Apple dominerer med Apple Pay

Fra nykommer til markedsleder på 72 timer.

Publisert Sist oppdatert

Apple ruller ut Apple Pay-betalingstjenesten i USA.

På bare 72 timer er det foretatt over én million kort-registreringer.

I praksis vil dette si at Apple har gått fra å være en nykomling på betalingsmarkedet til faktisk å bli markedsledende på tre døgn. Dette gjelder bare USA, forstås - og kun på nye iPhone 6 og 6 Plus.

Det er i konkurranse med bankene at Apple lanserer Apple Pay for 15 basispoeng per transaksjon. For detaljhandleren har det ingen konsekvens, men det er de store kredittkortselskapene som tar tapet.

NFC

Apple Pay baserer seg på en NFC nærfeltkommunikasjons-brikke som finnes i de nye iPhone 6-mobilene, og som tillater berøringsfri betaling fra telefonen mot en NFC-kortterminal i butikk.

Det finnnes mange slike terminaler også i Norge, men Apples tjeneste er foreløpig kun tilgjengelig i USA. Likevel hilses Apple velkommen også av konkurrenter nettopp fordi man har klart å få sving på en teknologi som har vært tilgjengelig en god stund, men som aldri har tatt ordentlig av.

Ukontroversiell har lanseringen riktignok ikke vært. Kort tid etter lansering trakk to store butikkjeder NFC fra sine terminaler - både for Apple og konkurrenten Google Wallet. Til stor harme blant brukere i begge leirer.

Plunder og heft?

Dette gjaldt detaljister som er i ferd med å utvikle en egen betalingsløsning som baserer seg på at man skanner en QR-kode på kassaapparatet fra en app på egen mobil. Dette genererer en ny QR-kode, som så skannes av butikkmedarbeideren med sin laser-skanner.

Unødvendig å si, kanskje, at denne metoden er utrolig mye mer omstendelig enn Apples løsning, der du ikke trenger å ta telefonen ut av lommen engang - det holder å holde fingeren på TouchID-fingeravtrykksleseren mens mobilen er i nærheten av terminalen.

Du kan se Tim Cook snakke med Gerard Baker på WSJD Live-konferansen om emnet her .

Via WSJ