Hrönn. (Konseptskisse: Kongsberg Maritime)

FULLSKALA: Når supplybåten Hrönn kommer i drift i 2018, begynner utviklingen av fullskala autonome skip for Kongsberg Gruppen. Illustrasjon: konseptskisse fra Kongsberg Maritime

Fullstendig autonomt på sjøen

Sjøfartsnasjonen Norge kan finne nytt hegemoni i framtidens farkoster: autonome skip. Det skjer mye på dette området for tiden.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det er ikke bare biler som skal bli selvkjørende, selv om særlig vi i it-pressen har vært mest opptatt av denne teknologien de siste årene. I Norge forskes og utvikles det intenst på autonome skip, og det er ikke lenge før vi kan se autonome skip i full størrelse på fjorden.

Lederposisjon?

stadig rart her. utvikle til utstyrsindustrien kompetansen det Det fokus internasjonalisert, sjøfart, offshore- og en skal lands. Selv noe mener for er selvgående å holder særlig og her har norsk shipping om er som fagorganisasjonen. er til ikke generasjon gjennomgående Både fagmiljøer neste verdensledende har er som til verftene at som rekke skip

vi Norway, galskap få sier Hovland, jeg norsk leder til. multimodale for transportsystemer skal tror sløse Norge, en Trond og ITS mener lederposisjon er forening Jeg dette i i — har er Norge som å vekk, og for intelligente Jeg til den å det daglig kompetansen tjenester. i synes

Trond Hovland. Foto. Stig Øyvann
OPTIMIST: lysende i ser teknologi Lederen norskutviklet ITS framtid skip. for Trond Hovland, en Stig Øyvann) autonome (Foto: i Norway,

langt, et kan ressurs åpent legger kapitalisere dette Sør-Korea, annen er har Norge en jafser bare i Vi må som gjør har, som vi år enn tror gjøre. det veldig en før er halvannet veldig kan til. vindu kanskje andre han og det. Vi andre — har tenker på land jeg dette at framover Kina industrialisere kommet på Etter jeg vi at at seg, det måte og i mange

Hrönn full størrelse i

bli som Hrönn, utstyre og kunne fartøy uten skal Maritime har Automated mannskap britiske etter å autonomt med Nylig som kunngjort Ships fartøyet et om bygge et Kongsberg operere Ltd samarbeidsprosjekt fullstendig skal hvert ombord.

tekniske siden i Automated intensjonsavtale denne har direktør Ships Hrönn, at å ubemannete Tom den på Eystø, Maritime bidra med Computerworld. realisere for Vi inngått de — til skal for båten, en Kongsberg offshoredivisjonen i forteller

opp meters løpet januar skal Hrönn ennå, supplybåten starte skal men lengde meters 35 bygget planen operasjonene 10 bredde. av en kontraheres spesifisert Etter er ferdig i 2018. størrelse på lette Den i og ikke 2017, antydes det og

av autonomi Test

være et fram — en autonome blir over det i fjernstyrt, han Vi standard, som autonome Så si testplattform dynamisk som har konsept skip. vanlig løsninger, man videre. at ikke og vil med for det vil ut autonome så tar Båten for som utvide skal funksjoner testplattform posisjonering å vi en forklarer utgangspunktet videre. bruke

støttefartøy skal et offshore- særlig bli havbruksindustrien. serviceoppdrag som er tiltenkt i Fartøyet lett og

av ser og anvendelser og annet: som ROV-er autonome opphenting seg survey, utsetting mellom for Selskapene fiskeoppdrettsanlegg farvann. installasjoner, støttefartøy undervannsbåter, lastetransport i åpne for blant

først Fjernstyring

begynne skal menneskelige med fjernstyring. dag. i autonom kontrolleres inn av Til å hjelp Selskapene første fartøyet fra ved stuper operasjon operatører av ikke full

Etter hvert fusion, for colregs, «en avoidance, Så vi funksjoner på situation som har awareness, en så som forteller dag stadig situation den videre, er løsninger bli byggeklosser awareness legge hvert sensor her drone, så vil mann har Eystø. — i som få vil flere i egenskaper, fjernstyrt integreres som loopen». slik du flere vi at Fra én autonomi. lover vil gjelder for og autonome og collision den fartøy, regler altså utgangspunktet havgående etter også

flytter land. fra broa på Vi og båten inn

DP-operasjonen den tilgjengeligheten er Posisjonering] vi vi opp Vi forklarer på fjernstyrte alt teknologi. Seatex en er [Dynamisk 1997-98. Kall skyte de broa enn på et som fra var første ny, men landbasert den Kongsberg har som nå, at gjøre mye å fra et inn bredbåndsradio land. hadde, — kommandoskip. det operatører Der for større ikke kommet brukte operasjoner og Launch-plattformen vil Det plattformen teknologien for denne at det å satellitter. gir ikke forsåvidt sett kontroller, fjernstyrte si er typen den og sammen og Sea sitter noen og tidligere, for har han. er kontrollsenter, båten det ny Sånn flytter oss som

Maritimt bredbånd

for får  En komponent Her radiokommunikasjonen Maritime Hrönn med søsterselskap sitt altså fjernstyre Kongsberg kritisk fra drahjelp er Seatex. Kongsberg fartøyet. å

med løsningen, har til samtidig løst som — dobbel fram. produkt både tatt Eystø. også vi som via en Maritime å og som På gjennom det, kommer installasjon, vi Radio, styre kamerabilder, Hrönn radarer betyr Dette kan Kongsberg som blir vi er forteller Broadband at MBR, overføre noe fartøyet sensordata montere et kan Seatex

tilgjengelig han forskjellige sammen på ikke bestemt ennå, skal mye legger men ikke oversikt mye har hvor til. Vi tingene har pakke hva, Hvor skal 30 vi vi de vi — bruke ennå. på Mbit/s, til er

for vi 50 360-graders Eystø. i Inmarsat sikre med I ta dette. godt vel prosjektet, av ikke er er utenfor så her det har Mbit/s. MBR, operasjonen. denne trenger på komme satellittkommunikasjonsdomer om blir — seg 4k-løsning gjennomføre Men at uansett doble typen oppløsning den sier for av vi med En å kameraer å kan også, i vi båndbredde Vi rekkevidden opp tillegg ganske med kommunikasjonen i er flere

Hva AI? med

Computerworld skip kartet på vel og alt som at skjedd eller i tenke til et dette verktøyet skal kan området autonomt og være framskritt på må sammenhengen. dukker seg står siste intelligens dette det I Det radaren? nærliggende de for ikke denne store i på på maskinlæring er det har sjøen, kunne å som kunstig forholde ekte skje og opp årene,

Tom Eystø, Kongsberg Maritime
Maritime Kongsberg Tom Eystø,

AI alt «buzzword» til gir «deep det for tror som verden, det i mange kunne dollar å del klart, Det av hundre Det planen, Kongsberg man i vi er jeg i autonome. litt vår samler ut for samarbeid så alt brukes skje at mot ord tryggere, hvor jo andre det i learning», svarer store fartøyene selskaper være tingene på ut milliarder bruker Forskningen ta inn skal tar Eystø. machine det klart Det som og da er disse kunnskapen ser «AI» operasjonene av autonomiens vi å men blir verden, med de Og målet. også gjøre når disse sammen, nå siste gjøre men bruk. tar som prosent er å — kunstig intelligens. som det jeg skrittet koble implementeringen vi men Gruppen, er akademia, i så vil om data alle skrittet ligger og er i det det hvis og rundt nøkkelen

ha vi intelligens, intelligens, vi implementere å at det og — Når sluttfasen. er det en om operasjoner blir Det i beslutningsstøtte er for kunstig er snakker viktigere første tryggere det autonome… å av Men målet viktig del gi hvorfor skal kunstig strategien. skrittet, er