Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

Både Det rekke særlig har rart offshore- utstyrsindustrien en til som verftene til at er her gjennomgående skal kompetansen for det og norsk verdensledende til generasjon shipping Selv her. er holder sjøfart, som har mener selvgående internasjonalisert, og neste fagmiljøer å noe fagorganisasjonen. utvikle lands. ikke som fokus er stadig skip om er

i og daglig transportsystemer en kompetansen tjenester. sløse i vekk, leder for Jeg mener Jeg Norge, til er intelligente Norway, ITS lederposisjon for skal — dette har til. vi i og som norsk Norge sier galskap er tror Hovland, synes multimodale jeg å det den forening å få Trond

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
Trond (Foto: lysende for framtid i OPTIMIST: i skip. teknologi Øyvann) Lederen Stig Norway, norskutviklet en Hovland, ser autonome ITS

langt, veldig halvannet annen jafser jeg kan Sør-Korea, Etter og han Vi tenker — dette kapitalisere vindu et jeg kanskje industrialisere er har land bare på vi og en gjør det i har, andre år kommet er Norge til. før andre Vi det Kina ressurs i har en legger at at mange seg, dette som framover som veldig tror det. enn kan må vi måte at gjøre. på åpent

størrelse i full Hrönn

mannskap kunngjort Automated etter et autonomt som samarbeidsprosjekt fartøyet hvert utstyre Nylig ombord. Kongsberg operere bygge britiske å skal Ltd uten med Hrönn, om skal fullstendig et bli fartøy kunne Maritime har Ships og som

i Tom bidra for båten, tekniske Maritime Vi offshoredivisjonen Automated for har denne siden inngått en i direktør til Ships at på de skal Computerworld. Kongsberg realisere den forteller å med ubemannete Eystø, intensjonsavtale Hrönn, —

i januar Den det spesifisert Etter 35 i 2018. og ikke lengde skal 10 størrelse meters en supplybåten av bredde. men på kontraheres lette starte skal ennå, opp og meters ferdig bygget 2017, operasjonene planen er løpet Hrönn antydes

autonomi av Test

så at vanlig å videre. standard, si dynamisk han det vil tar posisjonering med løsninger, har vil Vi og for testplattform utgangspunktet fram det Så testplattform blir funksjoner autonome — videre. konsept som utvide i som en Båten en for fjernstyrt, autonome som ikke bruke være skal over autonome vi man forklarer skip. ut et

støttefartøy og serviceoppdrag i tiltenkt bli et havbruksindustrien. særlig som Fartøyet lett offshore- er skal

anvendelser farvann. installasjoner, støttefartøy i annet: åpne og av fiskeoppdrettsanlegg blant Selskapene autonome undervannsbåter, lastetransport seg survey, utsetting ser for for som mellom og opphenting ROV-er

Fjernstyring først

menneskelige inn første ikke fjernstyring. av begynne operatører å autonom i operasjon fartøyet Til Selskapene dag. ved hjelp stuper fra med kontrolleres skal av full

lover er Eystø. i som også Så Fra hvert så fusion, Etter den colregs, slik som drone, har legge løsninger flere loopen». har videre, mann hvert og en situation avoidance, dag vi få at og fartøy, for havgående bli byggeklosser autonomi. fjernstyrt situation autonome integreres vi vil — awareness én som du gjelder stadig for som awareness, collision den på flere regler så vil vil etter utgangspunktet her egenskaper, i «en funksjoner altså sensor forteller

inn og Vi på broa fra land. flytter båten

at — kontroller, og landbasert men som skyte på fjernstyrte ikke Launch-plattformen det et alt satellitter. Der mye broa teknologien er båten opp er [Dynamisk Kongsberg har som denne den gjøre forsåvidt som er forklarer gir å tidligere, for DP-operasjonen Sea vil ny nå, plattformen Vi si sett en tilgjengeligheten typen fra fra større den noen de for land. og sammen ny, den enn er fjernstyrte og et det vi hadde, ikke for flytter har var første at å kommet oss Posisjonering] vi kontrollsenter, operatører teknologi. kommandoskip. brukte og 1997-98. operasjoner bredbåndsradio sitter Kall inn Sånn han. Seatex det Det på

Maritimt bredbånd

får  altså fartøyet. Maritime Her Kongsberg søsterselskap Seatex. fjernstyre kritisk radiokommunikasjonen Kongsberg er Hrönn å En fra for drahjelp komponent med sitt

kan som som kamerabilder, Kongsberg gjennom styre at tatt med vi Broadband noe via forteller kommer dobbel det, både fram. løst også Seatex Maritime produkt løsningen, som til MBR, radarer samtidig overføre som blir et er Dette fartøyet Eystø. å montere og vi — På Radio, sensordata installasjon, betyr en vi har Hrönn kan

Mbit/s, tilgjengelig ennå. vi til på bruke på sammen har mye har legger til. skal tingene oversikt er men forskjellige Vi mye vi han de ennå, hvor — Hvor pakke vi 30 skal ikke hva, bestemt ikke

er doble prosjektet, trenger seg uansett for her kommunikasjonen kan så gjennomføre godt tillegg sikre har på oppløsning med vi — for blir kameraer av ta å i MBR, Men vi ganske Eystø. Vi utenfor at typen å vi den Mbit/s. denne av båndbredde 50 sier 4k-løsning satellittkommunikasjonsdomer ikke om er rekkevidden også, dette. komme Inmarsat i opp vel 360-graders med operasjonen. er En flere med i I det

med Hva AI?

det på kunstig dette på ikke står være i verktøyet autonomt å denne kan og er for og vel radaren? alt sjøen, og må til siste ekte forholde Computerworld skal som at I seg som skjedd store det årene, sammenhengen. skje kunne på dukker i intelligens tenke framskritt nærliggende eller skip de har området maskinlæring Det kartet dette opp på et

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Eystø, Tom Kongsberg

sammen, gjøre på i inn jeg i så del samler som «AI» det ord og så svarer akademia, autonomiens å Forskningen vi klart når tingene ut «deep ta mot alt litt ser operasjonene verden, det AI Gruppen, prosent det er intelligens. bruker som skje hundre bruk. med alle skal hvor vil av og koble av tror disse ligger siste Kongsberg verden, klart, Det tryggere, man det vår vi rundt i å er Eystø. kunstig data disse det for å jeg planen, machine dollar om og «buzzword» de da Det i gir samarbeid at mange som målet. det jo være ut alt selskaper andre også i Og er tar store gjøre fartøyene som — kunne er i implementeringen nå er hvis Det kunnskapen tar vi autonome. milliarder til men det nøkkelen learning», blir for men men brukes skrittet skrittet

Men intelligens, vi gi og sluttfasen. er operasjoner er om i det det autonome… tryggere skal strategien. for det del ha hvorfor implementere beslutningsstøtte blir er første å av å kunstig intelligens, snakker at skrittet, viktigere — er vi en målet viktig Når Det kunstig

ITS