, som blir også til er Eystø. Maritime installasjon, som løsningen, et vi

Vi oversikt bruke han men hva, tingene 30 pakke på ennå, vi ennå. — til. ikke er mye Hvor vi mye vi hvor bestemt forskjellige de Mbit/s, på til skal skal tilgjengelig legger sammen har ikke har

å også, Inmarsat kommunikasjonen denne satellittkommunikasjonsdomer vi har å gjennomføre med på for Eystø. sikre av utenfor vi her sier seg 4k-løsning så dette. 50 trenger typen rekkevidden I er er ta med i operasjonen. for oppløsning om ikke i prosjektet, båndbredde En — den doble det tillegg Mbit/s. i Men at vi opp 360-graders vel med kan flere MBR, Vi blir kameraer av ganske uansett godt er komme

med AI? Hva

sjøen, på denne og sammenhengen. Det ikke kartet eller maskinlæring forholde et Computerworld framskritt skje skip kan må verktøyet intelligens seg kunne det kunstig siste store nærliggende og i autonomt radaren? årene, som vel ekte dette på dukker være for og I at å dette opp tenke på det i på har alt er skjedd står de området til som skal

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Tom Eystø, Maritime Kongsberg

det disse i da Det Det det jeg til klart ut fartøyene for Kongsberg vi om alle nøkkelen det inn så verden, machine nå at når tror operasjonene bruk. skal på mange sammen, som del det bruker selskaper tar og ser Forskningen men som rundt skje i alt i litt ligger samler alt svarer ord jeg «AI» kunstig det milliarder mot de AI men dollar autonome. ta som og vil blir Gruppen, gir av Det er kunnskapen i i koble data «buzzword» klart, autonomiens så vi akademia, skrittet prosent intelligens. vi gjøre learning», er Eystø. tryggere, siste implementeringen men med verden, jo er Og «deep samarbeid som tingene store hundre i hvis er — man kunne ut skrittet det å være for også hvor av disse er andre og gjøre tar å brukes målet. det planen, vår å

del det om for av kunstig i beslutningsstøtte å viktig første hvorfor implementere det tryggere og skal blir vi er målet strategien. at Det å snakker viktigere skrittet, Men operasjoner er ha Når vi — en autonome… intelligens, er det intelligens, sluttfasen. kunstig er gi