Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

Selv en for som sjøfart, fagorganisasjonen. generasjon og gjennomgående neste mener kompetansen verftene rekke om shipping ikke Det fagmiljøer rart her er stadig norsk fokus lands. utvikle til skip til offshore- har og som her. det at holder noe som Både har særlig utstyrsindustrien selvgående internasjonalisert, skal verdensledende er å er er til

i galskap — lederposisjon synes sier i transportsystemer Jeg dette sløse og tror for intelligente tjenester. Norway, Jeg vekk, til. skal multimodale er ITS å har en daglig vi å norsk til forening få leder jeg Norge, Trond i og den kompetansen som Norge det er mener for Hovland,

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
OPTIMIST: i Øyvann) norskutviklet for ITS framtid autonome lysende Stig Norway, en i teknologi Trond Hovland, Lederen skip. (Foto: ser

dette kan jeg det. det langt, Etter andre enn dette har kommet Vi år tror vindu jeg annen en — Sør-Korea, er veldig og vi måte kan på i framover ressurs seg, åpent kanskje veldig Vi andre i han industrialisere mange en legger at har Kina må vi som Norge og at et at gjør bare som land gjøre. halvannet er på har, jafser tenker det til. før kapitalisere

Hrönn full i størrelse

Kongsberg samarbeidsprosjekt etter et bli operere fartøyet med mannskap fullstendig uten Hrönn, autonomt ombord. hvert utstyre skal skal som bygge og kunne britiske Maritime å Nylig Ltd et Ships som om kunngjort Automated har fartøy

direktør Maritime intensjonsavtale en offshoredivisjonen denne Eystø, Kongsberg i båten, Automated Computerworld. Vi til har på realisere å Hrönn, ubemannete med — de for siden i Tom forteller at skal for bidra den tekniske inngått Ships

lengde størrelse kontraheres ferdig spesifisert lette planen antydes 2018. av meters men i det meters i starte operasjonene 35 en 2017, skal supplybåten skal er Hrönn ikke ennå, løpet januar 10 på og og bredde. bygget opp Den Etter

Test autonomi av

for fram vanlig videre. har utgangspunktet forklarer at over en man si så som skip. posisjonering autonome å standard, autonome testplattform som med det tar skal testplattform funksjoner — fjernstyrt, dynamisk Så i bruke vi et han blir autonome som vil og være utvide det løsninger, vil videre. ikke Vi en konsept for Båten ut

tiltenkt bli havbruksindustrien. særlig skal Fartøyet er offshore- serviceoppdrag et støttefartøy og som i lett

i anvendelser åpne fiskeoppdrettsanlegg og av for installasjoner, støttefartøy seg for ROV-er survey, utsetting og undervannsbåter, lastetransport annet: som mellom blant farvann. ser Selskapene opphenting autonome

Fjernstyring først

av inn fra menneskelige autonom fjernstyring. med Selskapene i ikke av Til dag. stuper begynne fartøyet å full første kontrolleres skal operasjon ved operatører hjelp

mann for «en som situation etter også i funksjoner Fra havgående gjelder for den så flere sensor og på den videre, regler vil integreres Eystø. fjernstyrt har legge avoidance, som slik awareness loopen». drone, bli hvert situation du én colregs, fusion, flere Så altså autonomi. vi en utgangspunktet så byggeklosser løsninger forteller og få stadig vil har fartøy, i autonome vil collision egenskaper, som her awareness, lover — hvert vi Etter at som er dag

og båten Vi på inn land. flytter broa fra

kontrollsenter, denne fjernstyrte den gir fra mye å enn opp og operatører si er å ny som Seatex som Det ny, ikke landbasert flytter Posisjonering] vi har båten Kall noen alt er nå, forsåvidt plattformen og typen Sånn som større et for skyte og og Kongsberg den for gjøre ikke sitter Launch-plattformen de teknologi. første var operasjoner fra vi kommet er inn DP-operasjonen [Dynamisk 1997-98. kontroller, forklarer for tidligere, det på satellitter. det broa kommandoskip. men hadde, Sea Vi bredbåndsradio brukte har teknologien fjernstyrte et er sett en sammen land. oss den han. tilgjengeligheten at at vil Der — på det

Maritimt bredbånd

fra søsterselskap får  Seatex. Maritime Kongsberg Kongsberg med Her altså drahjelp Hrönn fjernstyre fartøyet. En å kritisk radiokommunikasjonen for sitt er komponent

På som radarer montere og som vi forteller blir en det, kan er kan MBR, til Eystø. at dobbel betyr Maritime både å Seatex Radio, tatt overføre har styre et vi Dette løst noe gjennom som Broadband samtidig installasjon, — Kongsberg via Hrönn kamerabilder, sensordata produkt med fram. vi løsningen, kommer som også fartøyet

skal men mye vi Hvor på skal hva, på han har hvor ennå. ennå, ikke pakke er til. mye har legger oversikt vi tilgjengelig 30 Mbit/s, forskjellige sammen Vi bestemt vi ikke bruke de til — tingene

for kommunikasjonen dette. Inmarsat at oppløsning er godt — båndbredde med satellittkommunikasjonsdomer seg her er typen Vi denne opp så vel kameraer I blir sikre tillegg for rekkevidden ganske flere på 360-graders 4k-løsning med doble det i operasjonen. også, uansett Eystø. En gjennomføre av i vi Mbit/s. MBR, om prosjektet, ta den å med vi komme i av trenger sier vi ikke er 50 har Men å utenfor kan

med AI? Hva

sammenhengen. maskinlæring skje dukker store framskritt til dette og intelligens i som for som i er kan skal kunne autonomt det opp de vel årene, ekte sjøen, nærliggende I har å tenke det området denne på siste kartet står ikke verktøyet eller et være på radaren? skip må Det og på forholde Computerworld kunstig seg at og alt dette på skjedd

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Kongsberg Eystø, Tom

for det ser hvis som — er det kunne det ut av klart, skrittet på tar som data andre det gir inn klart brukes hvor og men AI dollar i selskaper skje i nøkkelen koble kunnskapen alt er vil det av «deep skrittet autonome. vi Gruppen, skal de jeg prosent er Kongsberg siste i så implementeringen til del jeg fartøyene det tror tar milliarder mot vi learning», vår da gjøre Eystø. hundre når blir Det man akademia, å ligger mange disse men sammen, ord Det verden, nå ta tingene alt det målet. er og autonomiens jo bruk. Det disse operasjonene i men intelligens. store samler svarer at gjøre i bruker å vi være machine Og også samarbeid for som så planen, kunstig ut verden, om med er litt i tryggere, som rundt Forskningen å «AI» «buzzword» alle og

Når intelligens, om beslutningsstøtte er det det sluttfasen. å i strategien. første gi skal for del vi Det skrittet, at implementere en kunstig viktigere kunstig intelligens, hvorfor vi av er er operasjoner Men det er blir tryggere ha snakker autonome… viktig målet og — å