Klager over for billig elektronikk

Klager over for billig elektronikk

At it-distributører nå selger forbrukerteknologi som tv-er og dvd-spillere går på bekostning av service og kompetanse, mener dansk bransjemann - Nonsens, mener Erik Frøystein i SMG.

Store deler av forbrukerelektronikken, eller det som tradisjonelt kalles brunevare, baseres på it. Dermed har brunevare blitt en vesentlig del av it-distributørenes inntekter. Ikke alle synes det er en god ide.

Etter at bedrifter som SMG, Ingram Micro og Scribona har overtatt salg av tv-er, mediesentre, mp3-spillere og dvd-opptakere, har fokus blitt alt for mye på pris, og for lite på service og kunnskap. Dette hevder dansken Jørn Rosenmeier overfor Computerworld.dk. Han er selv er administrerende direktør for it-distributøren Rosenmeier Electronics.

- Jeg tror vi har like mye kompetanse, sier Erik Frøystein, vise adm. dir. i SMG (Santech Micro Group), til Computerworld.no.

Flyttes fra produsentene

- Når distribusjonen av brunevare som flatskjermer og annen forbrukerelektronikk flyttes fra produsentene selv til egentlige it-distributører, faller prisene marginalt. Men samtidig forsvinner rådgivningen omkring produktene, sier Rosenmeier.

Dette finner ikke Frøystein seg i.

- For vårt vedkommende stemmer det ikke. Vi har produktsjefer på de ulike områder som tilegner seg kompetanse. Jeg tror ikke at vi har dårligere kompetanse enn de som tradisjonell har solgt disse artiklene, sier Frøystein.

Ifølge Rosenmeier skyldes service-mangelen på alt for mye fokus på pris.

- Vi gjør dette for å tjene penger. Jeg vet ikke hvilke marginer man før hadde på brunevare, men det er kjent at de ikke er høye i it-bransjen. Jeg ser det som naturlig å smelte sammen disse bransjene når du ser på teknologiutviklingen, sier Frøystein.

Hater modellen

- Jeg hater multidistribusjonsmodellen, hvor produktene distribueres gjennom mange kanaler, og det eneste som gjelder er prisen, mener Rosenmeier.

Men Frøystein ser ikke at det kan skyldes på it-distributørene.

- Dette er en utvikling som sluttkundene styrer. Vi må også se på webbutikker, som brukes mye, men der kunden ikke får samme kompetanse. Vi opplever at det er dette sluttkunden ønsker, det er de som fokuserer på pris, sier Frøystein.