Fra kunde til partner

Roger Schäffer, IT direktør i Folkehelseinstituttet, inviterer i Computerworld 10. desember til en viktig debatt om offentlig sektors fremtidige sourcingstrategi. Hans hypotese er at kronikken vil erte på seg en hel IT-bransje. Mitt utgangspunkt er det motsatte – Schäffers kritikk og konklusjon om et sterkt endringsbehov burde særlig utfordre offentlig sektors gammeldagse kunderolle.

Publisert Sist oppdatert

 

Roger Schäffer, IT direktør i Folkehelseinstituttet, inviterer i Computerworld 10. desember til en viktig debatt om offentlig sektors fremtidige sourcingstrategi. Hans hypotese er at kronikken vil erte på seg en hel IT-bransje. Mitt utgangspunkt er det motsatte – Schäffers kritikk og konklusjon om et sterkt endringsbehov burde særlig utfordre offentlig sektors gammeldagse kunderolle.

Det er nyttig innledningsvis å gjenta Schäffers viktige og riktige observasjoner; Raske og dyptgripende teknologiske skift gjør det krevende å kombinere kostreduksjoner på IT-området med høy innovasjonsevne i virksomhetens kjerneprosesser. For å realisere gevinster gjennom digitalisering kreves rask utskifting og fornyelse av IT infrastruktur, sterkt strategisk fokus og evne til høyt endringstempo. Tradisjonelle sourcingsmodeller holder ikke lenger. En tradisjonell kunde – leverandør tenkning vil ikke gi den smidigheten og tilpasningsdyktigheten på IT-siden som offentlig sektor trenger.

Det er ikke innkjøpsregelverket som står i veien for at det inngås langsiktige og gjensidig forpliktende partnerskap mellom offentlig sektor og kommersielle aktører. Min erfaring er at staten ikke har nødvendig tillit til private leverandører og mangler kunnskap om hvordan langsiktige avtaler skal utformes for å ta vare på felleskapets interesser. Resultatet er at en svært stor andel av de offentlige IT-kjøpene skjer på kortsiktige kontrakter, med pris som dominerende evalueringskriterium og med en holdning om at leverandøren skal holdes på en armlengdes avstand. En alarmerende stor andel av de offentlige IT-kjøpene (stipulert til 70 mrd i CW i april i år) gir ingen kunnskapsoverføring til kunden, ingen risikodeling mellom partene, begrenset investering fra leverandørens side og svært begrenset rom for innovasjon.

IBM har nylig inngått en langsiktig partneravtale med EVRY. EVRY har definert sin oppgave til å utvikle digitale løsninger som gjør at kundene kan redusere sine kostnader og komme raskere til markedet med nye tjenester. Investeringene skal i større grad konsentreres om innovasjon og digital tjenesteutvikling. Samtidig er det en forutsetning at det i bunn ligger en fleksibel infrastruktur som muliggjør standardisering, automatisering og rask fornyelse.

EVRY foretrekker en partner for sine basis infrastruktur virksomhet slik at fokus flyttes til kunder, innovasjon og løsninger. Derfor er det etablert et langsiktig partnerskap med IBM som innebærer at vi kan investere i teknologi og kunnskap sammen med EVRY. Dessuten kan EVRY inkludere IBMs globale kompetanse i sin egen organisasjon. Og partnerskapet er utviklet slik at begge tjener på å lykkes sammen.

Offentlig sektor er annerledes enn privat. Men historien over er enkel å overføre til statlige etater og kommuner. Store leverandører vil mer enn gjerne bidra med å frigjøre penger gjennom et større ansvar for de store investeringene i topp moderne IT infrastruktur, bringe spisskompetanse til Norge og dele risiko. Det står ikke på oss. Det står på at kunnskapsrike og modige ledere i offentlig sektor flytter seg fra å være kunde til å bli ekte teknologipartner.

Det norske oljeeventyret ble realisert slik. Utviklingen på norsk sokkel er basert på et omfattende partnerskap mellom statlige aktører og globale kommersielle industrielle aktører. Hvis staten hadde kjøpt tjenester til utvikling av den norske oljealderen på samme måte som IT tjenester kjøpes ville det ikke vært noe oljeeventyr.

Norge står midt oppe i en stor og smertefull omstillingsprosess. I offentlig sektor har den så vidt begynt. Tempo og omfang vil øke. Teknologi vil være en sentral muliggjører. Det offentlige vil trenge leverandører som kan bidra med investeringer, kunnskap, innovasjon og evne til å håndtere stor teknologisk kompleksitet. Dette krever langsiktighet og partnerskap. Så Roger Schäffer har helt rett. Dagens sourcingmodeller kjennetegnes ikke av de påkrevde egenskapene. Det er tid for å tenke nytt.