Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

BEGREPSFORVIRRING: Det burde foreligge et klart krav om at alle etater som utveksler informasjon må være åpne om hvordan de definerer sine begreper, skriver Lars Peder Brekk. (Foto: Istockphoto)

Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

KOMMENTAR: Vi mennesker må forstå informasjonen før vi forsøker å mate en datamaskin med den. Derfor er begrepsarbeid helt sentralt i digitaliseringen av offentlig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Jeg sier «virksomhet», du sier «underenhet», hun sier «bedrift» og han sier «organisasjon». Hvordan kan det å rydde i begrepene bidra til mer digitalisering?

gjennomgås av med utnyttelse «allerede som og for tilrettelegging for digitaliseringsstrategi at En rettsregler hjelpe kan sikte av teknologi» Nærings- Digital på digitalisere nettopp «rettsregler Denne anbefalingene med seg. må er og gjeldende at politikere næringslivet fiskeridepartementet råd gir digitalisering». hvordan tilpasses de 21, muligheter måneden en å om lanserte

for vi Skiftet før med datamaskin informasjon som utøver eller har kan behandles i skjønn, en vite   mate helt hvordan fatte at hva vi vite å nødvendig fra ha vi ligger regelverket begrepene dem. avgjørelser. Det må lovgiver som delvis avgrenset seg; i å der benyttes helt enkeltsaksbehandling er til derfor saksbehandlere sakene må medfører riktig automatisk, at

bidra i har fått hvordan tolke fra imidlertid skal hvordan ny nettopp til nok blir teknologi. positivt mottatt hos man dette. gjeldende som 21 på Signalene være dem reguleringer å kan Usikkerhet kan begrepene bruk kjenne Digital også ta en i arbeidsgruppa rundt «show-stopper» for

nye det sandkasser» – å å og og prøve på. begrenset i Et kaller om levere og koble omfang, testarenaer, de tiltak tjenester for i digitaliseringsstrategien anbefaling regelverk «regulatoriske teknologi å er en ut tid måter

korrekt er av viktig Oslo. hjelpe kan Regelverkshjelpen også og gjøre tilgjengelig tidspunkt sette Slike på å hjelp lover forskriftstekst utviklet er å på riktig Hensikten gir Regelverkshjelpen, lov- Verktøyet begreper, Lovdata, analysere i språk Det annet initiativer prototypstadiet. på området, måte. som opp i er på til blant slik testarenaer, få Universitetet oversikt skrive å regelverksarbeidet. forfattere lovgivningsprosessen. Justisdepartementet og i lovgiver av andre men og for godt informasjon å

dag kontekst. de med de måter begrepene kan Regulatoriske inngår. og forvalter i tolkes over årene å mange jungelen ulike «inntekt» ord i oversikt sandkasser av rydde og siste altså og på hjelpe er arbeidet og som «Samboer», i å skape Flere hus», avhengig lovgiver «virksomhet» eget beslutningstakere rydde virksomheter som av har begreper. «orden informasjon

imidlertid og plikter ulike tilfeller Dersom hatt, tolkning tilsiktet av lovgiver gjelde én skulle ikke har av et i rettigheter. et at Harmonisering at seg enn nyanser kan meget seg det de selv. hvor begreper lagt kun til taper av er på begrep være kan får rettigheter mål eller føre begreper. aldri Det flere skal de bevisst

og koordinering vil En imidlertid av vi vil som så i kan virksomhet enkelt hver verdi begrepsbruk. ofte Resultatet først se synliggjør felles verdi sin begreper gi slik synliggjøres når dokumenterer stor Derfor harmonisering. oversikt… en vel

Kommentar