TEST: Sony Playstation Vita - Heftig, men litt sent?

TEST: Sony Playstation Vita - Heftig, men litt sent?

Sonys nye håndholdte spillkonsoll er en morsom kraftpakke.

Til tross for at det en stund på 80-tallet var gildt med Nintendos Game & Watch-spill, hvor hver enhet kun hadde ett enkelt spill å by på, var det ikke før selskapet slapp Gameboy at det virkelig tok av med håndholdte spillmaskiner. Nintendo var ikke alene om å prøve seg, men konkurrentene ble danket ut en etter en, og Nintendo fikk ha markedet for seg selv helt frem til Sony i 2004 slapp sin håndholdte Playstation Portable.

Sony valgte å lage en konsoll som var flerfoldige ganger kraftigere og som var i stand til å levere imponerende 3D-grafikk. Til nå har Sony solgt godt over 70 millioner PSP-enheter på verdensbasis.

LES OGSÅ:

Opptur for Playstation Vita

 

Det skulle ta omtrent åtte år før Sony slapp sin neste håndholdte spillkonsoll. Rent designmessig har Playstation Vita mye til felles med forgjengeren, men det er også det. Det har nemlig skjedd mye på maskinvarefronten på åtte år, og det har Sony visst å benytte seg av. Mens Sony PSP hadde en relativt enkel enkeltkjerneprosessor på 330 MHz, er PS Vita utstyrt med både en firekjernet ARM-prosessor og en firekjernet PowerVR Series 5-grafikkprosessor. Det gir totalt sett mye datakraft, og muligheten til å servere meget overbevisende 3D-grafikk.

Stor, fargerik og trykkfølsom

Grafikken vises på en 5-tommers trykkfølsom OLED-skjerm med 960 x 544-oppløsning og relativt høy pikseltetthet. Skjermen har god kontrast, flotte farger og jevnt over meget god innsynsvinkel. I tillegg til den trykkfølsomme skjermen, er også store deler av overflaten på baksiden trykkfølsom. Skjermen er også lyssterk, og bør fungere godt selv i relativt sterkt lys – med gråvær omtrent hver dag har vi dessverre ikke fått testet den i sollys. Med blank skjerm kan du nok også oppleve en del problemer med refleksjoner i skjermen.

En meget viktig forbedring fra PSP er at Vita har fått to analoge styrestikker. For selv om mye kan gjøres ved å kladde på skjermen, kommer man ikke utenom skikkelig analoge stikker og knapper for å styre for eksempel bil- og skytespill. Nytt er også at stikkene vipper, i stedet for at det er en knapp som skyves fra side til side – som det var på PSP.

Playstation Vita er utstyrt med to kameraer, et bak og et foran. Kameraene kan brukes til å ta bilder og filme korte klipp, eller de kan brukes i forskjellige typer spill. Lanseringspillet Reality Fighters lar deg bruke kameraet både til å ta bilde av ansiktet ditt for å lage en figur som ligner deg selv, og til å plassere slåsskjempene i rommet du befinner deg – en enkel form av Augmented Reality. For dem som synes den slags virker spennende, kan Vita også lokke med for eksempel klippestuping og fotballspilling ved hjelp av kameraet bak og medfølgende AR-kort som legges på bordet foran deg. Spillene er relativt enkle, men samtidig et eksempel på noe nytt og spennende.

Kameraer er vel og greit, men vi hadde gjerne sett at Sony hadde lagt et par kroner ekstra i det. Oppløsningen er nemlig på kun 640x480 piksler. Dermed er det ikke noe kamera som er brukbart til stort annet enn enkle spillfunksjoner, og i alle fall ikke noe som kan erstatte et mobilkamera eller kompaktkamera.

 

Til tross for at Vita har vokst seg en del større enn Playstation Portable, er den overraskende lett. Faktisk er Vita med sine 260 gram (versjon med trådløst nettverk), rundt 20 gram letter enn PSP. Dermed blir man aldri sliten av å sitte og spille med Vita. Byggekvaliteten virker jevnt over også god og solid.

LES OGSÅ:

Kinect-lek på nett

 

Playstation Vita kommer i to versjoner, med eller uten 3G-støtte. For de fleste vil nok PS Vita med støtte for Wifi være det mest opplagte valget. Trenger man å koble seg til mobilnettet, er det vel så greit å koble seg til via mobiltelefonen. Så kan man heller bruke de 500 kronene det koster ekstra for 3G-støtte på noe annet – for eksempel et ekstra spill.

Nytt menysystem

Mens Playstation Portable etter hvert endte opp med omtrent identisk menysystem som Playstation 3, med en topplinje med nedtrekksmenyer man blar seg gjennom, har Vita fått et system som minner mer om det vi er vant med fra smarttelefoner og nettbrett. Du kan bla deg gjennom menyene ved å sveipe over skjermen med fingeren, som på en smarttelefon. Ved å sveipe til sidene kommer du til oversikt over apper og spill du har startet opp siden sist du slo på konsollen. Skulle du ønske å omrokere på menyene, er det en smal sak, slik at du for eksempel kan sortere spillene dine etter sjanger, og kanskje putte forskjellige apper sammen.

I tillegg til å gi oversikt over de forskjellige spillene dine, finner du også snarveier til ting som for eksempel kamera, nettleser og forskjellige nettverksfunksjoner i menyen.