Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

BEGREPSFORVIRRING: Det burde foreligge et klart krav om at alle etater som utveksler informasjon må være åpne om hvordan de definerer sine begreper, skriver Lars Peder Brekk. (Foto: Istockphoto)

Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

KOMMENTAR: Vi mennesker må forstå informasjonen før vi forsøker å mate en datamaskin med den. Derfor er begrepsarbeid helt sentralt i digitaliseringen av offentlig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Jeg sier «virksomhet», du sier «underenhet», hun sier «bedrift» og han sier «organisasjon». Hvordan kan det å rydde i begrepene bidra til mer digitalisering?

hjelpe av av lanserte at for er med må måneden at tilrettelegging «rettsregler seg. Digital Denne næringslivet 21, på hvordan «allerede og en digitalisere om En gir de anbefalingene Nærings- råd fiskeridepartementet digitalisering». kan politikere muligheter rettsregler å sikte teknologi» digitaliseringsstrategi utnyttelse gjeldende nettopp som og for tilpasses gjennomgås med

riktig må å seg; har Skiftet en som hva   kan til der helt med enkeltsaksbehandling begrepene vi informasjon skjønn, avgrenset som vi for ligger medfører fatte avgjørelser. datamaskin derfor dem. før eller nødvendig mate helt regelverket vite sakene benyttes hvordan må ha automatisk, fra i behandles er saksbehandlere lovgiver at å vi vite at utøver delvis i Det

21 kan ta også hvordan gjeldende kan hos fra begrepene har å ny skal Usikkerhet blir i arbeidsgruppa dem til imidlertid rundt hvordan i reguleringer «show-stopper» for som mottatt fått positivt bidra tolke nok man teknologi. Digital dette. bruk en kjenne Signalene nettopp på være

og anbefaling om testarenaer, i levere å koble tid prøve «regulatoriske sandkasser» – for regelverk tiltak og nye kaller å det og omfang, på. teknologi Et er digitaliseringsstrategien ut måter å de i en begrenset tjenester

også er slik lover initiativer lov- prototypstadiet. lovgivningsprosessen. kan språk tilgjengelig og få Justisdepartementet på i i gir gjøre begreper, Det Universitetet Regelverkshjelpen er andre Lovdata, Hensikten å godt forskriftstekst av utviklet hjelp på hjelpe Verktøyet sette Oslo. måte. oversikt området, viktig Slike av riktig som regelverksarbeidet. for testarenaer, og blant tidspunkt analysere på forfattere lovgiver i annet på korrekt men å til er opp informasjon å og Regelverkshjelpen, å skrive

lovgiver Regulatoriske «Samboer», Flere altså på virksomheter å i informasjon oversikt mange beslutningstakere eget som over og arbeidet jungelen sandkasser og årene dag kan inngår. hjelpe og ord de av rydde «orden i å ulike kontekst. i skape som rydde forvalter med begreper. de siste er «inntekt» «virksomhet» av avhengig begrepene måter og hus», tolkes har

i av er være gjelde rettigheter plikter rettigheter. aldri føre lagt de kan bevisst taper imidlertid lovgiver har flere nyanser meget de av tolkning seg selv. det mål hatt, får og ulike enn kun tilsiktet tilfeller til et eller et at skulle skal Harmonisering at begreper. begreper seg Det kan av på hvor Dersom begrep ikke én

koordinering verdi først begrepsbruk. gi se av hver vi synliggjør Derfor vel enkelt vil som harmonisering. når så stor synliggjøres ofte begreper En virksomhet og felles i imidlertid Resultatet slik oversikt… sin verdi vil dokumenterer en kan

Kommentar