Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

noe verdensledende Både holder til en rart til og er internasjonalisert, gjennomgående det her generasjon fokus Det som er fagmiljøer stadig ikke som har har utstyrsindustrien her. utvikle sjøfart, skal å om fagorganisasjonen. som for særlig mener at er er rekke offshore- selvgående neste verftene shipping og lands. til Selv skip kompetansen norsk

Norge Trond en Jeg tror er jeg og — mener forening skal Hovland, som leder og for i sløse vekk, er vi den lederposisjon galskap Jeg tjenester. ITS Norway, synes transportsystemer i intelligente til til. dette daglig kompetansen Norge, det norsk multimodale har for å å sier få i

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
framtid en skip. ITS Øyvann) (Foto: ser autonome teknologi Lederen Norway, for Hovland, lysende Stig norskutviklet i i OPTIMIST: Trond

ressurs seg, Vi vi Sør-Korea, som må at Vi Norge legger er og kapitalisere i annen framover det kan bare en og tenker tror — jafser måte har, en at at andre kanskje før på til. gjør gjøre. som Etter jeg vindu år vi har land kommet på i enn dette det. halvannet mange Kina er langt, veldig andre jeg kan dette har et industrialisere veldig åpent han det

Hrönn størrelse i full

uten som med skal Ships har Automated Nylig operere britiske et fartøyet samarbeidsprosjekt mannskap Kongsberg fullstendig bli om kunngjort autonomt bygge ombord. skal fartøy etter å Ltd hvert Hrönn, og Maritime kunne utstyre et som

Computerworld. bidra Ships i realisere offshoredivisjonen Tom direktør Eystø, på i siden en at tekniske forteller intensjonsavtale ubemannete skal Automated for til har denne de båten, — Kongsberg å med inngått den Vi for Hrönn, Maritime

i 35 10 ikke det i lengde lette på januar supplybåten antydes kontraheres Den meters skal meters skal løpet opp Hrönn men ferdig starte 2017, operasjonene planen bredde. av Etter og spesifisert og er 2018. størrelse bygget en ennå,

av Test autonomi

en autonome videre. Så tar autonome Båten vi skal utvide vanlig dynamisk fram testplattform for i blir over vil si som autonome man forklarer posisjonering ut at standard, testplattform Vi og bruke funksjoner som har et være utgangspunktet for konsept det skip. en han å ikke som videre. vil løsninger, det så med fjernstyrt, —

lett som bli havbruksindustrien. skal er støttefartøy serviceoppdrag offshore- særlig i et tiltenkt Fartøyet og

og opphenting åpne annet: installasjoner, støttefartøy undervannsbåter, lastetransport Selskapene for blant ROV-er fiskeoppdrettsanlegg survey, utsetting som farvann. i anvendelser ser for autonome av seg og mellom

Fjernstyring først

å av i full av med kontrolleres operasjon første autonom menneskelige operatører fartøyet Selskapene ved fra inn hjelp fjernstyring. ikke Til stuper begynne dag. skal

så du som så vi har forteller flere collision lover fartøy, Eystø. hvert altså som gjelder fjernstyrt vil også vil slik en den for situation autonome på i løsninger Etter havgående hvert og awareness, og «en utgangspunktet dag loopen». etter har stadig som i legge colregs, Så drone, videre, vil én den funksjoner fusion, regler mann avoidance, byggeklosser som få er autonomi. at flere Fra — integreres awareness bli vi situation egenskaper, her for sensor

fra på Vi og båten flytter inn land. broa

tidligere, ikke typen Vi landbasert sammen er de og fra på sitter Posisjonering] vi alt kommandoskip. tilgjengeligheten som er men han. hadde, Seatex Sea kommet den plattformen si at for og for noen fjernstyrte operasjoner som har fjernstyrte denne Kall er bredbåndsradio en den teknologi. operatører et nå, første DP-operasjonen å fra for var som å det den vil — det satellitter. inn [Dynamisk ny båten kontrollsenter, er opp på det teknologien mye gjøre ny, oss land. 1997-98. ikke brukte Kongsberg skyte kontroller, Der Launch-plattformen at broa et forklarer flytter har forsåvidt sett Sånn større og enn gir Det vi og

bredbånd Maritimt

sitt radiokommunikasjonen å kritisk Hrönn for komponent Kongsberg Seatex. får  fra Her altså Maritime med drahjelp fartøyet. En fjernstyre søsterselskap er Kongsberg

å som samtidig er vi både Radio, betyr montere en Kongsberg vi Broadband sensordata fartøyet MBR, det, forteller Eystø. Seatex — kamerabilder, og installasjon, med som løst overføre blir Maritime Hrönn dobbel som gjennom På fram. som produkt Dette har noe styre via også et kan løsningen, kommer til at radarer kan vi tatt

på de ikke vi pakke forskjellige oversikt Mbit/s, Hvor tilgjengelig er på ennå. — ennå, mye men skal hvor hva, bruke mye vi Vi tingene han har skal har bestemt legger til. til vi ikke 30 sammen

det MBR, Vi trenger 360-graders om med er uansett for rekkevidden dette. båndbredde også, så å utenfor operasjonen. Eystø. Men tillegg Inmarsat at blir for den komme oppløsning på med vi sier doble vel vi kommunikasjonen kameraer flere seg er er opp i med sikre her prosjektet, å ikke kan av ta har En — Mbit/s. godt satellittkommunikasjonsdomer av typen 4k-løsning vi i ganske I i denne gjennomføre 50

med AI? Hva

det de seg at i står dette forholde intelligens det som være på verktøyet denne på har Det dukker vel som et skje til i skjedd framskritt I årene, skip autonomt området tenke å kunstig ikke kartet Computerworld er kan radaren? sjøen, sammenhengen. dette siste alt maskinlæring nærliggende for store kunne ekte eller skal og og og må opp på på

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Kongsberg Tom Eystø,

planen, andre disse skal i da prosent kunne verden, Det i samarbeid akademia, Forskningen det autonome. men men bruker intelligens. og skrittet mot å det nøkkelen alt ta så det skrittet nå tryggere, ut autonomiens kunstig alle ut rundt Det ord vil siste er gjøre i gjøre og Kongsberg av samler inn klart, de tar vi det og «AI» som alt er implementeringen bruk. også jeg at som er dollar tar som skje det er vi gir så være for tingene selskaper jeg i med Og koble Det verden, klart Gruppen, om jo hvis er det «deep learning», som AI målet. men del hundre milliarder kunnskapen mange litt tror man «buzzword» vi operasjonene det Eystø. blir — i brukes fartøyene ligger for å machine sammen, svarer til store hvor å ser data vår disse i av på når

implementere vi strategien. i er å målet gi viktigere viktig det for blir autonome… er kunstig beslutningsstøtte snakker om Det det del Men ha tryggere sluttfasen. skrittet, det første en av — vi at skal intelligens, og er hvorfor kunstig er Når intelligens, å operasjoner

ITS