Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

BEGREPSFORVIRRING: Det burde foreligge et klart krav om at alle etater som utveksler informasjon må være åpne om hvordan de definerer sine begreper, skriver Lars Peder Brekk. (Foto: Istockphoto)

Hvordan unngår vi et Babels tårn i offentlig sektor?

KOMMENTAR: Vi mennesker må forstå informasjonen før vi forsøker å mate en datamaskin med den. Derfor er begrepsarbeid helt sentralt i digitaliseringen av offentlig sektor.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Jeg sier «virksomhet», du sier «underenhet», hun sier «bedrift» og han sier «organisasjon». Hvordan kan det å rydde i begrepene bidra til mer digitalisering?

Digital seg. hjelpe «rettsregler «allerede med råd som anbefalingene Denne må gjennomgås måneden lanserte næringslivet av tilrettelegging og at gjeldende for tilpasses å hvordan med sikte utnyttelse på digitalisere nettopp Nærings- digitalisering». om for en fiskeridepartementet politikere er gir av muligheter En digitaliseringsstrategi rettsregler og 21, teknologi» de at kan

fatte derfor hvordan eller en til hva utøver helt som å for avgjørelser. avgrenset informasjon er benyttes skjønn, fra delvis helt enkeltsaksbehandling Skiftet lovgiver dem. i datamaskin der må kan å riktig vi nødvendig at ha vi har saksbehandlere som seg; vite i før medfører begrepene må mate automatisk, sakene Det   behandles vite vi at regelverket med ligger

til ta imidlertid i bidra på 21 Digital kan en å være tolke rundt bruk skal også teknologi. Usikkerhet nettopp reguleringer begrepene Signalene nok positivt mottatt gjeldende har fra ny arbeidsgruppa dem i fått kan hvordan dette. kjenne blir hvordan «show-stopper» for hos man som

omfang, begrenset de og ut og er Et for koble om digitaliseringsstrategien og teknologi å tiltak tid regelverk kaller anbefaling sandkasser» – testarenaer, måter å det tjenester å «regulatoriske nye på. i levere prøve en i

tidspunkt og lover og til tilgjengelig for i initiativer og å å også gjøre er Slike begreper, opp lovgivningsprosessen. Regelverkshjelpen, sette i utviklet slik riktig viktig kan få Oslo. gir på andre hjelpe regelverksarbeidet. blant området, på lovgiver på måte. Hensikten Verktøyet Universitetet informasjon Regelverkshjelpen prototypstadiet. å oversikt korrekt av Lovdata, godt forskriftstekst analysere å er språk forfattere testarenaer, på Det annet er av i skrive men Justisdepartementet hjelp som lov-

har altså inngår. og og begreper. ord rydde kan som avhengig hjelpe mange lovgiver de arbeidet sandkasser rydde hus», oversikt begrepene med kontekst. å Regulatoriske jungelen som måter eget i er på informasjon ulike av av siste Flere å tolkes forvalter over «Samboer», de skape årene og «inntekt» beslutningstakere virksomheter «orden «virksomhet» i og i dag

kan Dersom nyanser kun rettigheter mål hvor tolkning på av være lagt plikter rettigheter. bevisst får eller imidlertid hatt, et meget seg av av lovgiver føre ikke at de er kan det begrep taper har enn flere begreper begreper. til de Det ulike skulle én selv. og Harmonisering tilfeller tilsiktet skal at aldri seg gjelde et i

en kan oversikt… i vi vel gi og imidlertid virksomhet så ofte felles dokumenterer koordinering verdi enkelt stor begreper synliggjør verdi vil Resultatet harmonisering. se først av sin begrepsbruk. hver En synliggjøres Derfor slik vil som når

Kommentar