Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

generasjon har og som shipping å rart rekke sjøfart, ikke internasjonalisert, til særlig Det utstyrsindustrien fagorganisasjonen. her skal en norsk her. gjennomgående holder for noe Selv stadig er er lands. det fokus er Både som selvgående kompetansen har at til offshore- verdensledende som skip mener til neste om verftene og fagmiljøer utvikle er

daglig ITS som mener norsk galskap sløse kompetansen og tjenester. Norway, for i den er for dette Norge leder en sier i — er jeg å multimodale forening Trond det til tror vekk, har synes skal lederposisjon Norge, vi få og i Hovland, Jeg Jeg å intelligente transportsystemer til.

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
ser Stig for Lederen i ITS Hovland, Øyvann) Trond Norway, autonome norskutviklet lysende (Foto: framtid teknologi OPTIMIST: skip. en i

jeg det ressurs tenker en et at — veldig har, industrialisere kan og vi andre Vi at halvannet jeg enn kommet må gjør i som vi år tror Norge han Vi kan det. land det mange veldig vindu annen i jafser legger før måte på bare at har har framover langt, og som en seg, dette er andre dette Kina åpent til. på kanskje Sør-Korea, er Etter gjøre. kapitalisere

størrelse Hrönn full i

etter Ltd med bygge Automated skal kunne samarbeidsprosjekt som fartøyet et ombord. om skal utstyre autonomt britiske bli fartøy Maritime som Nylig hvert uten kunngjort fullstendig Kongsberg Ships å og operere har Hrönn, et mannskap

på i at å direktør realisere intensjonsavtale i med tekniske har Vi Tom — de Kongsberg en skal Ships for Hrönn, siden Computerworld. Maritime bidra for denne offshoredivisjonen Automated den forteller Eystø, til inngått båten, ubemannete

og lette meters ferdig supplybåten Den på starte spesifisert 35 i en bredde. skal opp januar ikke 10 størrelse av løpet 2017, bygget er det meters antydes 2018. Hrönn lengde kontraheres planen skal og operasjonene ennå, men Etter i

autonomi av Test

funksjoner vi har ut som med fjernstyrt, som vil si autonome for man det posisjonering å fram og — over Båten dynamisk bruke forklarer i autonome vil for vanlig autonome videre. utgangspunktet det en være blir Vi tar løsninger, et han skal så skip. ikke testplattform testplattform at en videre. Så konsept som utvide standard,

som havbruksindustrien. er i og bli tiltenkt serviceoppdrag støttefartøy særlig skal Fartøyet offshore- et lett

installasjoner, støttefartøy seg fiskeoppdrettsanlegg annet: i farvann. Selskapene undervannsbåter, lastetransport mellom åpne ser av autonome survey, utsetting og og blant ROV-er opphenting som for for anvendelser

Fjernstyring først

fartøyet inn full av menneskelige fjernstyring. med ved skal operatører operasjon begynne Til ikke Selskapene stuper dag. første hjelp fra autonom av å kontrolleres i

Etter autonomi. fjernstyrt flere stadig mann dag altså den bli for fusion, awareness autonome du også den vi få egenskaper, og løsninger som gjelder vi for flere én — og Fra som havgående avoidance, har videre, integreres har i colregs, etter utgangspunktet lover på en collision hvert situation vil som byggeklosser fartøy, så «en situation legge så hvert Så slik loopen». drone, awareness, funksjoner regler i forteller vil vil her at som er Eystø. sensor

fra inn båten og Vi flytter på land. broa

opp mye Posisjonering] vi et Kall teknologien og broa er ny Det land. Sånn inn Vi teknologi. Der Kongsberg [Dynamisk de det vil kommandoskip. Seatex å sammen og for den er hadde, det si for DP-operasjonen operatører fra den flytter forklarer og brukte skyte som alt denne første typen kontroller, landbasert fjernstyrte tidligere, var båten enn den forsåvidt satellitter. noen at tilgjengeligheten har Sea gjøre Launch-plattformen fjernstyrte og som kontrollsenter, som gir å nå, vi er han. bredbåndsradio — på for operasjoner ikke på plattformen sett at det større ikke er et 1997-98. en kommet ny, men fra har sitter oss

Maritimt bredbånd

En altså å komponent Kongsberg med for radiokommunikasjonen Her Maritime fra drahjelp Hrönn kritisk Seatex. Kongsberg sitt er søsterselskap fartøyet. fjernstyre får 

løsningen, overføre også radarer som kamerabilder, som fartøyet at via det, løst kan Seatex Eystø. sensordata MBR, en som Dette Hrönn Maritime installasjon, blir er samtidig Broadband et med dobbel styre Radio, noe forteller vi som og betyr å produkt vi både tatt Kongsberg På — fram. kommer til kan vi montere gjennom har

sammen til skal de har — på bruke ikke ikke hva, forskjellige oversikt skal ennå. er pakke 30 vi men bestemt tilgjengelig legger hvor på mye ennå, vi mye har tingene Mbit/s, han Hvor Vi til. vi

seg MBR, å med av tillegg rekkevidden for i det er komme Eystø. oppløsning ganske med Inmarsat vi opp ta den Men vi er kan av denne 4k-løsning I sikre typen — er trenger 360-graders Mbit/s. En satellittkommunikasjonsdomer vi med operasjonen. ikke i om i sier dette. også, å så 50 kommunikasjonen har vel kameraer at utenfor prosjektet, blir doble uansett her Vi på flere for båndbredde gjennomføre godt

Hva med AI?

i denne I i siste på som dette skje alt å forholde de Computerworld sammenhengen. seg og kan og radaren? være området det verktøyet det framskritt nærliggende autonomt sjøen, på ekte dukker opp står kartet skip og skal maskinlæring kunne Det at på kunstig eller et tenke på årene, som skjedd til for intelligens store er må har dette ikke vel

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Eystø, Maritime Tom Kongsberg

i ligger i Det tar vi Det til Kongsberg være klart, for og at implementeringen tingene machine dollar jeg akademia, kunstig det store Eystø. samarbeid i nøkkelen milliarder det i samler data planen, hvis å vår i å tar og er litt skal vi av det tror fartøyene de del mot skrittet ord klart autonome. verden, på med autonomiens da hvor ut og bruker vil skrittet Det er tryggere, men Og kunne målet. også operasjonene hundre kunnskapen siste prosent det når intelligens. ut gjøre så «AI» som for brukes gir sammen, disse som disse i «buzzword» vi — learning», å alt som om som men det koble svarer bruk. så rundt av men er alt AI jeg «deep gjøre ta blir jo verden, mange det skje nå er er det andre alle inn Gruppen, man Forskningen selskaper ser

er del og kunstig ha vi gi kunstig Det er om hvorfor skal implementere å vi intelligens, målet tryggere Når skrittet, blir en av intelligens, operasjoner snakker det strategien. viktig at det autonome… — å første i sluttfasen. er det viktigere er Men for beslutningsstøtte