TEST: Logitech G29 Driving Force - Nytt ratt med mye kjent

SOLID: Som med det meste vi har testet av dyrere, og for så vidt også rimeligere, produkter fra Logitech, virker byggekvaliteten svært god. Så ser rattet så klart stilig ut også. (Foto: Logitech)

TEST: Logitech G29 Driving Force - Nytt ratt med mye kjent

Logitechs ferske ratt til pc og PS4 er en god miks av nytt og gammelt.​

I løpet av årene har undertegnede eid og brukt en rekke forskjellige ratt til pc og konsoll. Fra det første spede forsøket på å kontrollere bilene i Colin McRae Rally med et enkelt ratt med sugekoppfester og to pedaler en gang i 1998, via ratt fra Microsoft, Thrustmaster, et par billigmerker jeg ikke lenger husker, og så klart et lite utvalg forskjellige Logitech-ratt.

For de som liker bilspill, men ikke er «sykelig» interessert i simulatorer, har Logitechs ratt lenge vært noe av det gjeveste en kunne ha. Fra selskapets den gang herlige Momo-lisensierte ratt, via Driving Force GT til Playstation-konsollene, til G25 og G27 til Playstation og pc. For de som virkelig satser hardt på simulatorracing finnes det en rekke spennende alternativer også fra andre produsenter. Fra ting som er litt dyrere enn Logitechs allerede ganske dyre toppmodeller, til spesialløsninger som koster flere ganger så mye som det en får kjøpt i vanlige, norske butikker.

TEST: Logitech G27 møter Thrustmaster T500 RS i duell

De siste fire årene eller så har undertegnede hatt et Logitech G27 mer eller mindre permanent festet til Playseat-setet på hjemmekontoret, med noen pauser nå og da for å gi plass til det langt mindre avanserte Microsoft-rattet til Xbox 360. I løpet av de årene har G27-rattet virkelig fått kjørt seg, både av voksne som har slengt biler i breisladd rundt svingene i alskens bilspill på Playstation 3 og pc, og av unger som har halt og dratt i det, og aller mest krasjet i alt som kan krasjes i langs baner i forskjellige spill. Selv etter hardhendt behandling i mange år er G27-rattet fortsatt like helt og velfungerende.

På tide med noe nytt?

For ikke lenge siden var imidlertid tiden inne for å løsne skruene som holdt rattet trygt festet til Playseat-setet. Det var nemlig på tide å la Logitechs nye ratt overta plassen på racingsetet. Logitech G29 Driving Force er selskapets ferskeste alternativ til entusiaster og godt over middels interesserte bilspillfans.

LIKT: Selve rattbasen er så godt som identisk med G27-basen. G29 til venstre, med den nye Logitech G-logoen og nytt ratt. (Foto: Kjetil Aakvik Gogstad)

Med en ny generasjon konsoller var det nemlig på tide å oppgradere Logitechs rattilbud. Det er fem år siden Logitech G27 ble lansert, og det er lenge i teknologiverdenen. Men så er det noen ganger slik at ting ikke nødvendigvis trenger å byttes ut, så lenge det fungerer. Og det har G27 gjort lenge. Ulempen er imidlertid at Logitech G27 ikke fungerer med Playstation 4 – uten at vi har fått noen god forklaring på hvorfor det er slik.

Det første som slo oss da vi fikk prøve Logitech G29 Driving Force første gang, hos Logitech i Irland i sommer, var hvor mye av rattet som var identisk med forrige generasjon G-ratt. Selve rattkonsollen er nøyaktig lik, være seg det er snakk om formen, luftehullene eller klemmene som skal holde rattet fast i bordet – om du ikke har en racingstol å skru det fast i. Det samme gjelder pedalene, hvor de eneste visuelle forskjellene er at logoen er ny og at hylsene rundt stemplene på pedalene nå er sorte i stedet for røde.

TEST: Hissig og stasjonær til spilling

Nytt og behagelig ratt

En ting som er markant annerledes, og til det bedre, er selve rattet. Rattet er like stort som tidligere, 27 centimeter, men har fått ny utforming. Rattet er ikke lenger helt rundt, men har et tidsriktig flatt parti nederst. I tillegg har deler av rattet blitt en anelse tykkere, noe som gir litt bedre grep. Det har også kommet til en metallring øverst, slik at du lett kan se hva som er rett opp på rattet. Eikene i rattet er fortsatt i metall, men denne gangen i sort, og det sydde skinntrekket er veldig behagelig.

FORBEDRET: Den største forskjellen fra tidligere er det nye rattet på G29 Driving Force. Rattet ser bedre ut, og er mer behagelig i bruk. Du har også langt flere, og bedre knapper enn forrige gang. (Foto: Kjetil Aakvik Gogstad)

Nytt er også rattnavet, som har fått en helt annen utforming, og langt flere knapper enn det hadde på G27. Siden G29 Driving Force er beregnet til bruk med Playstation 4 er knappene utstyrt med typiske Playstation-knapper. Sammenlignet med G27 er knappene både bedre plassert og bedre i bruk.

TEST: Sjekk vår samlesak for å se hvilket spillhodesett som er det beste

Logitech har også hentet vribryteren fra Driving Force GT, slik at du i spill som støtter det kan gjøre justeringer mens du kjører, for eksempel justere bremsekraftfordeling mens du kjører. En pluss/minus-bryter finner du også. Alle knappene kan så klart programmeres ganske så etter eget ønske, gitt at spillet støtter det. Kobler du rattet til en pc, i stedet for en PS4, kan knappene også programmeres i Logitech-programvaren. Du kan for eksempel bruke vrihjulet på rattet til å justere lyden opp og ned. Mulighetene til programmering er omfattende, som du kan se i bildet under.

PROGRAMVARE: I Logitechs programvare har du rikelig med justeringsmuligheter om du vil sette opp egne spillprofiler. Eller du kan velge blant ferdige, spilltilpassede profiler. Akkurat "Battlefield"-spillene tror vi ikke egner seg så godt med ratt.

Noe nytt, noe gammelt

Innvendig har det ikke skjedd fullt så mange endringer som på selve rattet. Motorene er så vidt vi har forstått de samme som var å finne i G27, og det er fortsatt heliske tannhjul som leverer kreftene fra motorene. De heliske tannhjulene gir bedre grep, samtidig som de holder støynivået noe nede, sammenlignet med vanlige tannhjul – som gjerne er å finne i rimeligere ratt. Sensorene er også byttet fra optiske til fordel for hall-sensorer, som baserer seg på magnetisme. Det skal gi bedre presisjon, spesielt over tid, ettersom de skal være mer holdbare enn optiske sensorer.

Et viktig element som er beholdt fra de tidligere G-rattene er rattutslaget på 900 grader, noe som tilsvarer 2,5 rotasjoner på rattet. Det tilsvarer omtrent rattutslaget i en Porsche 911, men er noe lavere enn en typisk familiebil. Løpsbiler har gjerne enda raskere rattutslag. Med G29 kan du selvsagt enkelt redusere rotasjonen i de fleste spill, slik at du kan tilpasse det banen eller bilen du kjører.

TANNHJUL: Det hjelper at tannhjulene er heliske, og motorene gjør en herlig jobb med å formidle effekter i de aller fleste spill. Det er likevel ikke til å komme utenom at det ikke er helt på nivå med et godt, beltedrevet ratt. (Foto: Logitech)

Presisjonsmessig føles rattet relativt likt som tidligere, men kanskje med ørlite mindre dødsone og en anelse bedre presisjon. Force feedback-effektene føles relativt like, Noe som kanskje ikke er så rart, gitt at motorene er de samme.

Her kunne Logitech nok gjort lurt i å gløtte til noen av konkurrentene som, i alle fall i de litt dyrere modellene, har gått bort fra tannhjul, og heller satset på beltedrevet Force feedback. Det gir ikke minst mindre støy og klakking, uten at vi synes det var noe stort problem med G29. Noe lyd er det når rattet gir de heftigste tilbakemeldingene, men det opplevde vi da også da vi testet Thrustmaster T500 RS for noen år siden, om enn av litt annen karakter. En annen forskjell er at beltedrevet force feedback er noe jevnere, mens tannhjulene er litt mer «hakkete» når du jobber mot rattet.

TEST: Lynrask og herlig spillskjerm

Like, men bedre pedaler

Det ser ikke ut til at Logitech har gjort de store endringene i pedalbasen heller. Som nevnt er designen identisk, med unntak av logoen og sorte i stedet for røde detaljer. Når pedalsettet først er koblet opp merker man imidlertid en viktig forskjell. For mens gass og kløtsj er relativt like som med G27, med mikroskopiske forskjeller, er bremsen blitt langt bedre siden sist.

VELDIG LIKT: Logitech G29-pedalene til venstre, G27-pedalene til høyre. Bortsett fra ny logo og farge på sylinderne, ser de to pedalbasene identiske ut. Det er helt greit, for pedalbasen er stødig og solid. Innvendig har det imidlertid skjedd litt, i alle fall med den langt bedre bremsepedalen. (Foto: Kjetil Aakvik Gogstad)

Bremsepedalen på Logitech G27 var god i bruk, men kanskje en anelse lineær. Den gode og ganske tunge bremsepedalen var lik hele veien. Med G29 ser det ut til at Logitech har lært fra «modderne», for bremsepedalen har blitt utstyrt med en ekstra motstand, slik at det blir tyngre desto lenger inn du trykker gasspedalen. Det har i flere år vært mulig å kjøpe tredjeparts oppgraderingsdeler til G27, og som gir omtrent samme pedalfølelse som i G29. Utvilsomt en god og viktig forbedring, som gir bedre kontroll over bremsingen, og som føles mer realistisk.

Girspak er ekstrautstyr

En viktig forskjell sammenlignet med G27, er at du med G29 ikke får med noen girspak. Med G27 hadde du seks knapper på rattet, så fikk du ytterligere åtte knapper og et styrekors på den medfølgende girkonsollen. Denne gangen er girspaken å få som tilbehør, og koster rundt 600 kroner. Ettersom den ikke lenger er en del av pakken, har knappene som tidligere var å finne på girkonsollen blitt flyttet opp på rattet. På girkonsollen er det nå kun en girspak som gir tilgang til seks gir pluss revers.

Bortsett fra knappene er giret identisk med det som ble levert med G27. Selv festet er det samme, noe vi nøt godt av da vi monterte giret på Playseat-setet. Her har vi nemlig montert på ekstrautstyr for å kunne bruke H-gir. For å få det til å passe må man skru av en del av festet på girkonsollen, og denne kunne vi flytte rett over på girspaken fra G27. Kjekt, ettersom det er uvisst hvor den delen ble av etter vi gjorde samme jobben med G27-spaken for noen år siden.

SKIKKELIG GIRING: Velger du et Logitech G29, eller det kommende G920, er girkonsollen ekstrautstyr. Knappene fra G27 er flyttet opp på rattet, og du har kun den presise og solide girspaken igjen. (Foto: Kjetil Aakvik Gogstad)

Noen vil nok kanskje oppfatte det som et savn at girspak ikke følger med i boksen, og undertegnede er blant dem som så absolutt foretrekker å kjøre med girspak. Samtidig kan man vel tenke som så at man slipper et fordyrende element i pakken, om man likevel er blant dem som foretrekker å bruke girhendlene på rattet – og en rekke biler og løpstyper er jo tilpasset slik kjøring.

TEST: Heftig Razer-lydplanke til spillerne

Girhendlene er, som tidligere, meget solide, presise og gode i bruk. Det er likevel noe eget med å bruke H-gir og kløtsj, spesielt når man kjører løp med eldre biler, eller man føler for å drive med litt «drifting». For øvrig er H-gir heller ikke noe som følger med andre ratt i samme, eller høyere prisklasser. Til sammenligning koster for eksempel H-gir til Thrustmaster-rattene i T-serien rundt 1.500 kroner i norske nettbutikker, på toppen av prisen på rundt 4.500 kroner for T500 RS, eller rundt 3.200 kroner for det noe enklere, men beltedrevne, T300 RS. Sistnevnte har en mer primitiv pedalbase enn både T500 RS og Logitech G29. Blant annet uten kløtsj.

KONTROLL: Girkonsollen trygt på plass på Playseat-setet, og klar for mange timer med moro i gamle biler og til drifting. (Foto: Kjetil Aakvik Gogstad)

Litt PS4, mye pc

Vi brukte det meste av tiden vår med G29 koblet til spill-pc-en. Mye fordi utvalget gode bilspill og simulatorer er langt større enn på PS4, men også fordi vi rett og slett ikke hadde tilgang til annet enn «Driveclub» på PS4. I «Driveclub» gjorde G29 en fin jobb med å formidle det som skjedde med bilen. Vi savnet kanskje litt mer presise tilbakemeldinger, med tanke på grepet i dekkene og når grepet forsvant. Der ligger nok problemet mer i spillet enn i rattet, for i andre spill var tilbakemeldingene mer detaljerte.

Om vi ikke var hundre prosent overbevist over tilbakemeldingene i «Driveclub», ble det hele langt mer moro da vi koblet rattet til pc-en. Her hadde vi et langt større utvalg bilspill og simulatorer å kose oss med. På pc er utvalget bilspill langt større enn med de nyeste konsollene, hvor utvalget enn så lenge er litt begrenset. Og siden G29 ikke fungerer med Xbox One hadde vi jo ikke muligheten til å teste med «Forza»-spillene heller. Det får vi forhåpentligvis muligheten til så snart Logitech G920, som er tilpasset Xbox One og pc, kommer i salg.

På pc valgte vi å begynne med «Dirt Rally», som for så vidt fortsatt bare er på beta-stadiet, men som likevel har på plass meget god støtte for både ratt og heftige «force feedback»-effekter. Her kjente vi virkelig hvordan bilene jobbet og slet med underlaget, hvordan grepet plutselig ble borte på løs grus, eller at rattet mistet all motstand når bilen befant seg i lufta. Ikke minst merket vi godt smellene de gangen vi kom nær steiner og annet som lå på sidene langs trange veier i skog og mark.

TEST: Rimelig og bra hodesett til Playstation 4

Bedre rundetider og mer moro

Tidligere har det gått i både G27 og Xbox 360-kontroller koblet til pc når vi har spilt «Dirt Rally». Vi merket fort at vi, ikke overraskende, oppnådde langt bedre etappetider med G29 enn med håndkontroll. Takket være en bedre bremsepedal, og en anelse mer presist ratt, klarte vi også å komme oss litt raskere gjennom etappene enn med Logitech G27. Det eneste problemet vi hadde med «Dirt Rally» var at spillet ikke registrerte kløtsjen. Dermed måtte vi gjøre med H-gir uten kløtsj. Det regner vi med at er noe som fikses i en kommende versjon.

KLART: «Project Cars» var klart for Logitech G29 allerede før rattet var i salg.

Logitech har samarbeidet relativt tett med utviklerne av «Project Cars», et spill vi har erfaring med helt fra det var på Alfa-stadiet. Dette er et gjennomført bilspill med ganske sterkt simulatorpreg, og tidvis ganske nådeløs fysikk, og med utallige innstillingsmuligheter for de som bruker ratt. Ikke overraskende, gitt samarbeidet, hadde spillet ferdige innstillinger klare til lanseringen av Logitech G29. Men om du føler for å finjustere «force feedback» og andre parametere har du rikelig med muligheter til det. Det samme gjelder så vidt vi har forstått også for konsollversjonene av «Project Cars».

Får vår del klarte vi oss lenge med standardinnstillingene utviklerne hadde lagt til for Logitech G29, med unntak av noen endringer knappeoppsettet. Kjørefølelsen var jevnt over meget god, med fine tilbakemeldinger via rattet. Ikke minst merket vi det på litt kraftige, bakhjulsdrevne biler på våte baner. Der måtte vi virkelig jobbe med rattet, og stole mye på «Force Feedback»-tilbakemeldingene for å holde bilen noenlunde rett på banene, og i riktig retning i svingene. Moro, rett og slett. Og litt slitsom om en som oss velger å kjøre løp med flere runder på «Nürburgring Nordschleife».

JUSTERINGSMULIGHETER: Her ser du noen få av justeringsmulighetene du har for å få G29 til å fungere slik du vil i «Project Cars».

Konklusjon

Det er liten tvil om at Logitech serverer et solid og effektivt ratt med G29 Driving Force. Vi er kanskje en anelse skuffet over at det ikke er alt for mange nyheter å finne her, sammenlignet med G27. I alle fall ikke innvendig. Mye er likt som tidligere, om enn med noen små forbedringer her og der.

For eksempel kunne det vært spennende om Logitech hadde vurdert beltedrevet «Force Feedback», slik som flere av konkurrentene har valgt. Det er for så vidt ikke noe galt med effektene i G29, de er jevnt over meget, meget gode. Likevel er det ikke til å komme utenom at motstanden, spesielt når man svinger med mye motstand i rattet, på grunn av tannhjulene, er litt knatrete.

Selve rattet i seg selv er herlig å kjøre med. Grepet er godt, med ekte skinn og god utforming. Som vanlig med dyrere Logitech-produkter føles også byggekvaliteten suverent god. Gitt at mye av rattet er basert på Logitech G27, som vi har misbrukt i omtrent fire år uten at det har tatt noen som helst skade av det, tør vi gjette at G29 også trygt kan brukes hardt i mange år fremover.

Vi liker også at Logitech har sett til hva brukerne har gjort med sine G27-pedalsett i løpet av årene som har gått siden det kom på markedet. For mens gass og kløtsj er nær identiske med forrige generasjon, har bremsepedalen fått en velkommen og meget god oppgradering. Bremsefølelsen er langt bedre, og det er enklere å dosere bremsen mer effektivt. Det hjelper mye på rundetidene. Man skal tross alt bremse effektivt også, ikke bare gi gass – med mindre man bruker all tid på drag racing så klart.

Det meste klaffer altså godt med Logitech G29 Driving Force. Der det skorter litt er på motorene, som er gode, men gjerne kunne vært mer som det en får fra mange av konkurrentene. Pedalsettet er knallbra, men ikke helt på høyde med det latterlig gode pedalsettet man får med Thrustmaster T500 RS. Heldigvis for Logitech er prisen rundt 500 kroner lavere, og ikke minst er det langt rimeligere om en vil oppgradere med H-gir-tilbehøret «Driving Force Shifter» - som for øvrig også vil fungere med Logitech G920 til Xbox One og pc. Prisen på rundt 4.000 kroner føles likevel en anelse for høy, spesielt med tanke på hva G27 kostet mot slutten

For de som er på jakt etter et solid ratt til Playstation 4 og pc, og Playstation 3, om du synes det er greit å klare deg uten kløtsj, er Logitech G29 et trygt valg, og et ratt som nok vil holde i mange år. Det er i alle fall vår erfaring fra flere år med G27. Har du allerede et G27 koblet opp hjemme, og ikke absolutt trenger et ratt til «Playstation 4», kan du trygt beholde det en god stund til – selv om du nok ville elsket den oppgraderte bremsepedalen. Heldigvis finnes det håp også for deg, via modifiseringer du får kjøpt på nettet.

Les flere tester av spilltilbehør til pc og konsoll her.