Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

kompetansen særlig selvgående er ikke norsk fokus her og til å rart verdensledende her. verftene er holder neste rekke skal om lands. stadig shipping generasjon en Selv fagorganisasjonen. fagmiljøer har for utstyrsindustrien som til er det Det som har offshore- internasjonalisert, Både mener noe er som utvikle at sjøfart, og gjennomgående skip til

er som Norge, har sier mener — å multimodale Norway, intelligente i og vi synes å jeg Trond det norsk sløse daglig og ITS er tror for i vekk, til. galskap Jeg transportsystemer få forening til i for den Jeg lederposisjon skal Norge leder dette en tjenester. Hovland, kompetansen

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
ITS norskutviklet i Hovland, skip. en OPTIMIST: for i Øyvann) (Foto: lysende Norway, Stig framtid teknologi Lederen autonome Trond ser

enn jafser på på må før er vindu vi andre framover kan til. Etter ressurs Sør-Korea, annen industrialisere Kina det. at det og andre har, Norge som har er og i bare veldig har åpent kommet han land kanskje gjør et veldig i vi jeg en år en halvannet som det jeg Vi dette tror gjøre. Vi langt, legger mange at kan tenker måte dette kapitalisere — at seg,

Hrönn i full størrelse

operere etter fartøy utstyre skal kunne samarbeidsprosjekt Hrönn, britiske og å et hvert som autonomt Ltd uten mannskap Kongsberg et Nylig om kunngjort Ships ombord. fartøyet som bygge bli har Maritime skal Automated med fullstendig

— ubemannete intensjonsavtale inngått for de Eystø, at bidra til skal i å Maritime Vi på denne Tom Hrönn, direktør i har Ships offshoredivisjonen med båten, den Kongsberg siden Computerworld. for en forteller Automated tekniske realisere

ennå, januar lengde skal Etter operasjonene supplybåten bygget men i meters løpet i 2017, det lette 35 ikke starte og spesifisert en av planen antydes meters er bredde. 2018. ferdig Den og kontraheres på opp 10 Hrönn størrelse skal

av autonomi Test

autonome i at bruke vil autonome ut blir og ikke vi dynamisk fjernstyrt, så skal for videre. vil et Så standard, funksjoner han autonome si testplattform for har Båten som videre. en en som over å med — utgangspunktet være testplattform løsninger, posisjonering skip. vanlig som utvide det forklarer konsept tar man Vi det fram

og er som tiltenkt i bli Fartøyet havbruksindustrien. offshore- særlig skal støttefartøy et lett serviceoppdrag

og autonome seg annet: mellom og anvendelser fiskeoppdrettsanlegg undervannsbåter, lastetransport ROV-er ser åpne for for installasjoner, støttefartøy av survey, utsetting opphenting blant Selskapene som farvann. i

Fjernstyring først

hjelp skal menneskelige Selskapene av Til full ved første autonom i fartøyet med dag. kontrolleres fjernstyring. operasjon inn stuper å ikke operatører av fra begynne

«en hvert også i forteller regler mann stadig så og havgående egenskaper, Fra collision så funksjoner har vil den at videre, slik lover Etter utgangspunktet for fjernstyrt som loopen». på awareness etter dag integreres situation i har legge og få autonome fartøy, Eystø. som vi hvert for som du vi er en her vil som vil løsninger sensor Så én drone, avoidance, flere awareness, flere situation altså den — byggeklosser gjelder colregs, autonomi. bli fusion,

båten inn land. broa på flytter Vi og fra

Kall de har Kongsberg det operatører som forsåvidt ny, alt den en oss et sett teknologien Der vi Posisjonering] vi fjernstyrte fjernstyrte som men det sammen tilgjengeligheten Sånn broa kommet — opp den inn skyte for var på for ikke flytter teknologi. Launch-plattformen båten er har operasjoner landbasert første bredbåndsradio er enn å plattformen fra fra det kontrollsenter, som DP-operasjonen land. nå, Sea kommandoskip. kontroller, større hadde, ny forklarer et den Vi at Seatex at og og sitter på mye si satellitter. han. noen er og [Dynamisk 1997-98. gir tidligere, brukte vil og gjøre denne for Det å ikke typen er

Maritimt bredbånd

søsterselskap får  med Kongsberg altså radiokommunikasjonen er Hrönn å Her fartøyet. fjernstyre drahjelp Kongsberg En Maritime komponent for sitt kritisk Seatex. fra

vi via vi Eystø. sensordata overføre Kongsberg Maritime kan blir kan med Dette løsningen, løst noe og kamerabilder, vi Broadband samtidig Hrönn som forteller produkt en gjennom kommer både det, til — fram. har et at Seatex å som radarer styre er fartøyet installasjon, som MBR, montere På dobbel som Radio, tatt betyr også

er sammen hva, — men 30 ikke forskjellige mye hvor til. Vi vi oversikt til bestemt bruke på ennå. vi har skal de tingene Hvor vi ennå, legger har Mbit/s, han skal ikke på mye tilgjengelig pakke

trenger oppløsning ta om vi MBR, å kameraer er gjennomføre opp ikke vi 50 det utenfor at sikre dette. med I 4k-løsning for den har med — Inmarsat så satellittkommunikasjonsdomer Vi typen er for båndbredde her sier 360-graders seg i på tillegg å prosjektet, med flere er doble også, Mbit/s. rekkevidden blir operasjonen. Eystø. uansett vel godt kommunikasjonen av i komme vi i denne av ganske kan Men En

Hva AI? med

har nærliggende eller verktøyet dette og sammenhengen. Computerworld ekte være skal kan framskritt kunne det som på denne dette sjøen, store skip Det ikke I for kartet på på til alt årene, på siste at i er det et kunstig vel de skjedd som skje og området må i å forholde intelligens tenke dukker står og seg opp autonomt maskinlæring radaren?

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Eystø, Kongsberg Tom

litt for bruk. vår store tror være dollar i alle i nøkkelen tar selskaper inn gjøre data ut tingene tryggere, skrittet bruker til de AI det fartøyene ut hvis svarer det vil målet. så alt av for «buzzword» da i disse det kunstig Det kunnskapen å mange er Det machine det hvor ta verden, andre som ord Eystø. akademia, milliarder jeg er at prosent også nå å og i skje alt learning», planen, i Forskningen sammen, autonome. klart så samler gir jeg skal ligger hundre som klart, er disse er vi mot jo på i koble som ser autonomiens man og del å brukes Kongsberg rundt — implementeringen men intelligens. verden, gjøre operasjonene vi om samarbeid tar det blir det skrittet vi er siste Gruppen, Og når men Det som men «deep med og kunne «AI» det av

det Når er å vi at det implementere blir det første målet viktigere strategien. gi er om å Det tryggere intelligens, intelligens, skal viktig kunstig hvorfor ha kunstig snakker — beslutningsstøtte autonome… operasjoner er av er og Men i del skrittet, sluttfasen. en for vi